edelsteen ketting

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Annemarieke
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: maandag 28-04-2008, 17:55
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Emmen
Contacteer:

edelsteen ketting

Bericht door Annemarieke »

hoi allemaal

ik wil een oude antieke ketting opnieuw van rijggaren en wat extra kralen voorzien.
hoe ga ik dat aanpakken?
het garen zit vast in lakbolletjes...
en het zijn verder carneool kralen van 6-8 mm....

welk garen heb ik hiervoor nodig?

schiet maar raak jongens... en meisjes...
Annemarieke[/img]
Succes is een reis, niet een bestemming.
Gebruikersavatar
margoke
Actief lid
Actief lid
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 23-07-2011, 10:55
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Aalten

Bericht door margoke »

ik doe maar een gooi maar misschien parelrijgdraad en volgens mij heb je dat ook in verschillede diktes ook de lakbollen en de lak is verkrijgbaar . b.v bij Herens & Herens.

dus ik denk dan gewoon alles los halen en opnieuw rijgen

groetjes Margoke
Gebruikersavatar
Gadiena
Actief lid
Actief lid
Berichten: 266
Lid geworden op: woensdag 01-09-2010, 9:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Gadiena »

Hallo Annemarie,

Ik zelf warm de lakbolletjes altijd op door ze vast te pakken met een vuurpincet en die heet te stoken. De warmte geeft door, de bolletjes blijven mooi en dan kan je de oude inhoud eruit trekken.


Zelf rijg ik altijd met dubbel draad, omdat ik dit persoonlijk makelijker knopen/rijgen vind dan enkel draad. ik heb altijd geleerd dat de draden zo strak mogelijk door het gat moeten passen, maar nog wel enigsinds vrij moeten glijden over het draad(niet dat je de draad kapottrekt als je hem eroverheen trekt)

Als je klaar bent met rijgen/knopen dan lak ik de eindjes in met was/lak en dan ga ik op dezelfde manier de lakbolletje opwarmen en zorg dat de draad er langzaam als het ware insmelt.

Hoop dat je er iets mee kan!
"Sometimes there's not a better way. Sometimes there's only the hard way.?
― Mary E. Pearson
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Er zijn meerder types rijggaren in de handel, net meerdere kleurtjes en meerdere diktes. Er bestaat rijggaren van natuurzijde, van nylon en mogelijk ook nog wel andere. Als je deze garens op een kaartje koopt dan zit er meestal een rijgnaald (gedraaid onedel metaal) aan vast. Belangrijste is dat je de juiste dikte kiest.

Als de ketting ingelakt is dan is een aansteker voldoende om de lak te laten smelten. Belangrijk is om de knopen allemaal even strak te leggen. Ongeacht welk draad je kiest de draad zal altijd ietsjes rekken gedurende het dragen.

Het inlakken is niet zo moeilijk; wat lak smelten en op het uiteinde van je draad laten druppelen, je hebt maar een klein beetje nodig.
De kunst is om net zoveel te gebruiken als je nodig hebt voor vulling van je inlakbolletje. Verwarm je inlakbolletje en duw daarna gelijk voor dat het bolletje afgekoeld is je draad met lak in het inlakbolletje. Doordat het bolletje warm is zal je lak smelten en an afkoeling zit je ketting vast, Probeer wel het draadje in het midden van je inlakbolletje te houden. is even oefenen om te weten hoeveel lak je nodig hebt en hoe lang je draadje mag zijn.

Veel succes!
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Annemarieke
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: maandag 28-04-2008, 17:55
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Emmen
Contacteer:

Bericht door Annemarieke »

bedankt voor jullie reacties..
de kralen zelf zijn in dit geval niet geknoopt wel ingelakt.
wat voor lak is dit.
is dat dezelfde lak voor zegelringen?
dat heb ik nl hier liggen anders moet ik wat kopen nl..

Annemarieke
Succes is een reis, niet een bestemming.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik gebruik hetzelfde ja!
ik rijg altijd op polyamide draad en zo dik mogelijk
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie