stenen

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Plaats reactie
Vlinder
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: maandag 19-10-2015, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

stenen

Bericht door Vlinder »

Ik heb Twee ruwe roze kwarts steenjes, daar wil ik oorbellen van maken met draad omwikkeld.Hoe kan ik zorgen dat de steentjes enigsinds gelijk zijn.Kan ik dat met een dremel doen?
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: stenen

Bericht door Herman »

hay Vlinder
je bedoedelt waarschijnlijk een Dremel voorzien van een of ander slijp materiaal . het lijkt me niet verstandig om dat slijpen in droge toestand te doen ( stof longen ) ; dus nat slijpen bv onder water , geeft een enorme bras partij .
Nee het lijkt mij ( een oude slijper ) niet erg goed uitvoerbaar en dan je wilt natuurlijk een mooi glad glazend oppervlak hebben en dat wil dus zeggen alle verschillende slijp en polijst stenen moeten dan dus passen op die Dremel .
Ik wel eens iemand gesproken die 2 stenen per jaar sleep en polijste gewoon van uit de hand , heel leuk om te doen maar het schiet niet op .
Ik wil je niet ontmoedigen ,maar bekend is dat de eerste 2 stenen die iemand gaat slijpen altijd mislukken .

Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: stenen

Bericht door Evert J@n »

Ik zou zeggen: probeer de natuurlijke schoonheid tot uitdrukking te laten komen in je ontwerpje. Misschien moet je dan wel iets anders maken dan twee oorhangers. Daarmee hou je een apart sieraad over. (Fabrieksmatig)geslepen kwarts is toch niet te imiteren door jou.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: stenen

Bericht door Briolet »

Hoe kan ik zorgen dat de steentjes enigsinds gelijk zijn
Juist bij oorbellen zit er altijd een heel hoofd tussen. Ongelijkheid valt daar het minst op. En zoals anderen al schrijven: Als je er aan gaat werken, verdwijnt het natuurlijke karakter.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: stenen

Bericht door Cees »

Silicium is erg slecht voor je longen dus droog slijpen met een dremel zou ik niet doen.
De goedkoopste manier van slijpen is met slijppoeders op een glasplaat .
Dan moet je echter wel slijppoeders van diverse groftes aanschaffen ik denk dan aan korrel 80, 240 400, 600, 800 en als polijstmiddel zou ik aluminium oxide nemen.
Als dit een eenmalige actie is dan wordt het toch nog een duur steentje.

Je zou ook kunnen overwegen om een workshop slijpen bij de NLC te gaan volgen, in Den Haag of in Haarlem
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: stenen

Bericht door Kom net kijken »

Even inhakend op Cees’ verhaal over die slijppoeders, ik dacht dat het mtn was, maar het kan ook bodemschat zijn, die verkopen een pakketje met deze poeders in kleinverpakking en een steen om met de hand te kunnen slijpen in één set. Voor ongeveer een tientje. Hoef je alleen zelf nog een glasplaatje en water bij elkaar te rapen. ‘T is leuk. Bij opaal heb ik ook gespeeld met een slijpsteen en daarna watervast schuurpapier. Twee middagjes ‘poetsen’ en ik had een leuk steentje, maar dat was opaal. Kwarts is harder. Succes! :thumbsup:
Plaats reactie