Ringenrek/stuik apparaat

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Ringenrek/stuik apparaat

Bericht door smidje »

Tweedehands gekocht (was zo'n koopje dat ik hem niet kon laten schieten :D ).
Mijn vaktheorieboek zegt geen gegoten of gesoldeerde ringen maar ik ben reuze benieuwd wat jullie er wel en niet mee doen.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Als je uitgloeit van te voren, kun je prima een gesoldeerde ring een beetje stuiken of oprekken, hoor! Als het slecht gesoldeerd zit, dan knapt het vanzelf en soldeer je hem opnieuw.
Roodgoud knapt wat eerder, is mijn ervaring. Maar meestal gaat het gewoon goed.
Met oprekken, niet te plots rekken (dan knapt de soldeernaad makkelijker), maar heel geleidelijk steeds een stukje verder rekken. Tussendoor uitgloeien, maar ik weet uit mijn hoofd niet na hoeveel (delen van) maten ongeveer. Dat leer je ook wel aanvoelen.

Ringen met zetkastjes, openingen, heel dunne delen e.d. kun je trouwens beter niet oprekken. De dunste gedeeltes, (bijv het zetkastje zelf) rekken dan het meeste uit en je bent dan je vorm kwijt. E?n keer gezien op stage met een ring met allemaal uitgezaagde openingen. Dat is met grote moeite weer goedgekomen. ;)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

De enige ringen waar ik wel eens problemen mee heb zijn de ringen van Populier Eindhoven ( betaat niet meer) te herkennen aan het stempel Eepe en soms P/E Populier Eindhoven dus.
Die breken al voor je ze op het apparaat hebt....
Met kleine rukjes lukt het soms om ze om te rekken maar 95%van deze ringen breken.
Verder zijn bewerkte ringen met diepe groeven en samengestelde bicolor ringen risicovol.
Afgezaagde ringen soldeer ik eerst met hardsoldeer en dan soldeer ik een oud stukje trouwring van zo'n 5mm lengte over de naad, ook met hard, ( stukje beetje afgestemd op de breedte van de ring zelf) je kunt ze dan probleemloos oprekken.
Daarna soldeer ik het stukje er weer af en kan het hergebruiken, ik heb altijd een paar stukjes liggen voor dit gebruik.
Een ring met een ( onbekende) soldeernaad op deze wijze behandelen kan ook helpen om hem te kunnen rekken.
Ja en met steenjes en kastjes gaat natuurlijk helemaal niet.
Heb je een foto van het oprekapparaat Harm? ben er wel nieuwsgierig naar. :wink:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Willem Parel schreef: Afgezaagde ringen soldeer ik eerst met hardsoldeer en dan soldeer ik een oud stukje trouwring van zo'n 5mm lengte over de naad, ook met hard, ( stukje beetje afgestemd op de breedte van de ring zelf) je kunt ze dan probleemloos oprekken.
Dat was echt een gouden tip Willem, maak er regelmatig gebruik van en werkt echt super. nog reuze bedankt!!!

ari
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

hier is hij dan gisteren uit elkaar gehaald opgeknapt, stralen spuiten en de as opgelast vanwege slijtage en opnieuw gepolijst, alles lekker in het vet en olie gezet (heerlijk die vakantie)

Afbeelding

Afbeelding

Wilhelm Woeckel heeft bestaan van 1932 tot 1978 waarna het is overgenomen door Fisher.

Ik zag in de catalogus van bijoux nog nylon ringen staan zijn deze alleen voor gebruik bij versierde ringen of gebruiken jullie ze altijd?
En gaan de gravures in ringen niet erg vervormen door rekken/stuiken?
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Els
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 74
Lid geworden op: woensdag 29-02-2012, 20:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Els »

Mooi ding zeg.
Mijn ringenrekapparatuur is kaduuk.
Balen,
ik zit moed te scheppen om 'm open te schroeven. :D

Geen idee hoe het gebeurd is, misschien heeft de politie ofzo hem laten vallen, maar de hendel gaat heen en weer zonder dat er iets gebeurd.
Polijst de sterren Ruud
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Who, mooi ding smidje. Lijkt me een hele degelijke !!
en oprekken, dat is gewoon een gevoel, inderdaad voorzichtig. eerst kijken of er een naad in zit en waar die die zit, gaat hij door een gravure dan zou ik de tip van Willem zeker toepassen. en even kijken of de ring regelmatig gedragen is dus overal even dik, anders vervormt hij beslist meer dan je zou wensen.
en ja, gewoon weer uitgloeien vlak voordat hij knapt, hoe simpel kan het zijn.
Zo'n ding werkt overigens ook heel fijn icm met kastenijzers.

ari
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Ari schreef: Zo'n ding werkt overigens ook heel fijn icm met kastenijzers.

ari
Oh, goede tip, zeg!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Wow Harm, dat is een hele mooie en nu ook nog gereviseerd.
Gravures vervormen nauwelijks behalve als ze vele maten kleiner moeten dan willen ze nog er nog weleens een beetje "gecomprimeerd" uit gaan zien.
De nijlon ringen ben je niet heel veel nodig, althans ik gebruik ze niet veel, die zou ik niet gelijk bestellen maar afwachten tot het zich aandient.
Ook veel bewerkte ringen kunnen zo in het stuikblok zonder gevolgen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Dank voor jullie tips, wat is het toch lekker als je niet alles zelf uit hoeft te vinden (en weer aan elkaar te solderen).
@ Els zit het pennetje nog wel in de hendel of misschien gebroken erin, anders gewoon openschroeven er zit niks engs in.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Els
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 74
Lid geworden op: woensdag 29-02-2012, 20:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Els »

smidje schreef: @ Els zit het pennetje nog wel in de hendel of misschien gebroken erin, anders gewoon openschroeven er zit niks engs in.
Tnx. Ik ga binnenkort even proberen.
Polijst de sterren Ruud
Plaats reactie