Gouden horloge demonteren

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Gouden horloge demonteren

Bericht door Janna »

Beste forummers,

Sinds kort ben ik semi voor mezelf begonnen en nu hebben we een klant, die ons goud aanbiedt ter inkoop. Dit willen we natuurlijk graag doen. Er zitten alleen een paar horloges bij. En dat heb ik nog niet eerder gedaan.

Is het demonteren van gouden horloges makkelijk?
Zit het klokje los in de meeste horloges, kun je het er zo uithalen?
Zijn er nog dingen, waar ik op moet letten? (verstopte stalen onderdelen ergens, ofzoiets, je weet maar nooit.)

Ik wil namelijk niet te lang zitten prutsen, als de klant zit te wachten. ;)

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik ben ook geen horlogekenner maar de meesten kun je vrij gemakkelijk uit de kast halen.
Met een mesje wip je het achterdeksel los en vaak komt dan het uurwerk ook al mee die je dan zo uit het deksel kunt tillen.
Zit nu de stift door de kast heen dan zit er vaak een klein pennetje met een pijltje er naar toe gericht (even met de loep kijken) dit pennetje kun je indrukken met een dun stiftje of schrievendraaiertje en terwijl je drukt moet je de stift er zijdelings uittrekken.
Soms (bij oudere modellen) zit er bij de stift aan de kant een schroefje i.p.v een stiftje, als er een schroefje zit moet je die even een paar slagen lossen en de stift er uittrekken.
Het glas kun je vaak vanaf de binnenkant er zo uitduwen met je duim, ligt aan het soort.
Even een fotootje zal gemakkelijk zijn dan, je hoeft toch niet alles in bijzijn van de klant af te handelen?
Vraag gewoon of hij even terugkomt zodat je de tijd hebt om alles even te demonteren en te toetsen(?)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Ok, bedankt Willem, ik snap het. Pinnetjes, pennetjes, schroefjes en dingetjes, dat komt wel goed. ;)
Maar ik vraag hem idd wel even om een rondje te gaan lopen. ;)

Toetsen heb ik al gedaan, maar hij heeft het weer meegenomen en komt hopelijk terug, dus dat doe ik toch opnieuw, voor de zekerheid. Of staat dat achterdochtig? Ik doe het toch maar, want het gaat om een hoop geld.
Ik zou ook alleen de gewichten kunnen nawegen, want die heb ik opgeschreven. Als dat precies klopt, zou ik niet alles opnieuw hoeven toetsen, toch?

Of toetsen jullie in zo'n situatie sowieso altijd nog een keer?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Janna schreef:. Of staat dat achterdochtig? Ik doe het toch maar, want het gaat om een hoop geld.
Je kunt het doen als je je daar beter bij voelt maar dat kun je ook doen als hij een "rondje om" is.
Als je toetswater nog goed is is ??n keer toetsen voldoende, het gehalte wordt er niet hoger van..... :mrgreen: .
Heb je al naar merkjes gezocht? dan is er helemaal geen twijfel.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Ha ja, dat snap ik. ;)
Merkjes controleren we ook.
Ik vroeg het vooral, omdat hij het goud opnieuw meeneemt, en er dus iets veranderd kan zijn. (met opzet of niet)
Ik weeg het gewoon opnieuw, dat moet voldoende zijn.

Dank je wel voor de tips!
Gebruikersavatar
Tomva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 83
Lid geworden op: dinsdag 22-12-2009, 22:40
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Tomva »

Zit er nog een leuk uurwerkje(s) tussen?
If you're good at anticipating the human mind... it leaves nothing to chance
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Eerlijk gezegd, heb ik ze niet heel goed bekeken! Ben niet zo uurwerktechnisch geinteresseerd. ;)
Had je interesse gehad? We hebben ze al terug meegegeven aan de klant, dus sorry! Wat doe je er mee?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik spaar ze op voor je maar heb er niet veel tomva, nu 3 en 1 uit elkaar gesloopte, allemaal opwindklokjes!
Bewaard voor jou:) maar tis nog niet veel
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie