Vraag: Schakels voorzien van nieuwe pennen

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Gebruikersavatar
JWK
Actief lid
Actief lid
Berichten: 211
Lid geworden op: maandag 26-07-2010, 16:12
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Burgum
Contacteer:

Vraag: Schakels voorzien van nieuwe pennen

Bericht door JWK »

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een zwaar heren collier aangenomen met massieve schakels waarvan van 5 schakels de pennen vervangen moeten worden.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken. #-o
Die keren dat ik het geprobeerd heb, liep ik vooral tegen het probleem aan dat bij het uitboren de gaten niet recht tegen over elkaar komen doordat de boor een tikje verloopt.
Of is het een optie om een nieuwe pen tussen de schakels te solderen?

Ben benieuwd hoe jullie dit soort klusjes aanpakken.

gr. marco
"Leer uit de fouten van anderen, je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken"
Gebruikersavatar
frans
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 20-07-2009, 10:53
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Hilvarenbeek

Bericht door frans »

eruit solderen :D
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Er uit solderen zoals Frans zegt is een goede mogelijkheid.
Dit doe ik vooral bij holle schakels, gebruikmakend van een kromgebogen stukje tamponstaal (had ik net in de topic met zelf gemaakt gereedschap willen plaatsen.).
Maar bij massieve schakels is uitboren goed mogelijk, je moet dan even de schakel verwarmen tot er aanloopkleuren op komen.
Dan kun je zien waar de pen zit omdat er zich een rondje vormt.
Als je in het midden met een aangeslepen naaldvijltje even een centertje zet kun je de pen gemakkelijk uitboren.
Bij massieve schakels heb je niet zo gauw dat de boor van de pen afschiet en zich dan zijdelings een weg zoekt in de schakel.
Dit is het pennetje waarmee ik oude penrestanten er uitsoldeer, even de penkant vlakvijlen en onder het warmstoken licht duwen. (schakel in het derde handje)
(die verdikking is gewoon een stukje rubberslang die ik had liggen (ik ben van de handvatjes...)

Afbeelding
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
JWK
Actief lid
Actief lid
Berichten: 211
Lid geworden op: maandag 26-07-2010, 16:12
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Burgum
Contacteer:

Bericht door JWK »

Kijk, juist die simpele hulpmiddelen doen vaak de truc :lol:
Ik ga maandag aan de slag, was nog niet op het los solderen gekomen. stom eigenlijk :cry:

Dank voor de reacties!

Marco

Leuk topic willem, zal ik vast vaak bezoeken
"Leer uit de fouten van anderen, je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken"
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Als je de pennen gaat uitsolderen Marco zou ik ze van binnen naar buiten uitduwen.
Ikzelf doe altijd aan de buitenkant een klein beetje borax op de plek van de pen.
Pak de schakel in het 3e handje en duw van binnenuit met dat pennetje tegen de armbandpen aan. (deze even vlakvijlen. door slijtage zit er vaak een puntje aan)
Je moet wel gedoseerd duwen, bij te sterk duwen of bij te veel warmstoken wil nog wel eens dat de bodem gaat verschuiven t.o.v. het bovenste deel van de schakel, 't is fingerspitzengef?hl !!!
Maar de massieve zou ik boren.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Willem Parel schreef:Als je de pennen gaat uitsolderen Marco zou ik ze van binnen naar buiten uitduwen.
Kun je ook aangeven Willem waarom van binnen naar buiten?
Zelf doe ik het nl altijd net andersom en alles zonder borax, zodat ik ook precies kan zien waar ik op de pen moet drukken en is hij er eenmaal een eindje doorheen, dan kan ik hem met een pincet er aan de onderzijde verder uit trekken. Maar het gaat soms lastig als de bodem met hetzelfde of zachter soldeer is gedaan. Ik duw en trek de pen uit de schakel met de bodem naar mij toegericht, de warmte dus richting bodemplaat, met het derde handje pak ik de schakel aan weerszijde beet, dus geen druk uitoefenen op de bovenzijde van de schakel met dat handje.
Ik trek de pen dus niet door de soldeer heen, maar trek of duw hem los uit de buitenste wand van de schakel naar binnen. en duwen doe ik met een fijne harde tandartshaak met een fraaie dunne punt.

ari
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ari schreef:
Willem Parel schreef:Als je de pennen gaat uitsolderen Marco zou ik ze van binnen naar buiten uitduwen.
Kun je ook aangeven Willem waarom van binnen naar buiten?
ari
Omdat het soldeer aan de buitenkant zit Ari en dan hoef je de pen met soldeerresten niet 2 x door een gat te duwen.
De binnenkant van de pen is gladder en het stukje laat zich dan gemakkelijker verwijderen.

Ik richt de vlam juist niet op de bodemplaat, als je deze meeverwarmt dan zal het soldeer waarmee hij vast zit ook sneller gaan navloeien en is de kans dat hij verschuift naar mijn mening groter.

Als je vanaf de buitenkant gaat duwen moet je vaak eerst nog even opzoeken waar de pen zit terwijl hij aan de binnenkant overduidelijk te zien is, wel even vlakvijlen.

Het pennetje kan van alles zijn, ik gebruik tamponstaal maar het kan ook een aangeslepen vijltje zijn.
En tja.... we kunnen ons niet allemaal van die dure tandartshaken permiteren :mrgreen:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Ik ga het meteen toepassen Willem. lijkt me allemaal heel logisch zoals jij het zegt. Ik richt de vlam ook niet alleen op de bodem hoor, maar een beetje diagonaal bodem/zijkant. Bij sommige banden zitten de pennen erg laag met de kans dat bij de montage de soldeer wat is doorgelopen over de bodem, vandaar.
Ik richt de warmte nl liever daar waar ik het kan volgen, terwijl jij de schakel ondersteboven vast houd.
Maar de volgende keer ga ik te werk zoals jij het beschrijft Willem. bedankt.

ari
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Als aanvulling (voor Marco ?), als je holle schakels toch gaat uitboren en de boor schiet naast de pen dan krijg je zo'n uitgelubbert gat die veel te groot is en niet tegenover elkaar zit.
Wat ik dan meestal doe is een lange punt vijlen aan het stuk draad wat ik heb en aan de andere kant een bolletje smelten.
De lage punt zoekt gemakkelijk zijn weg naar het tegenoverliggende gat en het bolletje dekt het uitgelubberde gat af.


Wat ik ook wel eens doe, alleen ??n schakelhelft de pennen uithalen (uitsolderen) en van de andere schakelhelft de pennen(resten) gewoon bij de zijkant afknippen.
En dan op deze afgeknipte plekken nieuwe pennen solderen, die kun je verolgens na het inhangen van de schakels door de tegenoverliggende schakelhelf duwen en daar afsolderen, scheelt ??n helft uitsolderen.
Doordat de af te solderen plekken ver genoeg van de andere schakelhelft zit heb je geen last dat de pennen weer losgesoldeerd worden, (snappen jullie het nog???)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Dus als ik het goed begrijp soldeer je nieuwe pennen vanaf de binnenzijde van de schakel die niet "ontpent" is.
In dat geval moet je heel zuinig solderen of het overtollige soldeer netjes afwerken ter voorkoming dat de tussenschakel niet mooi aansluit, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar zo maak je wel mooi gebruik van de uitgelubberde tussenschakels. :D

ari
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ja Ari, dit is wat ik bedoel en inderdaad wat je zegt, als je teveel soldeer gebruikt dan staan de naastliggende schakels een beetje af.
Maar soms lukt het ook wel om de pen een beetje naar binnen te duwen.
Wat soms gebeurt is dat er in de schakel nog oud soldeer zit en dat "lekker" royaal om je pen heen trekt.
Je kunt het wegvijlen maar je kunt ook het tegenaanliggende gat iets ruimer maken zodat het er in valt.
Meestal geeft het geen problemen, zeker niet als je met de microflame werkt.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

kom ik met een blonde vraag. DAt uit solderen, doen je dat ook als de pennen nog wel heel zijn maar wel aan vervanging toe zijn.
Doe je dat dan in 1 geheel of doe je dat doorknippene ne dan van twee kanten duwen?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
JWK
Actief lid
Actief lid
Berichten: 211
Lid geworden op: maandag 26-07-2010, 16:12
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Burgum
Contacteer:

Bericht door JWK »

Jullie hebben me weer fantastisch op weg geholpen, we gaan de technieken proberen toe te passen. Eerst maar even boren morgen op 10 schakels. Kan ik in ieder geval goed oefenen :mrgreen:

Dit wordt wel boren, massieve schakels van 10x3mm, leuke klus

Marco
"Leer uit de fouten van anderen, je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken"
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Goeie scherpe boor (lees nieuwe) pakken Marco, als hij niet scherp is gaat ie lopen.
Ik zou en 0.8 mm nemen, deze zijn dik en sterk genoeg en je hebt wat speling voor als het gat wat ruimer wordt.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Erika schreef:kom ik met een blonde vraag. DAt uit solderen, doen je dat ook als de pennen nog wel heel zijn maar wel aan vervanging toe zijn.
Doe je dat dan in 1 geheel of doe je dat doorknippene ne dan van twee kanten duwen?
Ik zaag ze dan liever door, de hele pen er uitduwen gaat denk ik niet.
Als ik zoiets bij de hand heb dan zaag ik hem op ??n kant af, dan hou je aan de andere kant een stuk pen die je met je pincet er uit kunt trekken.
Dit is gemakkelijker dan duwen met een pennetje, helemaal met dat stukje gereedschap van Jerry. (zie topic eigengemaakte gereedschappen).
Maar de shakel in het 3e handje gaat ook.
Aan de afgeknipte kant soldeer ik dan een pen op de afgeknipte (en aangevijlde) plek, dan hoef je daar niks uitsolderen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie