Trouwringen kruislings in elkaar zetten

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
lapidato
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: donderdag 28-06-2012, 13:03
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Amersfoort
Contacteer:

Trouwringen kruislings in elkaar zetten

Bericht door lapidato »

Beste iedereen die ge?nteresseerd is. Ik moet twee trouwringen kruislings in elkaar zetten, dit wil zeggen dat als je de ring draagt dat je van boven een X ziet. Nou heb ik dit eerder gedaan maar heb ik hier heeeeeel veel mee zitten pielen omdat de (bolle) ringen, als je ze gewoon als een X in elkaar soldeerd nog niet lekker zitten. Hiervoor sla je hem eerst rond op een triboulet maar de buitenste kant van de ring komt dan op waardoor de ring naar "binnen" gaat. Als je dan kijkt is het dus geen strakke X meer. Hoe kan ik dit verhelpen? Ik heb vrijwel alle tools beschikbaar dus daar zal het niet aan liggen... Wie o wie kan me verder helpen!?
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Kort door de bocht gezegd.... ik snap er geen ...... van.

Maak je twee ringen ieder apart helamaal i.o en polijst ze. Leg de twee ringen in elkaar en zet het hele zaakje stabiel met binddraad vast zodat de X staat zoals je wilt. Dan solderen en verder afwerken....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
dmj
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 79
Lid geworden op: donderdag 04-02-2010, 18:41
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Den Haag

Bericht door dmj »

geef even een foto van het model de ene ring maak je uit twee ringen de ander die gevlochten lijkt kan je beter uitvijlen frezen zagen
Every great man was thought to be insane before he changed the world. Some never changed the world, They were just insane...
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Misschien ben je er vergeten rekening mee te houden, dat de X-ring een stuk kleiner aanvoelt dan de twee losse ringen apart? Dan zit de ring als X namelijk behoorlijk strak en dus niet lekker.
Meet met je schuifmaat (voor het (precies op maat) zagen en monteren) de binnenmaten op, zoals de ring daadwerkelijk om je vinger zit. En bepaal aan de hand daarvan de juiste ringmaat. (en dus niet per losse ring = diagonaal) Zo heb ik dat iig laatst gedaan met twee ringen.

Je kunt beter niet rond proberen te hameren, nadat de X in elkaar zit. Dan gaat inderdaad de vorm verloren.
Mocht je hem al in elkaar hebben zitten, kun je nog wel ietsje bijvijlen op de nauwe punten, zodat de ring minder strak zit. Maar dat is wel een beetje smokkelwerk natuurlijk en soms geen optie...

Ps. Ik zie nu dat je eigenlijk vraagt, hoe je de per ongeluk verkregen 'slag' in de ringen weer strak krijgt. Kun je dat niet weer terugbuigen met een tangetje? Dus weer naar buiten toe.
Rob67ert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: dinsdag 24-04-2012, 11:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: maarn

Bericht door Rob67ert »

Bedoel je een ring zoals: Afbeelding
lapidato
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: donderdag 28-06-2012, 13:03
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door lapidato »

Ja ik bedoel inderdaad een ring als op de foto! Inmiddels is nummer 2 ook gelukt en ik heb deze inderdaad niet rondgeslagen. Dit ziet er een stuk beter uit en ook bij de klant paste hij goed! Nog even een ding tegen Janna; Met een tangetje terugbuigen is erg lastig omdat er zo weinig ruimte tussen de ringen zit. Dan kan je dus wel tussen het breedste punt maar niet waar ze elkaar tegenkomen. Bij het eerste paar heb ik daardoor goed met de spiegeling moeten rommelen, erg tijdrovend ;). Wat nu wel het resultaat is bij ringen 2 (niet storend hoor) maar dat de ringen nog ietsjes hol staan in het midden... Ik denk erg onvermijdelijk met dit ontwerp... Allen erg bedankt voor jullie antwoorden!
Plaats reactie