Verkleinen gesmolten-goud ring

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Stefan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: vrijdag 08-10-2021, 11:25
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Verkleinen gesmolten-goud ring

Berichtdoor Stefan » vrijdag 08-10-2021, 11:35

Goedemorgen,

Ik had al eens een account hier maar ben daarvan de gebruikersnaam helaas vergeten ( het is dan ook een paar jaar geleden ) dus bij deze een nieuw account.

Ik ben een trouwring aan het maken met een gesmolten goud structuur en een uitgevijlde gematteerde geul. Het is mijn eerste gesmolten goud ring en ik heb het een en ander moeten herstellen tijdens het maakproces omdat het iets te hard ging ... Maar het is uiteindelijk wel gelukt.

Nu loop ik alleen tegen een probleem aan. De ring is door het strak maken van de binnenkant e.d. eigenlijk een kwart maatje te groot geworden. Hij had 19.25+ moeten zijn maar is nu een ruime 19.5. weet iemand hoe ik dit het beste op kan lossen?

Stuiken gaat niet denk ik door de structuur, en openzagen en weer dichtsolderen zie ik ook niet helemaal zitten. Ik krijg de naad waarschijnlijk nooit meer zo mooi weggewerkt en ik heb eerder al hier en daar een stukje zachtsoldeer moeten gebruiken omdat ik dus dingen op moest vullen. Is er bijvoorbeeld een apparaat dat met zachtere mallen werkt misschien? Of heeft iemand een geheime tactiek? Ik dacht heel misschien in een houten holank persen, maar het is 14 karaat en hout is daar misschien weer te zacht voor ...

Bij voorbaat dank! :thx:
Bijlagen
IMG_20211008_081127981.jpg
Dit is de ring
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Verkleinen gesmolten-goud ring

Berichtdoor Erika » vrijdag 08-10-2021, 18:17

ik zou toch kijken of je kunt stuiken met delrin/nylon beschermhoes (Niessieng set,) voor structuur behouden
https://shop.drijfhoutnl.com/ringvergroter-set-a.html

Aanders toch echt weer stukje uit, voor volgende keer .. probeer eens te oefenenen zonder soldeer, gezien je toch smelt . Ik maak deze ringen zonder soldeer
Heb nog een hamer aangepast (grof geslepen) zodat ik de naadjes nog wat kan hameren en daardoor wegsmiespelen
en ook opvullen doe ik met draadjes goud smelten
Maar ik werk wel met een Little torch en daarbij ook nog aangepast kopje zodat er naalden op kunnen, nog fijner werken ...

En andere optie is een binnering erin solderen
Maar dan zit je alweer kleiner.. stel dat we een ring van 0.5 mm materiaaldikte nemen dan is dat dus totaal 1 mm wat de ring kleiner wordt (maar dat zou je kunnen rekken weer )
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 423
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Verkleinen gesmolten-goud ring

Berichtdoor Briolet » vrijdag 08-10-2021, 18:25

Ik denk dat het lastig wordt. Mijn stuikapparaat is er een met nylon binnenmallen. Dan blijft de bewerking doorgaans goed intact bij ¼ maat stuiken. Ik heb echter geen idee wat jij tot je beschikking hebt.

Of een stuk 0,1 mm dik folie binnen aanbrengen. Ik heb dat 1x laten doen bij een ring die met kunst-email ingelegd was en er dus niet aan gesoldeerd of gestuikt kon worden. Ik meende dat het toen een 0.3 mm dik en 3 mm breed bandje was, dat met een laser vastgezet werd. Breed genoeg om nog een gravering in te zetten, maar niet over de gehele greedte. Het zag er nog sjiek uit ook.

Advertentie

Terug naar “Reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten