Goudsmeden Nederland op Facebook

Informatie en tips over waar je welke kennis en ervaring op kunt doen, beoordelingen van boeken en tijdschriften en links naar andere websites die interessant zijn voor leden van dit forum
Gebruikersavatar
NancyK
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 59
Lid geworden op: vrijdag 26-09-2014, 11:03
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Bergen op Zoom

Goudsmeden Nederland op Facebook

Bericht door NancyK »

Vandaag is er een leuke nieuwe groep gestart op Facebook voor alle Nederlandse en Belgische edelsmeden .
Het is een gesloten groep dus alleen de leden kunnen en alles zien en berichten plaatsen .

Lijkt 't je leuk , hier kun je ons vinden : https://www.facebook.com/groups/753648504711088/
Rococo
Love Baroque style
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Goudsmeden Nederland op Facebook

Bericht door Willem Parel »

NancyK schreef: Het is een gesloten groep dus alleen de leden kunnen en alles zien en berichten plaatsen .
https://www.facebook.com/groups/753648504711088/
Hoe zeker is dat? ik zit nu ook wel in besloten groepen maar merk aan reacties van vrienden en/of familie dat die het wel kunnen lezen.
Dat vind ik op bepaald gebied niet bezwaarlijk maar ik blijf als goudsmid liever een beetje anoniem op FB.
Ik zit hier onder een nickname en op Facebook onder mijn eigen naam.
Misschien ben ik wel te voorzichtig, maar zou toch graag willen voorkomen dat verkeerde lieden 's avonds bij mij aan de deur staan.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
NancyK
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 59
Lid geworden op: vrijdag 26-09-2014, 11:03
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Bergen op Zoom

Bericht door NancyK »

De instellingen staan op gesloten . Heb 't nog eens uitdrukkelijk nagevraagd .
Alleen leden kunnen alles zien .
Rococo
Love Baroque style
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Begrijp me goed hoor, het is geen kritiek, ik vind het een leuk idee.
Ik moet alleen nog even nadenken of ik wel mee ga doen.
Succes in ieder geval met je pagina, het zal er best gezellig worden met al die gelijkgestemden, ??n parochie.... :wink:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Caty
Actief lid
Actief lid
Berichten: 216
Lid geworden op: vrijdag 08-06-2007, 13:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Vlaardingen
Contacteer:

Bericht door Caty »

Willem,
Ik heb met een aantal lotgenoten ook een eigen facebook pagina, die alleen bezocht kan worden door de leden. Heb wel eens iemand laten proberen, maar die kon er echt niet in, dus kan je gerust lid worden. En misschien inderdaad onder dezelfde naam die je hier gebruikt, is toch heel herkenbaar voor ons.
Vraag me wel af waarom er een facebook pagina moet worden geopend, terwijl we hier alles kwijt kunnen aan elkaar. Krijg het er alleen maar drukker door om alles te kunnen bij houden.
Nooit geprobeerd is altijd mis.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6095
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Hoi, ik heb me aangemeld, maar vraag me net als Caty af wat de meerwaarde is vergeleken met het forum, of is het juist de bedoeling dat er dingen worden verteld maar dat het geheim moet blijven en daarom een aparte facebook groep

Als je echt niet wilt dat men de groep zomaar vind en de leden kan zien moet je het op geheim zetten en niet op besloten.
Geheime groepen zijn onzichtbaar willem. Ook in je likes etc.

Privacy

Openbaar
Iedereen kan de groep, de leden en de berichten zien.

Besloten
Iedereen kan de groep vinden en zien wie er lid is. Alleen leden kunnen de berichten zien.

Geheim
Alleen leden kunnen de groep vinden en de berichten zien.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
NancyK
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 59
Lid geworden op: vrijdag 26-09-2014, 11:03
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Bergen op Zoom

Bericht door NancyK »

Er zijn genoeg mensen die nooit op een forum komen , maar die zitten dan weer wel op Facebook .
Om ook juist die mensen te bereiken is deze groep door een vriendin van mij geopend .
Rococo
Love Baroque style
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Het verschil met het forum zou ik de ??nvoudige wijze van het plaatsen van foto's vinden.
Hier moet je eerst uploaden naar Photobucket o.i.d. wat soms ook nog wel de nodige problemen geeft omdat die site ook steeds aanpassingen kent.
En bij Facebook is dat in een vloek en een zucht mogelijk en uiteindelijk wil je niet alleen je kennis delen maar ook je werk.
Dus ik vind er wel wat voor te zeggen, maar alleen een geheime groep zou voor mij dan acceptabel zijn.
En dan moet dat ook gegarandeerd zijn, dat ze niet halverwege de setting veranderen.
Onderstaande zou ik al moeite mee hebben, zonder paranoia te zijn, kijk zo nu en dan maar eens Opsporing verzocht en je ziet dat er soms voor minder een bezoek gebracht wordt.
Na?viteit kan gevaarlijk zijn is mijn opvatting.
Erika schreef:
Besloten
Iedereen kan de groep vinden en zien wie er lid is. Alleen leden kunnen de berichten zien.
Laatst gewijzigd door Willem Parel op donderdag 12-02-2015, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6095
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Willem Parel schreef:Het verschil met het forum zou ik de ??nvoudige wijze van het plaatsen van foto's vinden.
Hier moet je eerst uploaden naar Photobucket o.i.d. wat soms ook nog wel de nodige problemen geeft omdat die site ook steeds aanpassingen kent.
En bij Facebook is dat in een vloek en een zucht mogelijk en uiteindelijk wil je niet alleen je kennis delen maar ook je werk.
Dus ik vind er wel wat voor te zeggen, maar alleen een geheime groep zou voor mij dan acceptabel zijn.
En dan moet dat ook gegarandeerd zijn, dat ze niet halverwege de setting veranderen.
Nu wel omdat FB raar doet met foto'
s maar tot paar maanden terug kon je gewoon alles linken als foto , zloang deze al geupload was, het gaat er om dat er al een pad staat.

Dus je hoeft niet en naar je site, en naar facebook, en en en en te uploaden.
Wat er nu met FB en dit forum is weet ik niet op ander forum kan ik m zo plaatsen als foto's



Ik snaphet wel hoor, maar ik zit in grote groepen waar veel foto's en teksten worden geplaatst en ik zoek me het apelazerus . als iets 3 weken terug is geplaatst en er zijn 1000 berichten bovenop gekomen.... is niet makkelijker zoeken.


maar ik ben al lid hoor :D zie voordelen, b en gewoon fan van FB

Toch heb ik nu na uren zoeken die ene mooie foto op een van de pagina's van mijn dorp nog niet teruggevonden, had ik direct op moeten slaan toen ik die voorbij zag komen......
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Heb me ook aangemeld.
Verschil met de andere pagina's is dat het dit keer gaat om Nederlandse edelsmeden. (hopen dat ze het dan ook zo houden) Ben ook lid van een andere groep waar heel veel Amerikaans, Japans, Chinees enz. op zit.
Bij zo'n Nederlandse groep leer je wat meer van je collega's hier kennen. Maar misschien moeten we ze dan de tip geven om het een geheime groep te maken.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
jules-66
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: vrijdag 11-04-2014, 11:56
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: steenwijk

Bericht door jules-66 »

heb me ook aangemeld, ben benieuwd wat het wordt...
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Ik zit al een tijdje tegen faceboek aan te hikken, voornamelijk omdat op het moment dat je er een foto opzet het beeld eigendom wordt van faceboek.
Voor de rest vraag ik me af of het nou echt iets opleverd, merken jullie hier iets van in de aanloop naar je winkel of website ?
Niet te veel off topic hoop ik , maar voor ik me kan aansluiten bij zo'n groep moet ik eerst weten of ik uberhaupt iets op facebook te zoeken heb.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
NancyK
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 59
Lid geworden op: vrijdag 26-09-2014, 11:03
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Bergen op Zoom

Bericht door NancyK »

Het is natuurlijk geheel vrijblijvend om bij de groep op FB te komen .
Ik begrijp de twijfels omtrent privacy van zo'n groep maar als je heel erg op je privacy bent gesteld kun je maar beter heel ver van Facebook vandaan blijven , of een nickname daar gebruiken :wink:
De groep is niet bedoeld om reclame voor je eigen (web)shop / artikelen te maken , daarvoor zijn de eigen business pagina's .
Stukje omschrijving van de pagina : Ik wilde graag de goudsmeden en zilversmeden in Nederland samenbrengen, want ik merkte zelf dat er vooral Engelstalige groepen en forums waren en er wel vraag naar was, dus bij deze!
Rococo
Love Baroque style
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

De foto's die je op Facebook plaats worden niet echt eigendom van Facebook. Ze kunnen ze alleen gebruiken (en dus ook verkopen). Daarom zet ik er altijd een watermerk in. Niet dat dat ze er van zal weerhouden om ze te gebruiken als ze dat zouden willen. Een watermerk is ook weer zo uit de foto geshopt. Maar het maakt het wel moeilijker. Facebook zal natuurlijk alleen die gegevens en foto's gebruiken die commercieel aantrekkelijk zijn. Want als altijd draait het om geld.
Dus bedenk voor je iets plaatst altijd goed wat je plaatst. Je persoonsgegevens kun je zo summier mogelijk houden. Een nickname, en niet je eigen naam.
Verder heb je meer te duchten van andere commerci?le ondernemers dan van Facebook. Ik lees van de Amerikaans vrienden op mij pagina's heel vaak dat hun foto's gebruikt worden op websites van een ander, die de ontwerpen doodleuk voor een goedkopere prijs gaan namaken. En die foto's kunnen ze ook zo uit je eigen webwinkel plukken.
Zelf heb ik een Facebookpagina onder de bedrijfsnaam en onder mijn eigen naam. Aangezien ik de sieraden die ik maak vaak maar ??nmalig maak, ben ik vrij makkelijk met het delen van foto's.
Op aanraden van collega's in de galerie waar ik tegenwoordig sta heb ik dus ook onder mijn eigen naam een pagina geopend.De webwinkel heeft nu ook mijn eigen naam. Voordeel is dat je je op deze manier meer als kunstenaar profileert.
Ik haal toch ook klanten binnen via Facebook, al zijn het geen bosjes per dag, hoor. :)
Het leuke van deze nieuwe groep is dat het juist de Nederlandse goudsmeden en amateur-goudsmeden zijn. Zo leer je elkaar toch weer wat meer kennen. En misschien kom je elkaar tegen op de een of andere beurs en dan is het: Hee, ben jij dat. Leuk.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

By the way: Als er teveel post op komt met foto's van de, hoe ik het dan noem "Houtje-touwtje" sieraden dan verlaat ik de groep meteen.
Dus ik hoop dat het dus ook bij goudsmeden blijft.


Met de houtje touwtje sieraden bedoel ik de sieraden gemaakt van allerlei kralen en rijgwerk, gemaakt van al die uit China gehaalde fournituren e.d. (kan trouwens ook heel mooi werk tussen zitten, hoor) Maar van die sieraden zie ik er al genoeg in de andere groepen verschijnen.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Plaats reactie