vraag voor professionelen

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
san12
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: donderdag 12-04-2012, 11:44
Ervaring: Overig

vraag voor professionelen

Bericht door san12 »

hoi,
wij hebben 3 jaar geleden trouwringen gekocht van het merk Fair Belle (bekend merk dus van Frankrijk). Nu heeft mijn man zijn ring bij de plaatselijke juwelier laten vergroten (van maat 60,5 naar 63) omdat het een uur rijden was voor ons waar we hem gekocht hebben. Dit kostte al 30 euro en toen zaten er ineens 4 barstjes aan de buitenkant in. Terug gebracht dus, barstjes eruit gehaald: weer 20 euro. Volgens de juwelier is dit een ring met verkeerde legering, zou heel snel weer barsten en stuk gaan! Waar we hem gekocht hebben wordt gezegd dat de plaatselijke juwelier de ring om zeep heeft geholpen door hem verkeerd groter te maken (snelle verhitting van een buisring). Momenteel zijn er geen barsten meer in maar zitten binnen en buitenzijde wel bruine vlekjes op. Heel de ring om zeep dus.
Kan dit effectief verkeerde legering zijn of heeft men bij de vergroting een fout gemaakt??? Wie kan me zeggen wie ik moet geloven?
bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Is het wit of geelgoud?!

ik heb wel eens een witgouden diamanten ring ter reparatie gehad, was 1 zetting van de alliance gescheurd en steentje eruit.
Toen ik het weer wat dichter naar elkaar boog om te solderen brak de ring in 3 stukken, en ik deed niets anders dan anders.

Dus ja het is soms mogelijk dat een ring bros is en kan breken.


Maar als ik uw verhaal zo lees is kan het zijn dat er niet goed is uitgegloeid, want als ik het zo zie is de ring 1 maatje groter gemaakt (in nederland werken we met de doorsnede maten, dus maat 18, 19 etc.)
2,5 mm vergroten is niet heel veel en dus zou het zonder scheuren moeten kunnen gebeuren

weet u mss of het een gegoten ring is want dat had ik dus met die ring, gegoten, getrommeld, gezet en klaar. Van binnen was het een en al brosheid

En bruine vlekjes zou bij geelgoud niet moeten kunnen, bij witgoud is er verschil tussen soldeer en het metaal zelf.
En als het nikkelwitgoud is het weer anders dan palladium witgoud
Als het witgoud zinn d e vlekken op te lossen door de ring te rhodineren, bij geelgoud kan dat met vergulden, maar zou dan geen vlekken moeten zien



ik begrijp niet helemaal wat er bedoeld wordt met te snelle verhitting van buisring/


ik denk dat het beiden kan: en wrs dan een combi is, van niet al te best goud en het oprekken.
Alleen had de juwelier mijn inziens niet nog een keer 20 euro moeten vragen, hij heeft een ring opgerekt en gescheurd afgeleverd, maar ik weet niet wat daar de algemen voorwaarden zijn en hoe lang het heeft geduurd voor de scheuren zichtbaar waren etc
Laatst gewijzigd door Erika op donderdag 12-04-2012, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

In mijn opinie kan het aan zowel de kwaliteit of makelij van de ring gelegen hebben als ook aan de wijze van op maat maken.
Ik kom regelmatig trouwringen tegen van Epee, de Populierfabriek uit Eindhoven die al niet meer bestaat maar dit terzijde.
Deze ringen laten zich ook bijna niet oprekken vanwege de legering en breken bijna altijd.
Let wel, bij elke trouwring die opgerekt moet worden zit een risico ingebakken dat er breuk ontstaat, ook bij merken die normaliter betrouwbaar zijn komt wel eens breuk voor.
De juwelier die de ringen heeft behandeld kan dit dus vooraf niet inschatten.
Zijn handelswijze kan wel invloed hebben op het ontstaan van een breuk d.w.z. als hij het niet goed voorbereid.
En dat is het eerst goed uitgloeien en aflessen (liefst in branspiritus) van de ringen en daarna "met beleid"oprekken.
Als hij onzorgvuldig of onregelmatig gloeit dan kan de materiaalspanning in de ring ongelijk zijn waardoor hij plaatselijk meer rekt op de zachtere delen en zo kan een dunne plek of breuk ontstaan.

Hij had de ring natuurlijk nooit zo mogen afleveren, een beetje juwelier heeft wel een kwaliteitscontrole en de ontstane scheurtjes had hij dan meteen moeten dichtsolderen met hardsoldeer.
Dan zou u niet eens hebben geweten dat dit probleem met uw ring zich voorgedaan had en er ook geen zure smaak aan overgehouden hebben.

Om daarvoor een meerprijs te rekenen kun je op 2 manieren bezien.
Als hij vooraf ingeschat had dat de ring niet op te rekken viel had hij u waarschijnlijk een andere prijs voorgelegd dan bij oprekken omdat hij er dan een stuk tussen had moeten zetten (materiaal meerprijs).
Als coulance voor zijn slechte afleveren en het feit dat u nog eens een keer heen en weer moest naar zijn winkel zou ik het als service hebben gedaan.

Het zou niet moeten zijn maar de beide partijen die uw ring behandeld hebben verschuilen zich achter elkaar en willen niet de verantwoordelijkheid nemen.
Ook de maker heeft wat uit te leggen als hij bij aflevering niet heeft vermeld dat groter maken mogelijk problemen zou kunnen geven.
Hij weet hoe ze gemaakt zijn en had dan expiliciet moeten zeggen dat dit beter in eigen atelier zou moeten gebeuren.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
san12
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: donderdag 12-04-2012, 11:44
Ervaring: Overig

Bericht door san12 »

bedankt voor de info!
Ik was vergeten te zeggen dat het wit goud is met een geel gouden streepje in. Volgens de verkoper is het een buisring (zonder rand dus ik denk gegoten). Dit zijn volgens hem de beste ringen..?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Een buisring is denk ik niet gegoten maar van getrokken buis gemaakt.
Maar als het "de beste" zijn dan was rekken denk toch mogelijk geweest.
Heb je een fotootje van de ring? kunnen mischien beter beoordelen.
Of is het gewoon een egaal gladde ring, dan hoeft een foto niet.
Normaliter worden trouwringen uit plaat gestanst, daarna wordt de gestanste platte ring gekanteld en in vorm en op maat gewalst.
Dat is de traditionele methode.

http://www.youtube.com/watch?v=osThSpPTmoA
Maar in een klein atelier zal het beslist anders gaan.

Edit mod: link aangepast zodat ie youtube code pakt (willem als je op delen klikt, dan kiest voor opties en gaat voor lang link werkt het wel)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Als het materiaal bros is, de legering van zo een vermeninging dat het bros is dan maakt het niet uit hoe gemaakt wordt, de basis is dan al niet goed.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lize Bouwman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 194
Lid geworden op: zondag 15-01-2012, 14:50
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Lize Bouwman »

Je had toch ook verkeuringen op het witgoud? Misschien kan het nog gerhodineerd worden, dan heeft het weer een mooie egale kleur...
Perfecte imperfectie.
Gebruikersavatar
goudkevertje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 40
Lid geworden op: zaterdag 15-09-2007, 17:05
Ervaring: Overig
Woonplaats: Delft

dat gaat snel

Bericht door goudkevertje »

Ja interessant filmpje om te zien hoe ze een scheen maken. Dit kan je ook alleen maar doen als je dag in dag uit schenen maakt.
Het materiaal verlies is heel beperkt. Althans geen kleine stukje die overal heen springen. Een strook is gemakkelijk verder te verwerken.

Nogmaals interessant om het maak proces te zien.
Als je altijd de wind mee hebt kom je nooit thuis.
Plaats reactie