Gouden gourmettecollier wordt zwart

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Gouden gourmettecollier wordt zwart

Bericht door Erika »

Ooit van gehoord, dubbel getoetst want tja, zilver ala, maar het toetst echt als 14 kt goud.

Ik dacht altijd dat goud niet oxideerde...

poetsen maar
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Heb je ook door getoetst op 18 en 21, want ik heb hier ook al een figaro gehad waar goede stempels 14 kt 585 in eikenblad en die toetste ik ook op 18 en op 21 en die strepen bleven ook staan.

Ik heb die gozers direct m'n zaak uit gekickt.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ja tuurlijk, 14 bleef staan 18 ging weg.
Oude degelijke kattekse ex visser, collier is later aan de 18 kt hanger gezet, zowl getoetst als het NL keur voor 18 kt in het sieraad.


Het kan wel zijn dat de man hier door de juwelier belazerd is, want daar is het indertijd gemaakt en naar mijn idee hebben we toch gee juweliers hier die de boel belazeren,..

8, 14, 18 kt getoetst, 8 en 14 bleef staan, 18 trok weg.
Geen rode streep bij zilvertoets


WAt zou het anders voor metaa kunnen zijn als het wel 14 kt toetst maar het niet zou zijn?!

Deze meneer vertelde ook dat zn banden voor horloges en zn brillen geregeld v ervangen moeten worden omdat het weggevreten is...
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

heeft die beste man niet een hele zure "huid" ?
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Heel vreemd, je zou het eigenlijk in overleg met de klant even naar de Waarborg moeten sturen voor een analyse.
@Freddy, hoe kan het dat het bij alle toetswater blijft staan, wat kan het dan zijn?
Ik zou zeggen dat als het staan blijft dat het dan juist goed is......toch???
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Ja dat zou je wel zeggen zo maar toen ik de ketting in de handen kreeg dacht ik dit weegt te weinig voor wat een figaro van die afmeting zou moeten wegen.

De gekraste lijn bleef gewoon staan op 14 en 18 en zelfs op 21.

Eerst dacht ik aan een soort RVS met een goud laag maar dan had hij zwaarder moeten zijn, ik zou het zo niet weten wat het is. Eigenlijk nu ik er zo over denk had ik eigenlijk de politie moeten waarschuwen van poging tot oplichting.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
JWK
Actief lid
Actief lid
Berichten: 211
Lid geworden op: maandag 26-07-2010, 16:12
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Burgum
Contacteer:

Bericht door JWK »

@freddy,

Misschien de beveiligings commisie van de federatie nog even inlichten?

Zo heb ik ook al eens een italiaan in de zaak gehad met witgouden colliers. Ik heb hem toen weggestuurd omdat ik het niet vertrouwde en omdat witgoud zo lastig te toetsen is. Een paar weken later kwam deze zelfde man via een beveilgings waarschuwing van de federatie binnen via de mail. Poging tot oplichting bij diverse juweliers. :D Was mijn gevoel toch goed.

marco
"Leer uit de fouten van anderen, je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken"
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

De man zelf zit er niet mee en bij polijsten (stukje gedaan) is het weer gewoon goudkleur geworden en lijkt het op gewoon 14 kt goud en zo toetst het ook.
Blijft alleen bij de 14 en 8 xstaan de rest lost op

Hij wordt schoon en goud dus ik ga er van uit dat wat silly zegt, die man heeft een gigantische zure huid?!
?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Karin13
Actief lid
Actief lid
Berichten: 203
Lid geworden op: donderdag 29-07-2010, 18:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Karin13 »

Kan ook door bepaald medicijngebruik komen.
Dan kan de zuurgraad van de huid veranderen.
Het zal niet het goud zelf zijn wat reageert, maar het metaal waarmee het gelegeerd is.
Dus waarschijnlijk zal men met 18k. of 22k. minder last hebben van deze verkleuring.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Erika schreef: Oude degelijke kattekse ex visser,

Deze meneer vertelde ook dat zn banden voor horloges en zn brillen geregeld v ervangen moeten worden omdat het weggevreten is...

....vraag hem eens hoeveel rolmopsen hij dagelijks eet.... :mrgreen:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Cat-o
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 50
Lid geworden op: vrijdag 18-02-2011, 10:26
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door Cat-o »

Misschien is het niet relevant, maar ik draad zelf een roodgouden 14ct trouwring. En deze gaat ook soms zwart af. Bij mij is het gelinkt aan mijn cyclus, dus waarschijnlijk zal de zuurtegraad van mijn huid iets wijzigen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

jhet moet wel zoiets zijn hoor, maar ik had nog nooit een gouden ketting zwart als zilver gezien
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Willem Parel schreef:hoe kan het dat het bij alle toetswater blijft staan, wat kan het dan zijn?
Ik zou zeggen dat als het staan blijft dat het dan juist goed is......toch???
Er zijn materialen die met het salperzuur uit het toetswater een onoplosbaar nitriet laagje vormen die de rest van de toetsstreep voor verder oplossen beschermd. Ik heb zelf ook wel eens zulk materiaal in handen gehad. Op zich mooi omdat het bij dragen ook niet aanloopt. Maar het wordt crimineel als je er 14 kt in stempelt.

Zelf gebruik ik het toetswater in de samenstelling zoals de waarborg het gebruikt. Daar is 14 kt water net iets agressiever dan het spul dat de fourniturenhandel verkoopt en tast wel 14 kt aan. Aan de mate van aantasting kun je dan (met veel oefening) zien of iets over of onder gelegeerd is. Maar omdat 14 ct daarmee altijd een beetje aantast, valt het direct op als een streep helemaal niet aangetast is.

Overigens valt RVS wel direct op. Bij het zetten van de streep voel je al dat het materiaal te hard voor goud is. Toetsen kun je dan al eigenlijk overslaan. In mijn ervaring onstaan er bij rvs ook altijd belletjes in het toetswater en kleurt het water ietwat groen. Volgens de waarborg is dat echter niet altijd het geval.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Hoe kom je aan toetswater van de waarborg?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Volgens mij kun je het daar gewoon kopen aan de balie. Ik denk niet dat ze het opsturen.

Ik heb daar eens een toetskursus gevolgd. Deed het al lang voor die tijd maar andere inzichten kunnen nooit schaden. In elk geval zat bij die kursus ook een mooi boekje met de recepten die zij gebruiken:

14 kt toetswater:
200 ml salpeterzuur s.g. 1,193 ( = 23 ? B?)
375 mg keukenzout

Verder niets.
Plaats reactie