Reparatie: Bij zetting breuk, steen lichten

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

Reparatie: Bij zetting breuk, steen lichten

Bericht door hellen »

Deze ring is gebroken. Ik hoop dat jullie het op de foto kunnen zien.
Afbeelding

Nu sluit het niet meer goed tegen elkaar. Wat nu, moet ik het alsnog doorzagen en er een stuk tussen zetten of is er een makkelijker manier?

Hellen :)
Passion meets Jewellery
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Hellen,

Op de foto is het niet geweldig duidelijk maar ik geloof dat je de baat gebroken is.
Normaal maak ik hem erg goed schoon en haal een dun zaagje door de breuk als ik hem op elkaar hab gebogen. Die gleuf is vaak weer mooi op elkaar te buigen of gewoon op te vullen met soldeer.
Stukje tussen is zelden nodig.
Soms kan je de breuk kanten ook uit elkaar buigen (net langs elkaar) en met een glasborstel of staalborsteltje schoon borstelen, terugbuigen en solderen.
Soms is afkoken genoeg maar meestal is het sneller even het zaagje of borsteltje te gebruiken. Beter in 1 keer zeker dan een klodder soldeer naast de naad en als nog moeten doen.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik zie niet goed waar hij gebroken is maar het lijkt mij de onderkast (een soort baat) .
Dit kan toch gewoon weer in model gezet worden en gesoldeerd?, je hebt de steen er al uit en dat lijkt mij nog het meest moeilijke van deze reparatie.
Als je er niet uitkomt, even wat meer uitleg erbij.
Succes en groet,
Willem

Oh ik zie nu pas dat Dani?l en ik zo'n beetje tegelijk een berichtje aan het typen waren....
Laatst gewijzigd door Willem Parel op woensdag 16-07-2008, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Sorry Hellen maar ik niet goed zien waar het gebroken is.
Zaten er ook stenen in, zo ja welke?
Maar als de ergens gebroken is even de breuk schoonmaken of een keer de zaag er door heen en als je er iets meer soldeer op doet dan kun je het ook nog iets uit kloppen dan heeft hij weer de zelfde maat.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik gebruik wel eens een bolponsje op het terug te buigen, niet smedend maar gewoon duwen (snappie?)
Dun zaagje er door en solderen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

oude ring

Bericht door hellen »

Wat zijn jullie allemaal snel vandaag :wink:
Ik heb nog een foto waar ik een pijltje heb gezet waar de breuk is:
Afbeelding
Noem je dat een baat? Dat wist ik niet. Er zitten nog meer scheurtjes in de ring en de zet rand is helemaal versleten waardoor de steen eruit is gevallen.Dit is niet zo'n probleem maar als ik deze plek naar elkaar toe buig blijft er een opening en ik ben bang als ik het met geweld doe dat het kastje dan vervormd.Maar dan toch maar proberen? Met het zaagje erdoor en dan solderen?

Hellen
:)
Passion meets Jewellery
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ja Hellen, dat is de baat of de onderkast, ik buig dit na het schoonmaken altijd even met een halfrond/vlakbektang naar elkaar toe en soldeer het dan.
Als er een beetje ruimte tussen zit buig ik het losse stukje soms eerst een beetje recht zodat het langer wordt en zet het na het solderen weer in model.
Dat er meer scheurtjes in de ring zitten kan er op duiden dat het een 8 karaat is,(op de vergrootte foto heeft het wel die kleur ) dit wil nog wel eens veelvuldig scheuren.
Pas dan op je smeltpunt want 8 karaat wil nog wel eens net iets sneller meesmelten dan je op rekend.
Als de zetrand versleten is wil ik nog weleens de rusting met een freesje iets uitdiepen dan valt de steen net weer onder de rand zodat hij weer beter is vast te krijgen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Je hebt kans dat de scheen verbogen is, ik zou even alles iets beter gaan bekijken hoe de scheen op de zetkast staat dat hij er niet scheef onder staat bedoel ik, en als de scheen weer recht/rond buigt kan de baat weer bij elkaar komen.
Pas dan op je smeltpunt want 8 karaat wil nog wel eens net iets sneller meesmelten dan je op rekend
Als je geen 8 kt soldeer hebt kun je ook 18 kt soldeer gebruiken dat vloeit mooi op 8 kt.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

oude ring

Bericht door hellen »

Bedankt allemaal. Ik zal eens proberen hem weer in de vorm te krijgen met een bolfrees of een rondbektang.
Vlgs.mij is het 14krt. (ik heb het nog niet getest maar ik kan nog een blaadje zien).
Willem ik zag net ook dat de rand vol zit met? iets, misschien kan ik dat eruit krijgen het iets infrezen zoals jij zegt en het dan alsnog zetten maar ik zal toch de zetrand bij moeten werken want die is gerafeld.

Hellen
:)
Passion meets Jewellery
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: oude ring

Bericht door Willem Parel »

hellen schreef:maar ik zal toch de zetrand bij moeten werken want die is gerafeld.

Hellen
:)
even een 180 schuurlatje er overheen doet al wonderen, niet teveel afhalen want je hebt al te weinig hoogte.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

oude ring

Bericht door hellen »

Dat is goed Willem. Wat voor tang gebruik jij bij het rechtzetten van de zet rand.

Hellen :)
Passion meets Jewellery
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Als hij er in past ook een halfrond/ vlakbektang of anders duw ik er een conisch geslepen staafje staal in (bij ronde kasten, oude pons of zo)
Ook heb ik een soort zetbeentje gemaakt maar die dan helemaal rond geslepen en gepolijst, hiermee kun je heel mooi glijdend een ovale zetrand weer naar buiten kunt duwen als de steen er uit is.
Ik zal eerdaags wel even een foto plaatsen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

oude ring

Bericht door hellen »

daar ben ik heel benieuwd naar. Een werktuig die de zetrand niet beschadig en waar je hem omhoog kunt duwen.

Hellen :)
Passion meets Jewellery
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Oude greinendraaiers in je oplaadbare boormachine, afslijpen en polijsten. 3 per minuut.

ari
Plaats reactie