Geschikte mallen in oven

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Nelis92
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: dinsdag 10-01-2023, 18:30
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Geschikte mallen in oven

Bericht door Nelis92 »

Hallo zilver liefhebbers,

Ik maak van fysiek edelmetaal baartjes dmv handgieten. Dat wordt hartstikke mooi maar nu heb ik een oven aangeschaft waarmee mijn doel was baartjes te produceren. Mijn plan was granulaat vorm in een mal te leggen en te laten smelten tot baarvorm dan afkoelen en eruit halen.. ik loop tegen problemen aan..

Grafiet mallen vreet de oven op en kun je slecht 1 of twee keer gebruiken doordat het drie uur erover doet op 1000 graden te komen krijgen de mallen aardig op hun donder.. grafiet mallen zijn aardig aan de prijs dus keek ik verder en kwam uit bij keramiek.. geprobeerd en de mal bleef goed maar het zilver kleeft eraan vast en je moet de mal stuk maken wil je het zilver overhouden.. ook geen oplossing dus.. een ijzeren mal laten maken ( was de bedoeling gietijzer maar is achteraf pelletijzer geworden) waardoor de mal ook beschadigd raakte en delen loslaten en mijn zilver eraan kleefde en nog heel moeilijk los te krijgen was met stukken ijzer erin.

Zowel bij keramiek als ijzeren mal had ik vooraf geroet. Echter door de lange opwarming denk ik dat dit vervliegt..

Nou vroeg ik mij of of jullie een tip hebben voor een losende mal die vaker te gebruiken is . Ik heb een gietijzeren mal besteld nu maar denk dat mn zilver eraan gaat kleven en zoek dus ook voor die mal nog een oplossing hem losend te maken..

Degene die mij kan helpen en zijn tip of ervaring met me deelt maakt me erg blij.. ben heel wat geld verder en helaas zonder resultaat..

Bedankt voor jullie moeite alvast

Groet Nelis
Nelis92
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: dinsdag 10-01-2023, 18:30
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Geschikte mallen in oven

Bericht door Nelis92 »

Ter aanvulling : De keramiek mal was overigens niet geglazuurd.. dus gewoon betonlook zegmaar..
smallart
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 82
Lid geworden op: zondag 09-01-2011, 16:54
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: oudenbosch

Re: Geschikte mallen in oven

Bericht door smallart »

Geachte lezer,
Wat ik me afvroeg…………… wat is de méérwaarde van het gieten van “ baartjes”.
geduld is een schone zaak
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 394
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Geschikte mallen in oven

Bericht door Sinterklaas »

Doe eerst borax in je keramische mallen en goed glazuren Dan plakt het niet.

Wat je ook kan doen is je grafieten mallen OP de oven leggen om op te warmen. Zo dat er geen vocht in zit.
En je Zilver in de oven smelten in een smeltkroes en dat dan te gieten in de mallen.

ZIlver baartjes worden ook niet in de mal gesmolten!
Het goud word gesmolten en dan uitgegoten in de mallen. Dan blijft je grafieten mal veeel langer goed.

En je kan het ook in een ijzeren mal gieten. Maar de mallen gaan eigenlijk niet in de oven. Je smelt je zilver eerst in een smeltkroes. Met vlam of oven en dan uitgieten in de voor verwarmde mal. De mal hoeft dus niet mega heet te zijn.
De reden dat je de mallen voor verwarmt is dat er geen vocht in mag zitten. Als er wel vocht/ condens in zit en je giet er je zilver in dan spat dat er uit en kan je je lelijk verbranden. Echt heel gevaarlijk. Dus altijd bril op en liefst ook lerenschort aan en eventueel handschoenen die tegen de hitte kunnen.

zoek maar op Youtube hoe anderen het doen.
Nelis92
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: dinsdag 10-01-2023, 18:30
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Geschikte mallen in oven

Bericht door Nelis92 »

Dank voor het meedenken.

Ik wil juist van het handgieten af.. ik heb zelf granulaat (korrels) wat ik wil verwerken tot baartjes of vormpjes.. dit wil ik dus eigenlijk in de oven zelf laten gebeuren. Hier zoek ik dus mallen voor die geschikt zijn voor in de oven en vaker te gebruiken zijn...

Dus keramiek geglazuurd en dan borax gebruiken zou dat dan niet meer kleven als ik de mallen 3 uur in oven leg en daarna gesmolten eruit haal?

Granulaat in bakje , oven aan en gesmolten en in vorm eruit halen... Dat is waar ik naar toe wil..

Het handgieten beheers ik wel.

Dank voor al het meedenken alvast
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Geschikte mallen in oven

Bericht door @tjuh »

Nelis92 schreef:
Dus keramiek geglazuurd en dan borax gebruiken zou dat dan niet meer kleven als ik de mallen 3 uur in oven leg en daarna gesmolten eruit haal?
het kale keramiek "glazuur" je met de borax!
dus borax poeder in je ongeglazuurde vorm, vlam erop en dan begint het te smelten, de gesmolten borax door de vorm laten lopen zodat er overal een laagje zit, je mal is nu geglazuurd.

en ja wanneer je vorm teveel afkoelt dan komt je materiaal vast te zitten, dus eruit halen wanneer het nog warm is (niet vloeibaar) of met de vlam de vorm verwarmen zodat de borax warm genoeg word om los te laten.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 394
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Geschikte mallen in oven

Bericht door Sinterklaas »

Grafiet gaat eigenlijk voornamelijk stuk door blootstelling aan zuurstof als het heet is. Dus als je een zuurstof loze of arme oven maakt dan kan je ook langer met je grafiet doen.

Voor zilver zou ik in geoliede stalen mallen proberen. Dat blijft denk ik het langste goed. En als je het goed laat afkoelen kan je als het goed is zo het zilverbaartje er uit kiepen.

Wat er met het borax/glazuur gebeurt na 3 uur weet ik ook niet. Dat zal je moeten testen.
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 335
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Geschikte mallen in oven

Bericht door joep »

blootstelling aan zuurstof

In een elektrische oven met overdruk uitgang zoals bij email ovens,
kun je als je het hebt (bijvoorbeeld van een lasapparaat, argon of argon/koolzuur)
De zuurstof verdrijven door dit gas naar binnen te blazen.
Je werkt dan met een inerte oven.
Geen oxidatie, verbranding als je zo metalen smelt zullen ze ook zuiverder zijn, grafiet zal niet verbranden.
5 liter per minuut is al genoeg.
Nelis92
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: dinsdag 10-01-2023, 18:30
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Geschikte mallen in oven

Bericht door Nelis92 »

Dank voor al het meedenken. Stalen mallen olieën? Kunt u dat nader toelichten..

Ik zal ook een test doen met keramiek en borax poeder als glazuur laag gebruiken..

Ben benieuwd naar het ollieen van stalen mallen hoe dat werkt ..

Bedankt allen
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 394
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Geschikte mallen in oven

Bericht door Sinterklaas »

Hoi Niels.

De reden dat we stalen mallen in smeren met olie of beroeten met een kaars. Is om het plakken tegen te gaan. En we verwarmen de stalen mallen met de brander voor. Om het vocht wat op het staal zit te verdampen. Heet metaal in een vochtige mal gieten geeft een spetter explosie van heet metaal. Maar als je het hele spul in de oven zet en de oven langzaam van kamertemperatuur laat opwarmen gebeurd dat van zelf.

Doe je je oven heet maken en dan het hele spulletje er in, of alles er in en dan oven op warmen?
Nelis92
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: dinsdag 10-01-2023, 18:30
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Geschikte mallen in oven

Bericht door Nelis92 »

Met het proberen heb ik de mallen er vanaf begin ingelegd dus incl opwarmen. Zal dat ook verschil uitmaken? En wat voor olie gebruikt u daarvoor?

Dat is namelijk iets wat ik nog niet uitgeprobeerd heb en dus een mogelijkheid voor mij..

Ik ben benieuwd en nog maals dank voor het meedenken
Nelis92
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: dinsdag 10-01-2023, 18:30
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Geschikte mallen in oven

Bericht door Nelis92 »

Vandaag een proef gedaan met ijzeren mal maar helaas kleefde het zilver weer aan het zilver en is het wederom verwoest..
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Geschikte mallen in oven

Bericht door @tjuh »

wanneer haal je het uit de oven? als het al is afgekoeld?
Ik ben althans gewend na het gieten de mal in koud water te dompelen, wellicht helpt die schrikreactie met lossen? (zilver krimpt wellicht sneller dan ijzer wanneer het snel afkoelt)
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 394
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Geschikte mallen in oven

Bericht door Sinterklaas »

Zijn de zijwanden van de mal recht of schuin. Als het taps loopt, dan lost het beter. Misschien word het te heet? En word ook het staal zo heet dat het zilver er aanhecht. Heb je foto's?
Nelis92
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: dinsdag 10-01-2023, 18:30
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Geschikte mallen in oven

Bericht door Nelis92 »

De mallen zijn recht. Ik heb er geen fotos van maar heb de hoop op metalen mallen in een oven opgegeven. Ik los het pas als het afgekoeld is. Dus niet zo snel als handgieten...

Roeten heeft geen zin dat vervliegt ..
Plaats reactie