Verzilverd bestel versmelten

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Ceunincksje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 30-04-2023, 22:08
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Verzilverd bestel versmelten

Bericht door Ceunincksje »

Hoi hoi,

Ik heb nog niet zo heel veel ervaring met smelten maar maak wel mijn eigen baren uit metalen zoals koper, aluminium en dergelijke.
Nu heb ik onlangs heel wat verzilverd bestek/potjes op de kop kunnen tikken. ( Paar kilootjes )

Nu vroeg ik me af, als ik zou verwarmen tot op het smeltpunt van zilver zou ik dan puur zilver overhouden en het metaal scheiden hiervan?

Ook lees ik soms dat er bij zilver poeder of dergelijke dient gebruikt te worden?

Bij mijn andere metalen smelt ik altijd puur.

Alvast bedankt!

Groetjes
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Verzilverd bestel versmelten

Bericht door Briolet »

Als je het metaal verwarmt tot het smeltpunt van fijnzilver (962 °C), dan smel de basis waarschijnlijk eerder . B.v. smeltpunt alpaca: ± 900 °C

Verder is de verzilveringslaag vaak zo dun dat je het het ook niet uit het gesmolten basismateriaal kunt vissen, mocht het lukken onder het smeltpunt van zilver te blijven. En dan nog moet je snel zijn, want het zilveren vliesje zal snel oplossen in het basismateriaal.

De enige methode van scheiden lijkt een een chemische. dwz in aanraking brengen met een stof die wel het zilver oplost, maar niet het basismateriaal. Of alles oplossen en dan selectief een zilverzout laten neerslaan uit de oplossing. Maar dit is erg duur bij een eenmalige actie. Denk aan de kosten chemicaliën en de verantwoorde afvoer ervan.

Laat het aandeel zilver 1% zijn bij de verzilverde goederen, dan levert 1 kg materiaal slechts 10 gram zilver op, wat bij de huidige koers iets van 7 euro waard is.

Bij de meeste verzilverde potjes haal je waarschijnlijk de 1% niet. BIj bestek wel. Omdat dit een gebruiksvoorwerp is, wordt dit doorgaans zeer zwaar verzilverd. Vooral bij de punten van vorken probeert men de zilverlaag dik te krijgen. Typisch is iets van 90 gram zilver in een geheel couvert. (Ik weet echter niet zo snel over hoeveel onderdelen we het dan hebben) Het gewicht per couvert staat dan als grammen in een vierkantje in elk onderdeel van het couvert.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Verzilverd bestel versmelten

Bericht door Herman »

Hay Ceuninksje
Heel veel werk en weinig lol .
Informeer eens bij :
De goud waag.jpg
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Plaats reactie