Smelbak houder

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Hellen100
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: zaterdag 12-10-2013, 21:02
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Den Haag

Smelbak houder

Bericht door Hellen100 »

Hallo allemaal

Ik heb steeds problemen met mijn smeltbakhouder…. Bakje valt er met gesmolten zilver af 00OO . Nu heb ik er een met een veer gekocht…helaas geen idee hoe ik die moet gebruiken. Daarnaast gok ik hoeveel smelt borax in de gietbak moet…is daar een regel voor?

:thx: Hellen
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Smelbak houder

Bericht door Sinterklaas »

Misschien moet je de pootjes voor of het lipje achter even bijstellen. Afhankelijk van waar het bakje er uit komt. De veer hoort geloof ik achter aan de kant van het lipje op het bakje te duwen. Maar ik weet het niet zeker. Ik gebruik altijd houders zonder veer.
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Smelbak houder

Bericht door Evert J@n »

Misschien is jouw smelt bakje wat dikker. Pootjes moeten net over de rand komen. Met de veer kun je een speciaal stenen dekseltje vasthouden . Ooit zag ik iemand die de veer verbogen had en ‘m gewoon midden in het smelt bakje klemde. Dat lijkt me niet de aangewezen manier, omdat je dan niet meer ze smelt goed kunt omzwenken.
Borax gewoon een heel klein beetje poeder mee smelten. Een nieuw bakje moet je eerst met alleen borax verhitten om het te glazuren. Na veel smelt werk kan er teveel borax inkomen waardoor je niet meer goed kunt uitschenken. Dan bakje verhitten en borax er met een vuur pincet uitschrapen.
Plaats reactie