RVS Vergulden

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
moes
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: vrijdag 28-12-2018, 0:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)

RVS Vergulden

Bericht door moes »

Beste forumleden,

Ik ben al enige tijd actief bezig met het vergulden van zilver. Hiervoor gebruik ik jentner kaltgoldbad i.c.m. met ferroinsant galvano apparaat met beweging.

Ik wil graag sommige kleine voorwerpen van rvs vergulden. Nou heb ik wat onderzoek gedaan en zie ik op youtube en via ferroinsant dat ik daarvoor nickelstrike moet gebruiken.

echter ben ik na een gesprek met Drijfhout verwezen naar een goud verguldbad (hechtingsbad) van heimerel-meule of Wieland haftgoldbad ac 3 ssf

Heeft iemand ervaring met het vergulden van rvs met nickelstrike of met een van die andere 2 hechtingsbaden?
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: RVS Vergulden

Bericht door Herman »

Ik heb vroeger en dat is erg lang geleden geleerd dat als je ijzerachtig materiaal wilde verzilveren of vergulden , je eerst een koper laag moest aanbrengen .
Deze koperen tussen laag zorgde voor een goede hechting voor de volgende laag , belangrijk was dat je de juiste spanning per vierkante centimeter oppervlak aan bracht .
Nogmaals dat gold toen 60 jaar geleden .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
moes
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: vrijdag 28-12-2018, 0:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: RVS Vergulden

Bericht door moes »

Ik heb inmiddels 2 liter nickelstrike besteld.

Nu nog even een nickelanode via bijou en dan ga ik het even proberen hiermee.

Via heimerle heb ik wel een handleiding gekregen voor het gebruiken van nickelstrike. Als iemand dat nodig heeft kan ik het eventueel delen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: RVS Vergulden

Bericht door Erika »

voor sieraden zou ik toch minder snel voor nikkel gaan ivm wettelijke regels betreft nikkel en nikkelafgifte, welke sidns 2010/11 zeer strak is. mogen niet eens meer een minimaal % cadmium in soldeer
Ik had voor een koper bad gegaan, want dan zit je zekker goed :)
Maar dat is puur vanuit dat ik zonder nikkel werken zeker goed zit betreft de wetgeving :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: RVS Vergulden

Bericht door Herman »

Ik heb ooit geleerd dat je een Nikkel laag alleen goed kunt gebruiken voor het aan brengen van een hoogglanzende Chroom laag .
Als je wilt vergulden dan is Nikkel als hechtings laag niet geschikt , hoe en waarom dat weet ik niet meer .
Ik denk dat het advies van Drijfhout nog niet zo slecht was .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: RVS Vergulden

Bericht door Briolet »

Nikkel heeft nadelen en voordelen. In sieraden mag het beperkt verwerkt worden:
Deze regeling verbiedt nikkel en nikkelverbindingen in waren die in direct en langdurig contact met de huid te komen, tenzij het gehalte aan nikkel of de nikkelafgifte van deze waren beneden een aangegeven waarde blijft.
Dus voor een broche kun je rustig nikkel gebruiken. Bij ringen of hangers, die in aanraking komen met de huid, mag er maar weinig nikkel inzitten. Een nikkellaag is dan al snel teveel.

Nikkel kun je mooi hoogglans aanbrengen. Daarom is er zelfs zilverwerk dat vernikkeld wordt en dan weer verzilverd, om en dure polijststap uit te sparen. (Leuk vooe de goudsmid die hier aan moet solderen en dan plots merkt dat het hele oppervlak gaat bobbelen door het smelten van de nikkellaag.

Nikkel kun je ook aanbrengen onder een rhodiumlaag, als je denkt die rhodiumlaag in de toekomst weer wilt kunnen verwijderen zonder dit via intensief polijsten te moeten doen.

Onder goud moet het ook kunnen. Wij hebben veel oude modelringen die eerst vernikkeld zijn en daarna verguld. Die zien er nog steeds goed uit.
Plaats reactie