Goudsmeden Nederland op Facebook

Informatie en tips over waar je welke kennis en ervaring op kunt doen, beoordelingen van boeken en tijdschriften en links naar andere websites die interessant zijn voor leden van dit forum
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

goldenwonder schreef:Naar aanleiding van de oproep van een moeder, welke op zoek is naar een stageplaats voor haar dochter, heb ik besloten om de groep te verlaten. Besloten is blijkbaar toch behoorlijk openbaar.
Ik blijf wel op FB, maar onder mijn eigen zakelijke account.
Dat was dus exact de reden om dit hier even aan te kaarten Rick, maar heb ik wel de vraag aan jou wat dan de beweegreden is.
Omdat je wel met een persoonlijke zakelijke pagina op FB blijft.
Voor mij was het een reden omdat ik zo anoniem mogelijk wil blijven, maar gezien de veranderingen bij mij en het feit dat ik straks mijn spullen wil verkopen deed mij besluiten iets uit de anonimiteit te treden.
Maar dit kan voor jou de reden niet zijn gezien de zakelijke FB pagina.
Of is het dat je daar toch dingen bespreekt die alleen voor de oren van vakgenoten bestemt zijn, want dat is natuurlijk ook een groot bezwaar daar, er vliegen ook vaak prijzen over tafel.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik heb het ook even op die pagina aangekaart en wacht af wat daar eventueel aan gedaan kan worden en wat de meningen zijn.
Mogelijk dat ik anders ook afhaak,
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Even terug naar de basis.
Ingrid heeft aangegeven met haar webwinkel te stoppen en het forum onder de loep te nemen. Te bekijken of er verbeteringen gewenst en mogelijk zijn. Er zijn vele mogelijkheden die zouden kunnen. Het huidige forum heeft een duidelijke cultuur. Dit is in de tijd zo ontwikkeld. Bezoekers worden in hun waarden gelaten. Dit zorgt voor laagdrempeligheid. Voor iedereen is er ruimte op het forum. Zelden gaat het anders en dan worden deze zaken netjes met elkaar gecorrigeerd. We weten van elkaar hoe en wat. Daar moeten we in ieder geval zuinig op zijn want dit is in ondertussen 9 jaar met elkaar zo opgebouwd. Uiteraard zijn er meer ontmoetingsplaatsen op het internet. Zelf ben ik in de jaren 90 begonnen bij Ganoksin (Amerikaans forum). Later ook in Belgie, Duitsland en Engeland terecht gekomen. Op ieder forum heerst er een bepaalde cultuur die je even moet leren kennen. Zo zal het ook met facebook zijn. Je komt in een wereldje waar je even je draai moet vinden, of niet en dan ben je weer zo weg als je wilt. Ook op facebook zullen vele een plek kunnen vinden. Maar gooi geen oude schoenen weg voordat je nieuwe hebt! Een forum met ruim 1500 geregistreerde Nederlandstalige leden die zich met elkaar verbonden voelen door het goudsmeden is toch eigenlijk wel bijzonder dacht ik. Rondkijken en hoppen bij andere sites is zeker gewenst. Maar kijk dan met een open visie naar hoe het daar gaat en hoe hier. Zo kunnen we samen tot een goede verbetering komen. Het forum integreren/combineren met whatsapp, Instagram, facebook, twitter enz. enz. wie weet waar het naartoe gaat. Het zal wel even zijn tijd nodig hebben?.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Helemaal mee eens Eljas, het forum heeft een bepaalde cultuur ontwikkeld en wie wat langer mee loopt leert elkaar ondertussen goed kennen.
Dat zal op andere sites en op FB ook zo zijn, belangrijk in ons vak vind ik dan wel enige waarborg van beslotenheid.
Natuurlijk kan ook hier iedereen zich aanmelden, ook niet vakgenoten. Het verschil is dat heel veel hier werken onder een nickname en dat niet in beeld is wie hun vrienden en familieleden zijn.
Dat is op Facebook vaak anders, daar opereer je vaak onder eigen naam, al je vrienden en familieleden zijn in beeld en dan vind ik het nog belangrijker dat sommige dingen binnenskamers blijft.
Ik heb zojuist al mijn berichten uit die groep verwijderd en ben er uit gestapt.
Ik heb ze niet verwijderd om tegen te zitten of te pesten maar puur dat ik de situatie terug wilde brengen als voor ik lid werd.
Bij het verwijderen van deze berichten kwam ik zulke vakgevoelige informatie tegen ( prijzen, berekeningen, marges etc. ) dat ik het eigenlijk onverantwoord vind dat dit niet beter afgeschermt is.
Ik heb het aangekaart maar de post is inimddels verwijderd, dus de nieuwe leden die zich gaan aanmelden blijven net zo onwetend als velen die er nu pas achter kwamen dat de informatie die zij deelden door Jan en alleman gelezen kan worden.
Ik vind het jammer dat deze informatie dan niet standaard aan de bovenzijde van de pagina wordt vermeld, dan kun je op dat moment afwegen of je lid wordt of niet.
Velen dachten in een besloten groep slechts te delen met vakgenoten, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Ook jammer dat er door de beheerders nogal grimmig werd gereageerd op een in mijn ogen netjes geschreven en informatief bericht.
Dit duidt er naar mijn menig op dat openheid van discussie minder gewenst wordt en dat het vooral gezellig moet blijven.
Ik vond de sfeer en de contacten ronduit prettig, maar in ons vak kun je je niet alle openheid permitteren naar buitenstaanders is mijn mening.
Laatst gewijzigd door Willem Parel op vrijdag 07-08-2015, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Overigens, er is nu wel een geheime FB groep opgericht en daar is alles wel goed afgeschermt.
Je moet uitgenodigd worden door medeleden en de informatie kan niet door derden worden gelezen, dit even ter informatie
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Aha, heb ik dus inderdaad inmiddels gezien. Dus deze GEHEIME fb is wel geheim....:)
Iets wat ik van besloten ook inderdaad had verwacht. Maar ik hoor wel vaker dat buitenstaanders toch af en toe weten door te dringen in groepen. alles kunnen lezen en posten zonder dat ze lid zijn. Al heb ik zelf nog niet uitgedokterd hoe ze dat doen.

fb works in mysterious ways....

Gelukkig hier in zilvermaan wel alle ruimte om vragen te stellen die het grote publiek nou eenmaal niet allemaal hoeven te weten.

Groetjes
Precious.
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Ondertussen heb ik ook de groep verlaten.
Plaats reactie