Goudsmeden Nederland op Facebook

Informatie en tips over waar je welke kennis en ervaring op kunt doen, beoordelingen van boeken en tijdschriften en links naar andere websites die interessant zijn voor leden van dit forum
Gebruikersavatar
luna137
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 17-08-2011, 0:32
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: aalsmeer

Bericht door luna137 »

Ik vind de sfeer betreft de nieuwe groep op FB ronduit onvriendelijk. "Houtje touwtje sieraden" hobbyisten ea niet zo vriendelijke benamingen! Ik ben hobby edelsmid, maar heb wel een bedrijfje in sieraden met edelstenen die ik verwerk in echt goud en zilver. Maar blijkbaar valt dat bij sommige mensen niet zo goed! Sorry moest het even kwijt!
groeten van Monique
Gebruikersavatar
jules-66
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: vrijdag 11-04-2014, 11:56
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: steenwijk

Bericht door jules-66 »

Precious Art schreef:By the way: Als er teveel post op komt met foto's van de, hoe ik het dan noem "Houtje-touwtje" sieraden dan verlaat ik de groep meteen.
Dus ik hoop dat het dus ook bij goudsmeden blijft.

Groetjes
Precious
ben het eens met precious... hoop geen kilo's zilverklei voorbij te zien komen..
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

jules-66 schreef:
Precious Art schreef:By the way: Als er teveel post op komt met foto's van de, hoe ik het dan noem "Houtje-touwtje" sieraden dan verlaat ik de groep meteen.
Dus ik hoop dat het dus ook bij goudsmeden blijft.

Groetjes
Precious
ben het eens met precious... hoop geen kilo's zilverklei voorbij te zien komen..
Ik vind deze houding eerlijk gezegd nogal hautain, het ligt er helemaal aan wat er met dit materiaal gedaan wordt.
Er zijn talenten die erg grensverleggend bezig kunnen zijn zonder echt kennis van het goudsmidsvak te hebben.
Als voorbeeld wil ik de hier vertoevende Marlies aanhalen, die bij haar intrede meteen te kennen gaf dat ze weinig van het goudsmidsvak afwist en graag naar Schoonhoven had gewild maar dat dat er niet in zat.
Vervolgens heeft ze ons allemaal versteld doen staan wat ze met haar wirewrapping sieraden tot stand bracht, zonder ook maar enige kennis van materialen en goudsmidstechnieken te hebben.
Zo kunnen er op die Facebooksite ook talenten opstaan die het traditionele pad verlaten en die grensverleggend een eigen interpretatie aan dit materiaal geven.
Om dan meteen al in een houding te springen dat alles aan een bepaald niveau moet voldoen vind ik bedenkelijk.
Met diezelfde houding en gedachten werden van Gogh, Monet, Renoir ook ordinaire kwasters genoemd.....
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
NancyK
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 59
Lid geworden op: vrijdag 26-09-2014, 11:03
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Bergen op Zoom

Bericht door NancyK »

Over "Houtje-touwtje" sieraden wordt niet gesproken op FB , wel hier .
De groep is uitsluitend bedoeld voor edelsmeden (goud / zilver)
, niet voor beadembroidery of wirewrapping e.d.
Daar zijn al meer dan genoeg groepen voor te vinden op FB .
1 Persoon vroeg of de groep voor professionals of hobbyisten is bedoeld , werd weliswaar niet erg tactvol gebracht maar dit is al rechtgezet .
De groep is voor alle edelsmeden , zilversmeden en goudsmeden die beroepsmatig , professioneel en hobbymatig met goud of / en zilver bezig zijn !
Rococo
Love Baroque style
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Sorry, als het Houtje Touwje wat rot overkomt. Dat was niet zo bedoeld. (Dacht ook dat ik erbij had gezet dat ik het zo noem, maar dat het voor mij gewoon een benaming is voor bepaalde technieken, maar dat dat niet neerbuigend bedoeld is)

Zeker onder mijn fbvrienden zitten er heeel erg veel die met onedel materiaal en in die technieken de mooiste dingen maken. Die zie ik dus al vaak voorbij komen.

Maar wat ik bedoelde is dat ik hoop dat het een groep wordt die wat meer de moeilijkere technieken bij het edelsmeden laat zien. En dat hoeft dus helemaal niet perse edelsmeden te zijn. Dat is dus omdat ik die andere technieken al zo vaak voorbij zie komen. Anders wordt het een groep zoals al die andere groepen. En daarom heb ik zoiets, als dat hier ook zo is heb ik aan het lid zijn van die andere groepen genoeg. Anders zie ik dezelfde foto's en info wel 5 x voorbij komen. Vaak omdat de meeste toch ook in meerdere groepen zitten.

Dus het was zeker niet neerbuigend. Kwam misschien alleen wat rottig uit mijn strot, :(

Groet,
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Ik kon me er juist wel in vinden, ik heb zelf ook wel eens last van "kralenrijgers" allergie, no offence.
En daar bedoel ik zeker niet de mensen mee die zichzelf hebben toegelegd op een andere techniek dan traditionele goudsmidstechnieken maar meer de mensen die zich goudsmid noemen nadat ze zes ingekochte kraaltjes aan een stukje visdraad hebben weten te frotten .
:shock:
Ik ga me toch nog maar eens in dat FB verdiepen. :)
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
jules-66
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: vrijdag 11-04-2014, 11:56
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: steenwijk

Bericht door jules-66 »

smidje schreef:maar meer de mensen die zich goudsmid noemen nadat ze zes ingekochte kraaltjes aan een stukje visdraad hebben weten te frotten .
:shock:
hahaha :rofl:
Gebruikersavatar
luna137
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 17-08-2011, 0:32
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: aalsmeer

Bericht door luna137 »

Ik zou mezelf zeker geen goudsmid noemen. Ik doe het als hobby.
Ik frot ook aan "visdraad". Hier een frotsel van mij![/Afbeelding Niet omdat ik het zo graag wil laten zien, maar omdat ik al jullie opmerkingen niet zo vriendelijk vind!
groeten van Monique
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd ik heb echt helemaal niks tegen mensen die sieraden maken op welke manier en met welke techniek dan ook.
Het maakt mij wel uit als iemand twee kramen verderop op een kunstmarkt zijn "frotsels" staat te verkopen en breeduit staat te verkondigen dat zij/hij al vijf jaar goudsmid is en sinds kort de "upgrade" naar zilverklei heeft gemaakt :?
Vervolgens de maaksels van vernikkeld plastic verkoopt als echt zilver en de keurtekens in de zilverklei er zelf wel een keer in zal slaan ( nog niet aan toegekomen [-X )
Of plastic kralen met een overduidelijke gietrand aan onwetende mensen staat te verkopen als edelstenen, ja mevrouw ze voelen warm aan he daar herken je de echte rozenkwarts aan :shock: .
Klopt dit zijn geen verzinsels.
En dan raak ik dus een beetje gefrustreerd [-(
Maar ik zei al , no offence.
En verder ben ik vaak heel lief, echt waar !
:D
Nee echt, vraag maar aan mijn moeder.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Goudsmeden Nederland op Facebook

Bericht door Willem Parel »

Willem Parel schreef:
NancyK schreef: Het is een gesloten groep dus alleen de leden kunnen en alles zien en berichten plaatsen .
https://www.facebook.com/groups/753648504711088/
Hoe zeker is dat? ik zit nu ook wel in besloten groepen maar merk aan reacties van vrienden en/of familie dat die het wel kunnen lezen.
Dat vind ik op bepaald gebied niet bezwaarlijk maar ik blijf als goudsmid liever een beetje anoniem op FB.
Ik zit hier onder een nickname en op Facebook onder mijn eigen naam.
Misschien ben ik wel te voorzichtig, maar zou toch graag willen voorkomen dat verkeerde lieden 's avonds bij mij aan de deur staan.
Ik zit nu een tijdje in deze Facebook groep en vandaag komt dan toch weer de vraag bij me op of het wel zo besloten is.
Er werd vandaag namelijk door een moeder een vraag gesteld over stageplaatsen voor haar dochter.
Ik heb even op haar profiel gekeken maar naar ik zie geen persoonlijke connectie met het vak en toch schijnbaar lid van deze groep, anders kan ze geen bericht plaatsen.
Weet iemand meer over de betrouwbaarheid van "besloten groep" te zijn?
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 957
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Zilvermaan »

https://www.facebook.com/help/www/220336891328465?rdrhc

Deze pagina geeft uitleg. Iedereen kan een besloten groep dus vinden met een zoekopdracht en ze kunnen ook zien wie er lid is. Het zou dus beter zijn om er een geheime groep van te maken.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Zilvermaan schreef:https://www.facebook.com/help/www/220336891328465?rdrhc

Deze pagina geeft uitleg. Iedereen kan een besloten groep dus vinden met een zoekopdracht en ze kunnen ook zien wie er lid is. Het zou dus beter zijn om er een geheime groep van te maken.
Dank je Ingrid, dit geeft een duidelijk inzicht.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Ik twijfel net als Willem, als je naar de pagina gaat, kun je als Facebook lid gewoon alle profielen van de leden inzien.
Da's niet echt anoniem.
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Naar aanleiding van de oproep van een moeder, welke op zoek is naar een stageplaats voor haar dochter, heb ik besloten om de groep te verlaten. Besloten is blijkbaar toch behoorlijk openbaar.
Ik blijf wel op FB, maar onder mijn eigen zakelijke account.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
jules-66
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: vrijdag 11-04-2014, 11:56
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: steenwijk

Bericht door jules-66 »

Ik ben er ook uitgestapt. :-k
Plaats reactie