Gouden ring ronden

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
Kevin
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 19-04-2017, 9:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Heusden-Zolder

Gouden ring ronden

Bericht door Kevin »

Een tijdje geleden dat ik bog wat met goud gedaan heb en nu is me gevraagd een ring terug rond te maken.
Ik moet de ring verwarmen en dan kan ik die terug rond slaan met een houten hamer op een mandrel neem ik aan? Het goud zal neem ik aan verkleuren? Hou krijg ik het dan weer normaal? Gewoon polijsten? Je hoort het al, een hele tijd geleden...
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 379
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Gouden ring ronden

Bericht door Sinterklaas »

Als de ring al zacht is kan je hem gelijk hameren. Je kan het proberen. Ik hamer ook wel eens ringen ietsje (1-2mm groter) die gehard zijn. Dat gaat prima ook bij witgoud. Ik gloei dus niet uit. Maar het kan best dat als je ring een matige goud kwaliteit heeft dat je scheuren krijgt. Dit komt dan omdat het goud bv poreus is van binnen. En dat merk je dan pas als je gaat hameren.

Dus uitgloeien hoeft niet. Maar is soms wel veiliger.
Hameren kan ook met een kunststof hamer. Of met een metalen hamer. De metalen hamer zal de ring makkelijker tegen de mandrel krijgen. Maar meer deuken geven. Bij al het hameren kan het zijn dat je ring ietsje groter word.
Dit hangt ook af van hoeveel je moet hameren om de ring weer rond te krijgen.

Als je in ring oprekker hebt kan je ook daar mee je ring weer rond krijgen. En eventueel weer kleiner persen.

Na uitgloeien de ring in het zuur afkoken.
En dan hameren.
Dan vijlen/schuren afhankelijk van de "schade" die je hebt gemaakt.
Tot slot polijsten.
Plaats reactie