Zetrand

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Zetrand

Bericht door Janna »

Ik heb een mooie ring ter reparatie liggen, er is ??n van de drie aquamarijnen van kwijtgeraakt. Hier heb ik een nieuwe steen voor, achthoekig. Ik ben zelf niet ervaren met het zetten hiervan. Dus denk erover dit uit te besteden. (oefen liever op iets van mezelf) (Ik heb ook nog geen vaste zetter, iemand een tip in omgeving Leiden? Ik kan de adressenlijst nergens vinden op zilvermaan, zit die ergens verstopt?)

Nu is de ring waarschijnlijk van witgoud, ik denk ook gerhodineerd, morgen even beter bekijken/testen.

Mijn vraag is: wat doen jullie met zo'n zetrand (gladom) als je een steen opnieuw erin hebt gezet/hebt laten zetten? Rhodineer je zo'n klein randje opnieuw, of is dat onzin? (ik neem aan dat je dat niet onbeschadigd voor elkaar krijgt)

Ik heb zelf geen rhodineer installatie en wil dit ook niet, dus het zal steeds even afwegen zijn, denk ik, wat ik laat doen en wat niet.

Dank jullie wel!
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Re: Zetrand

Bericht door Ari »

Janna schreef: Mijn vraag is: wat doen jullie met zo'n zetrand (gladom) als je een steen opnieuw erin hebt gezet/hebt laten zetten? Rhodineer je zo'n klein randje opnieuw, of is dat onzin? (ik neem aan dat je dat niet onbeschadigd voor elkaar krijgt)
Hoezo niet onbeschadigd, Janna?
Waneer er een nieuwe zetrand op een ring wordt aangebracht moet je daarna vaak de hele ring opmaken. alle rhodium wordt dan meestal weggepolijst om daarna de hele ring te rhodineren.
De overgang van rhodium naar niet rhodium blijft nl meestal zichtbaar op een egaal oppervlak, ook na opnieuw rhodineren en daarom kies ik er altijd voor alle rhodium te verwijderen alvorens opnieuw te rhodineren.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Dat is heel goed om te weten, dankjewel.

Maar ik bedoelde eigenlijk de bestaande zetrand, die namelijk nog mooi strak is en niet versleten, alleen iets opengebogen. Deze hoeft dus alleen maar aangedrukt te worden (waarschijnlijk). Daarbij dacht ik dat de rhodiumlaag wel zou verdwijnen, want je schuurt en polijst altijd wel even de zetrand bij. Vandaar mijn vraag.

Ik ga de ring vandaag nog even beter bekijken, maar heb daar geen computer. Dus vanavond meer informatie.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Het probleem van rhodineren is dat het elk krasje versterkt. En als je dus over een gedragen gerhodineerde ring heen rhodineerd valt het resultaat vaak zo tegen dat je alsnog alles moet afschuren. Dan kun je er maar beter mee beginnen.

Of je moet een rhodineerstift hebben en alleen de zetting rhodineren. Of desnoods alles aflakken en alleen de zetting vrij laten als je echt niet alles wilt afschuren.

Of het nodig is de rand te rhodineren hangt ook erg van het type witgoud af. De ene soort is toch geler dan de andere. Moet je eigenlijk pas beoordelen als de steen gezet is en die ene zetting te veel af gaat wijken van die andere twee.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Vandaag de ring nagekeken en idd 14K witgoud, gerhodineerd.
Briolet schreef: Of het nodig is de rand te rhodineren hangt ook erg van het type witgoud af. De ene soort is toch geler dan de andere. Moet je eigenlijk pas beoordelen als de steen gezet is en die ene zetting te veel af gaat wijken van die andere twee.
Goed, dat doe ik. Ik heb dit niet eerder bij de hand gehad en soms twijfel ik dan over zo'n 'detail' als wel of niet opnieuw rhodineren en vraag me dan af wat gebruikelijk is. Maar uiteindelijk moet het er gewoon heel mooi uitzien en goed vastzitten natuurlijk. :)

Bedankt allebei voor het meedenken. (Als iemand nog een tip heeft, altijd welkom.)

Verder ben ik eigenlijk wel benieuwd geworden hoe je een gladom zetrand vernieuwt, door Ari zijn antwoord. Vervang je dan het hele zetkastje? (of een deel ervan, zoals bij zo'n drie-in-??n zetting als deze) Of kun je er echt alleen een klein randje op solderen? Klinkt als een nogal lastig werkje...

(Sorry voor de hoeveelheid vragen in ??n topic. Bij ??n vraag krijg ik altijd gelijk tien nieuwe...)
Plaats reactie