slot slavenarmband

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
marjav
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 38
Lid geworden op: dinsdag 08-04-2008, 8:56
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: nieuw vennep
Contacteer:

slot slavenarmband

Bericht door marjav »

Ik heb van een klant een gouden slavenarmband ter reparatie. De veer van het slot is afgebroken. Nu kan ik of een nieuwe maken,of een nieuwe bestellen. Maar wat kan ik hiervoor rekenen?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Marjav, is de veer niet te repareren ??? als hij afgebroken is en hij is er nog wel dan is het niet zo moeilijk om dat weer te solderen, dit scheelt nog wel behoorlijk in prijs.
Morgen zal ik even met je meedenken over de prijs van een nieuwe, ik zal even opzoeken wat ze kant en klaar inkoop kosten en dan een berekening maken.
Hoe breed is de band?
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
marjav
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 38
Lid geworden op: dinsdag 08-04-2008, 8:56
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: nieuw vennep
Contacteer:

Bericht door marjav »

Hallo Willem,
De veer is afgebroken op de vouw en de klant heeft het afgebroken deel niet meer. Ik heb in de bijou gids gezien dat een nieuwe veer 45 euro inkoop kost. Dus de prijs ligt dan rond de 100 euro. Maar dan zit hij er nog niet in....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Sorry dat ik hier niet op teruggekomen ben :oops: excuses !
Je kunt ook volstaan met een halve bovenveer te maken.
Je maakt dan een stripje ter breedte van de entree en 0.6 a 0.7 mm. dik.
Je vijlt uit een dikker stripje een nok ( waar je je duim op zet bij het openen) die exact tussen de uitsparing past.
Je soldeerd eerst met hardsoldeer (nr. 1) de nok op de strip v/d veer, de nok hoger latend dan uiteindelijk nodig !
Je past even af welke lengte de veer moet krijgen door de bovenveer op de onderveer te leggen en dan de nok in de uitsparing te schuiven.
Je streept aan de onderkant de lengte af en zaagt hem daar door.
Onderveer en bovenveer op de te solderen plek lichtelijk schuin aanvijlen en de bovenveer met zachtsoldeer (nr 3 ) op de onderveer solderen.
De soldeerplaats even hameren om er veerkracht in te krijgen en de totale veer in model vijlen en pas maken zodat hij goed in de entree schuift.
Soms een beetje rond zetten met een tang, met de ronding van de armband mee, dan schuift hij er gemakkelijker in.
Hierna met de zaag er 2 groeven in zagen, niet te diep want dan verzwak je de veer weer te veel.
Bij de groef waar de entree het eerst in valt is het niet zo belangrijk waar je die plaatst.
Maar de uiteindelijke sluitgroef moet je even nauwkeurig zagen en dan begin je zo dicht mogelijk bij de nok.
Als je dat ongeveer op diepte hebt leg je je zaag plat en zaagt langzaam aan richting uiteinde van de insteekveer (steeds tussendoor controlerend of de entree in de groef valt !!!)
Zodra je een klik hoort niet verder zagen, hooguit nog wat dieper als nodig.
Soms is met een beetje voorpolijstwerk de werking al sterk te verbeteren, vooral het insschuiven.
Als alles goed past en werkt kun je de nok op de juiste hoogte vijlen en er met de zaag even een groefje in trekken.
Vervolgens alles even afpolijsten en klaar ben je.
Voor een dergelijke reparatie zou je (particulier) pl/min. ? 85,- kunnen vragen is mijn mening.
Als je van een geheel nieuwe veer uitgaat en de prijs is bij Bijou M. ? 45,- zou aanzienlijk meer moeten kosten.
Dan zou mijn berekeneing als volgt zijn: goudsmidsdeel= 45 + 30 %= 59 + montage 25 = 84, dit x juweliersmarge 2 of 2.2 dan zit je al op 170 tot 185 euro.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie