Polijst borstel met metalen pinnen hang motor

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Judith S
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: donderdag 22-04-2021, 16:27
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Polijst borstel met metalen pinnen hang motor

Bericht door Judith S »

Hoi,

Met een hangmotor heb ik een alpaca plaatje gepolijst met een matteerborstel met metalen pinnen (BM 08138202)
Tijdens het polijsten sprongen er meerdere pinnen af, afgebroken. Sommige prikten als stekels in mijn huid. Gelukkig had ik een bril op.

Mijn vraag is hoe dit kan.
Is alpaca te hard materiaal voor deze borstel of is mijn toerental te hoog? Of is de borstel niet goed?

Dank je wel voor wat opheldering,

Judith
Bijlagen
ED285534-DA93-4390-8A56-B5AFE8C0832F.jpeg
76C92EBA-9047-4E24-90BA-424ABDF220C5.jpeg
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Polijst borstel met metalen pinnen hang motor

Bericht door Herman »

Hay Judith s
Ik heb in mijn hele leven allerlei soorten gereedschap in mijn handen gehad , maar geen haar op mijn hoofd heeft er ooit aangedacht dit soort gereedschap of hulp stuk te gebruiken .
Het verbaast mij dat dit ding , gezien zijn functie en zijn constructie verkocht mag worden .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Polijst borstel met metalen pinnen hang motor

Bericht door Briolet »

Als er zoveel afbreken lijkt het me dat je ze verkeerd gebruikt. Dat er überhaupt één kan afbreken verbaast me.

Die kleintjes gebruik ik nooit, maar er staat op: maximaal 6000 RPM.

Ik gebruik meestal de grote uitvoering die ik dan op de polijstmachine monteer. De draadjes moeten het oppervlak slechts heel lichtjes raken voor het beste effect. Delen die gepolijst moeten blijven, plak ik af met simpele cellotape. De tape overleeft de hamerslagen, terwijl het goud mooi mat wordt.

@Herman: Er zijn vast wel andere methodes voor het matteren, maar dit werkt heel snel en geeft een goed egale mattering, vergelijkbaar met zandstralen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Polijst borstel met metalen pinnen hang motor

Bericht door Herman »

Voor en een vakman of vakvrouw van welke soort ook is het gebruik van moeilijk of gevaarlijk gereedschap geen probleem ; deze mensen hebben geleerd in hun opleiding op een verantwoordelijke manier met dit gereedschap om te gaan . Hiervan is bv. het uitoefenen van druk op het gereedschap tijdens het gebruik een voorbeeld .
Maar voor een persoon die deze kennis niet heeft kan dit ding in deze uitvoering een gevaar zijn , ze zei zelf al gelukkig te zijn dat ze een bril ophad . .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Polijst borstel met metalen pinnen hang motor

Bericht door Sinterklaas »

Ja dit zijn gevaarlijke dingen. Altijd een bril op bij werkzaamheden waarbij er iets weg kan vliegen!

Beste is om niet te drukken maar net boven je werkstuk te zweven. Zodra je je werkstuk raakt zie je gelijk de putjes ontstaan. Harder duwen of lager werken heeft dan niet zo veel zin. En kan averechts werken.
En het toerental aanhouden wat aangegeven staat. Verschilt per diameter geloof ik.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Polijst borstel met metalen pinnen hang motor

Bericht door Herman »

Precies wat ik bedoel .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Judith S
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: donderdag 22-04-2021, 16:27
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Polijst borstel met metalen pinnen hang motor

Bericht door Judith S »

Met de grotere borstels op een polijstmachine heb ik vaker al gewerkt. Deze hadden alleen grovere pinnen.

Zelf heb ik het idee dat ik geen druk gezet heb, dus ik denk dat dan eerder het toerental het probleem zal zijn. Deze kan ik op mijn hangmoter niet instellen helaas, dus geen idee hoe hoog die was.

Dank jullie wel voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Polijst borstel met metalen pinnen hang motor

Bericht door Briolet »

Dan moet het toch een soort metaalmoeheid geweest zijn. Bij aluminium kan het al optreden bij heel kleine buigingen, als je het maar vaak genoeg herhaald.

Bij ijzer moet je eerst over een drempel in vervorming heen gaan voordat vermoeiing optreed. Aan het einde (begin?) van de staafjes zit een lus gebogen. Als dat niet uitgegloeid is, wat ik aanneem, dan is er altijd spanning aanwezig en kan ook hier vermoeiing optreden bij minimale vervorming, als er maar genoeg trillingen gewest zijn.

Als de borstel niet misbruikt is, moet het dus metaalmoeheid geweest zijn. Ik had het alleen niet verwacht. Ik verwacht echter niet direct dat het toerental de schuldige is. Dat maximum zal eerder met de sterkte van de plastic constructie te maken hebben.

In mijn opleiding is metaalmoeheid wel globaal behandeld, maar niet zo uigebreid dat ik dat hier met zekerheid als oorzaak durf te geven.

Wat is metaalmoeheid en wat zijn de oorzaken van metaalmoeheid?
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Polijst borstel met metalen pinnen hang motor

Bericht door Herman »

Als je naar een mogelijke reden van dit gebeuren zoekt ,dan dienen er verschillende mogelijkheden aan .1 daarvan is inderdaad het ontstaan van metaal moeheid meestal veroorzaakt door haarscheurtjes wat
weer het gevolg is van een niet juiste wijze van ontladen dat na het harden zal plaats vinden .
Wat ook heel vaak een reden tot breuk is de niet juiste samenstelling van het metaal ( afwijkingen van kleine percentages van toevoegingen als kobalt , Mangaan bv. ) in combinatie met harden en ontladen waardoor een niet juiste kristal structuur zal of kan ontstaan , dat weer lijdt tot breuk .
Uiteindelijk is een goede Ductillety ( vervormbaarheid ) in deze van groot belang en de reden waarom hier iets fout is gegaan dat voor blijft in deze altijd raden .
Ik heb enige jaren ervaring op gedaan in de Wolfraam en Molybdeen Industrie .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Polijst borstel met metalen pinnen hang motor

Bericht door Eljas »

Heb het ook ooit meegemaakt. Duurdere slagborstel gekocht. 1x aangezet en alles vloog eraf. Alles in een enveloppe retour gedaan met omschrijving...
...begeleidende brief lijkt mij overbodig....
Heb wel netjes geld teruggestort gekregen.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Plaats reactie