Ervaringen met de opleidingen?

Informatie en tips over waar je welke kennis en ervaring op kunt doen, beoordelingen van boeken en tijdschriften en links naar andere websites die interessant zijn voor leden van dit forum
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Ervaringen met de opleidingen?

Bericht door Kom net kijken »

Hoi hoi,

Wie heeft er ervaring met de verschillende edelsmeedopleidingen? Daar is nogal wat verschil in, ook qua prijs.

Ik ben niet echt geïnteresseerd in de ‘waarde’ van het diploma, gezien ik met mijn kapotte handen toch nergens aangenomen zal worden, zolang ik maar genoeg kennis heb om thuis dingen te maken die ik misschien zou kunnen verkopen. Met mijn Wajong ben ik er voor mijn inkomen niet echt van afhankelijk en op mijn cursus leer ik toch net te weinig om dat punt te bereiken... nu m’n baan op de tocht staat, overweeg ik een ‘carrièreswitch’ naar iets wat ik ècht leuk vind! Dit dus...

Groetjes en alvast bedankt voor het meedenken. :thx: :thx:
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ervaringen met de opleidingen?

Bericht door Herman »

Hallo , kom net kijken .
Uit je schrijven merk ik op dat je ergens je keus heb laten vallen op het gaan uitvoeren van het vak edelsmid .
Maar er is een probleem , je mist vakkennis op dit gebied en dat wil je gaan aanvullen met een cursus edelsmeden .

Daarnaast is er nog een probleem , je hebt problemen met het gebruik van je handen , hoe of wat dat probleem is dat weten we niet ,maar toch wil je een advies welke cursus het beste bij je past voor een beste prijs .
Het uiteindelijke doel is om sieraden te gaan maken om die te gaan verkopen , alles bij elkaar een mooie gedachte om een creatief doel te hebben .

Maar weet je wat mij altijd heeft verwonderd sinds ik 20 jaar geleden ben begonnen met edelsmeden dat ik constant en altijd mijn handen in gebruik heb bij het edelsmeden voor zowel het zware werk als hameren , buigen , knippen enz. en daarnaast voor het fijne werk , met pincet en solderen end .

In beide gevallen wordt het uiterste motoriek van mijn uitstekend functionerende handen gevraagd ,maar als dat niet zo functioneert dan vraag ik me af of jou keus wel zo gelukkig is ;
daarnaast is het hebben van 1 hamer niet voldoende om aan de slag te gaan als zilversmid .
Je zou als je het goed wilt doen een overzicht moeten maken welke gereedschappen je minimaal tot je beschikken moet hebben om minimaal van start te kunnen gaan als edelsmid .

Ik kan je vertellen dat ik je zult schikken als je het financiële beeld hebt , daar naast heb ik door de jaren heen gemerkt dat het hebben van creativiteit een must is , het ontwerpen van iets dat het moet worden op papier of zo is een noodzaak , kun je dat niet dan wordt het maken en verkopen een groot probleem .
Des al niettemin wens ik je veel succes toe .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Ervaringen met de opleidingen?

Bericht door Kom net kijken »

Hoi Herman,

Dank je wel voor je reactie. Ja, het is een beetje ongelukkige combinatie, maar mijn probleem zit hem in over-flexibele duimgewrichten. Met braces om kan ik vrij lang achter elkaar knutselen, hoewel drie uur achter elkaar schuren met een schuurpapiertje wat teveel van het goede is. Veel pauzes en niet overdrijven is de truc bij mij.

Ik heb thuis al een aardig atteliertje opgebouwd, maar kan er door kennisgebrek nog niet echt uithalen wat erin zit. Zagen, veilen, schuren en kleine dingetjes solderen gaat op zich wel goed, maar voor gieten heb ik nog niet alles. Dat los ik nu op met zilverklei. Maar ik ben echt nog een beginner!

Ik volg nu al twee jaar een hobbycursus van twee keer twaalf lessen per jaar en we zitten nu al in het derde jaar. Ik moet zeggen dat ik nu met de coronatijd meer heb geleerd dan in de jaren ervoor.
Ik heb net een ontwerp gemaakt voor een ketting met een zelf geslepen opaaltje en een buurvrouw wil ook een zonnestelselketting,

Mijn probleem is eigenlijk net als met alcohol: geniet, maar hobby met mate.
Ik denk wel dat ik ciceleren moet overslaan en misschien ook het hand-graveren, hoewel ik dat toch eerst wil proberen. Ondervind alles en behoud het goede. :thumbsup:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Ervaringen met de opleidingen?

Bericht door Kom net kijken »

Misschien had ik specifieker moeten zijn:

Heeft iemand ervaring met deze opleiding:

https://www.vakschooledelsmeden.nl/vako ... lsmeden-i/

Het klinkt goed en betaalbaar, maar als ik het vergelijk met wat Zadkine in Schoonhoven biedt, vraag ik me af of ik hier wel genoeg zou leren? Kan iemand mij vergelijkingsmateriaal bieden?

Groetjes en bedankt alvast,
Chiara.
:thx:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Ervaringen met de opleidingen?

Bericht door Kom net kijken »

Of weten jullie andere goede en betaalbare opleidingen in dit vak, dichterbij Zwolle?
:thx:
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Ervaringen met de opleidingen?

Bericht door @tjuh »

Nou die link die je gaf, over hun heb ik niet bepaald goede verhalen gehoord. Ik heb er een stel bij mij op een 6 daagse basiscursus gehad...en daar hebben ze meer (volgens hunzelf en de door hun getoonde stukken) geleerd en afgemaakt dan 1 jaar op de "vakschool"'... ook erg pretentieus om zo'n bedrijfsnaam te voeren, maar goed ik ben dan ook maar een normale meid.

zadkine heeft gewoon het nadeel dat ze erg onbereikbaar zijn...erg jammer dat ze uit amsterdam weg zijn gegaan.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Ervaringen met de opleidingen?

Bericht door Kom net kijken »

Ah, dank je wel, @tjuh
Ik vond het ook al te mooi klinken om waar te zijn. Dan streep ik ze van m’n lijstje. Met zoveel thuiswerken, kan je ook niet veel opsteken...

:thx: :thx:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Ervaringen met de opleidingen?

Bericht door Kom net kijken »

Zijn er, naast Schoonhoven, nog van dit soort opleidingen waarvan jullie zeggen die zijn het overwegen waard? Ik snap dat schoonhoven wel echt de beste is, hoor, maar voor als zij geen maatwerk kunnen leveren...

Groetjes en bedankt voor het meedenken!
:thx: :thx:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Ervaringen met de opleidingen?

Bericht door Kom net kijken »

Hoi hoi, daar ben ik wéér...

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met één van de volgende twee opleidingen?

Hier volgen de linken:

https://www.benvanhelden.nl/Edelsmeden/opleiding.html

https://www.ambachtshuis-brabant.nl/vak ... oudsmeden/

Groetjes en alvast bedankt voor het meedenken!!!
En succes met de hitte! :thx: :*: :)P
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ervaringen met de opleidingen?

Bericht door Herman »

Mijn beste , kom net kijken
Ik krijg niet de indruk dat het storm loopt met het aanbieden van cursussen edelsmeden waar ze jou oa. het gieten van zilver kunnen leren .
Ik denk ook niet dat dit een gemakkelijke vraag is omdat ik verwacht dat het smelten en gieten van zilver maar een klein onderdeel is van een opleiding , dat hoort er dus even bij.
Ik zelf heb daar ook geen opleiding in gehad en dat had ik ook niet nodig omdat het eigenlijk reuze simpel is .
Ik heb om te beginnen een Dvd gekocht bij Bijou en deze heel goed bekeken en alle details heel goed in mij opgenomen , wel ja de cursus is klaar nu alleen nog met de juiste materialen even na doen en ;een fluitje van een cent.
Daarnaast kijk ik graag naar YOUTUB filmpjes over vak mensen die ergens ter wereld met minimale gereedschappen , tot zeer fraai werk stukken kunnen komen ; maar ook ( gewone ) zilver smeden die uitvoerig laten zien hoe het
smelten en gieten moet worden uit gevoerd
zilversmid in BUrkina Faso.JPG
zilversmid in BUrkina Faso.JPG (35.25 KiB) 5071 keer bekeken
Oke , je ziet dus wat voor brander je nodig hebt , je ziet het smelten , je tel hoelang de vlam nog na het smelten op de smelt wordt gericht , je ziet het allemaal dus , jij kunt het ook .
En als het mislukt dan is er nog een 2de kans , zelfs nog een 3de , 4 de enz . totdat het naar je zin verloopt en weetje wat het aardige is je hoeveelheid zilver blijft al die tijd het zelfde .
Succes
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Ervaringen met de opleidingen?

Bericht door Kom net kijken »

Hoi Herman,

Dat klinkt allemaal geweldig, maar ik stel graag waarom vragen. Toen ik mijn hangoortje maakten, hebben we het kopje en de handen gegoten. De eerste keer hebben we een wit poeder bij het zilver gedaan om het schoon te maken. Maar hoeveel en wanneer weet ik niet. Ook is het mij niet gelukt om zelfstandig het hoofdje aan het zilverdraadje te solderen. Waarschijnlijk een te kleine vlam, maar weer geen duidelijke uitleg.

En gieten is maar één ding. Ik zou het echt het summum vinden als ik straks zelf een zilverknopje zou kunnen maken en zelf graveren en zelf een zetkastje maken voor m’n steentjes en dan ook zetten. Gewoon weten wat ik fout doe en waarom het fout gaat... zoals ik met die hartjes schuren klem liep op de krassen die niet weg wilden en ik tips en adviezen nodig had om ze alsnog weg te krijgen.

Ik weet inmiddels dat je bij gieten de boel niet te heet moet maken, anders wordt het broos, maar wanneer is dat keerpunt, geen idee. Dat soort dingen leer je niet in filmpjes. Ik tenminste niet. Ik zal wel niet goed kijken, sorry.

En als ik er dan toch een carrièreswitch van wil proberen te maken, kan ik het maar beter goed aanpakken.

Maar dank je wel voor de tip, want op die manier leer ik nu wel hoe ik opaaltjes kan slijpen. Daar kan ik betere filmpjes van vinden dan van edelsmeden...
:thx: :thx: :thx:
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ervaringen met de opleidingen?

Bericht door Herman »

Mijn beste , Kom net Kijken .
Duidelijk het is je niet gelukt een draadje aan het hoofdje te solderen , jammer .
Je denkt dat het lag aan een te kleine vlam , en dat mijn beste is nog veel jammerlijker , want dat zal dus altijd een open vraag blijven ;
was het me gelukt als ik de oefening had herhaald een 2de of een 10de keer met alle soorten vlammen tot het me was gelukt ..
Oefening mijn beste dat baart kunstjes .
Ik wens je veel succes toe .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Ervaringen met de opleidingen?

Bericht door Kom net kijken »

Beste Herman,

En dat is nu precies waarom ik een goede opleiding zoek. Ik leer op mijn cursus steeds voldoende om met mooie dingen thuis te komen en er lol in te hebben, maar ik leer nèt niet genoeg on het thuis zonder hulp te kunnen herproduceren en dat is wel juist mijn doel. Het zou kunnen dat het mijn onzekerheid is, het kan ook echt gebrek aan informatie zijn, maar voor mijn gevoel beschik ik over te weinig kennis om echt goed gebruik te maken van het atteliertje dat ik inmiddels heb opgebouwd.

Om maar even bij het voorbeeld van het gieten te blijven: ik heb het Delfts zand, heb op de cursus al drie keer gegoten, heb een dvd bij het zand en een papieren gebruiksaanwijzing, heb twee kleine smeltkroesjes die iemand hier aanraadde van juddeljoh en ik heb inmiddels een tang. Waar loop ik vast? Ik heb ergens gelezen dat ik die kroesjes voor gebruik moet glazuren met boraks en ik heb geen idee hoe. Waar loop ik nog meer vast? Mijn brandertje is waarschijnlijk te klein en ik kan maar niet uitvogelen welke brander ik het best als opvolger kan kopen. Dit komt mede omdat ik te weinig van de verschillende soorten gas begrijp en ik met katten in een bovenwoning wel het meest veilige wil hebben.

Waarschijnlijk ben ik simpelweg het type dat teveel denkt, maar het is niet anders en door mijn dyslectie ben ik niet zo goed in internetonderzoekjes. Ik leer het beste in klassikaal verband...

En daar zit ook mijn probleem bij het solderen. Er wordt gewaarschuwd tegen het laten smelten van je werkstuk, dus begin ik voorzichtig met een kleine vlam, denkende dat ik al een grote vlam heb en dan ben ik verbaasd dat het niet lukt. Ik hoop op zo’n cursus dus ook te leren hoe groot je vlam moet zijn ten opzichte van welk onderwerp. Ik heb inmiddels al een boek of tien gekocht en in slechts ééntje werd de term ‘zachte vlam’ uitgelegd, terwijl het in alle boeken als een gegeven gebruikt werd. Kennelijk ben ik zelfs teveel leek voor die andere negen boeken...

Ik wou dat ik net als u het lef had om alles maar gewoon te proberen en door trial and error de kennis op kan doen, maar ik ben nou eenmaal een lafbek. Als ik de theorie niet door en door begrijp, durf ik de boel niet blindelings in de praktijk uit te proberen. Sorry. :schaam:

Groetjes,
Chiara.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Ervaringen met de opleidingen?

Bericht door Cees »

Gewoon doen, je weet toch wat je te verliezen hebt als dingen niet goed gaan.

Dat wordt anders als je met spullen van iemand anders aan de gang gaat, dan moet je wel zeker van je zaak zijn, maar ben je met nieuw bezig dan kan je max je materiaalkosten verliezen.

So what, je leert het meeste van wat fout gaat en niet van wat goed gaat.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Ervaringen met de opleidingen?

Bericht door Kom net kijken »

En misschien wat gereedschapskosten bij verkeerd gebruik. Maar daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Misschien leer ik dan de vlam ook beter kennen, want ik denk dat daar mijn probleem zit. Ik heb nou al twee keer gehad dat een stukje explodeerde, da’s best eng. De ene zat waarschijnlijk te strak in de tang en de andere had vermoedelijk een luchtbelletje. Laten we hopen dat her daarbij blijft!

Groetjes en bedankt voor de aanmoedigingen!
:thx: :thx:
Plaats reactie