Driehoekdraad trekken

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
Emi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: maandag 07-10-2019, 19:09
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Driehoekdraad trekken

Bericht door Emi »

Ik heb trekijzers ovaal en driehoekkig, hoe kan ik het draadtrekken het beste aanpakken?
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Driehoekdraad trekken

Bericht door Herman »

Als je te werk gaat zo als op dit filmpje dan gaat het zeker een keer goed fout .

https://youtu.be/SUC8TchrwV0

Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Driehoekdraad trekken

Bericht door Sinterklaas »

Emi schreef:Ik heb trekijzers ovaal en driehoekkig, hoe kan ik het draadtrekken het beste aanpakken?
Begin met een octagoon stuk dat je hebt gewalst of met rond draad. Dat maakt niet veel uit.
Belangrijk is dat je genoeg dikte/diameter hebt als je begint om uit te komen bij de maat die je wil EN de vorm goed is.
Als je bijv met te dun draad begint dan heb je bij driehoek een driehoek met afgeronde hoeken.

Dus als je begint zorg dat je draad dik genoeg is. Als je genoeg gaten kleiner gaat dan hoeft je begin niet overal groter te zijn dan je eerst gat.

Puntje walsen of vijlen aan je begin stuk. Lang genoeg dat het door je trekijzer kan. Zorg dat alles goed uitgegloeid is. En dan door je trekijzer trekken.
Bij dikke stukken/ grote diameters heb je een trekbank nodig. Omdat het anders te zwaar is om door het gat te trekken.

Eigenlijk is het niet veel anders dan als je met octagoon begint en door een rondijzer draad trekt.

Niet te moeilijk over denken gewoon proberen. Als het mislukt, omsmelten en weer octagoon walsen. En nog eens proberen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Driehoekdraad trekken

Bericht door Eljas »

Aanvullende info

Leg de oct.draad of ronde draad in een v-blok en sla het met een hamer plat. Dan heb je al een driehoekige draad. Daarna eventueel steeds dunner trekken met trekijzer.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Plaats reactie