Cursusboek van vakschool Schoonhoven

Informatie en tips over waar je welke kennis en ervaring op kunt doen, beoordelingen van boeken en tijdschriften en links naar andere websites die interessant zijn voor leden van dit forum
Plaats reactie
MoniqueZ
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: woensdag 14-03-2018, 16:08
Ervaring: Professioneel goudsmid

Cursusboek van vakschool Schoonhoven

Bericht door MoniqueZ »

Kan iemand mij helpen aan cursusboeken van vakschool Schoonhoven? In ieder geval het beginnersboek, maar liefst ook meteen die voor gevorderden.
Of als je het cursusboek van bv de branche erkende opleiding goudsmid van Schoonhoven voor me hebt, ook fijn!
Laatst gewijzigd door MoniqueZ op donderdag 30-09-2021, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Cursusboek van vakschool Schoonhoven

Bericht door Cees »

Ik denk dat je dat bij de vakschool wel kan kopen.

Het groene boek van Schoonhoven bevat vooral veel theorie, en de boeken gebruikt bij de cursus bevatten hoofdzakelijk opdrachten, waar je zelfstandig niet veel verder mee komt.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
MoniqueZ
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: woensdag 14-03-2018, 16:08
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Cursusboek van vakschool Schoonhoven

Bericht door MoniqueZ »

Dat dacht ik ook Cees. Ik heb al bij Schoonhoven gevraagd of ik de boeken kon kopen, zodat ik met die opdrachten bij mijn eigen cursusbegeleider mee aan de slag zou kunnen gaan. Dus wat dat betreft heb ik er wel wat begeleiding bij.
Maar ze gaven aan dat het niet mogelijk is om de boeken te kopen als ik geen opleiding of cursus bij Vakschool Schoonhoven zelf ga doen. (En dat ga ik niet doen, want ik ben van de week bij de informatiemiddag van Schoonhoven geweest, maar die afstand / reistijd is voor mij echt niet te doen, 2 uur over gedaan met de auto :OB )

Dus ben echt op zoek naar (liefst recente uitvoering van) de cursusboeken met opdrachten; boek met duidelijke theorie klinkt ook interessant. Kopie is eventueel ook goed!

Hoor het graag als iemand me hieraan kan helpen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6095
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Cursusboek van vakschool Schoonhoven

Bericht door Erika »

Stomme vraag misschien maar waarom kan je eigen cursusbegeleider je geen opdrachten geven?! Ik heb mijn cursisten altijd een basisopdracht gegeven, optekenen, zagen, vijlen, solderen, buigen . Vandaaruit mogen ze kiezen, opdrachten van mij of vrijer werk en dan zeg ik wel of het kan of dat het te ver gegepren is en pakken we de technieken tijdens de opdracht.
Als je cursus geeft moet je toch wel opdrachten kunnen bedenken die leerzaam zijn en wat iemand nog kan dragen ook.



Ik snap de vakschool wel, dit zijn hun opdrachten en dan zou een ander er les in geven....ik snap jou ook wel,
Het groene vaktheorie boek is gewild en is niet zo even te kopïeren 568 pagina's Vooral goed blijven zoeken marktplaats , mooivakprikbord, facebook, hier etc.
Maar naast dat boek zijn er zoveel boeken te vinden met leuke inspiratie bronnen , tips, trucs en vaktheorie. kijk eens bij de links hier:
page/links
Boeken van Anastasia young zijn ook altijd leuk
Hele goede vaktheorie vind je vaak in het duits, ik raad deze dan ook aan :

https://www.ujs.info/fileadmin/UJS/buec ... dens_1.pdf
En dan 1,2 en nummer 3



Ik hoop dat iemand je eventueel zou kunnen en willen helpen aan cursusboek, maar toch denk ik persoonlijk dat iemand die les geeft ook opdrachten moet kunnen bedenken.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Emma.R
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 06-04-2018, 20:14
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Cursusboek van vakschool Schoonhoven

Bericht door Emma.R »

Opzich werd er bij de opleiding ook geen boek met opdrachten gebruikt. Elke keer kreeg je een losse opdracht en dat verschilde dan ook in welk niveau je doet en soms ook nog eens in welk jaar.. want dat ik een paar jaar geleden een bepaalde opdracht in de 3e had betekend het niet gelijk dat de 3e jaars dat nu ook hebben.

Over het groene boek waarover gesproken word opzich zou je het prikbord mooivak van de vakschool kunnen volgen, daar word hij soms op aangeboden door studenten die zijn gestopt met de opleiding. Het is wel echt een oud boek.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Cursusboek van vakschool Schoonhoven

Bericht door Cees »

Als beginneling heb je aan een boek als sieraden maken van Rod Edwards veel meer.
De gebruikte leerstof van de vakschool, zijn meer opdrachten in de trant van maak een hanger waarin zus en zo moet voorkomen.

Nou dan sta je als beginneling waar moet ik beginnen, hoe doe ik dat, waar moet ik op letten etc. en dat staat er allemaal niet bij.

Helaas pindakaas!

Het zo genaamde groene boek van Schoonhoven is goed voor de theoretische achtergrond van een heleboel begrippen. Zoals smelt punten stollings diagrammen, bij welke temperatuur gloeien etc.
Vooral dat laatste is leuk, maar die thermometer heb ik niet bij mijn brander. Naast dit staan er ook wel wat praktische zaken in. Maar met dit boek alleen leer je niet smeden.

Wat betreft de opdrachten, vrij simpel eerst oefeningen om te leren zagen recht en ajour, boren, vijlen, vormvijlen, optekenen, meten, klinken, solderen, buigen, buis maken, oogjes maken, eenvoudige smeedring, gladomzetting cabochon.
Voor al dit soort werkzaamheden kan je cursusbegeleider vast wel een opdracht verzinnen toch, zo niet dan ........
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie