Ring wrijfzetting verkleinen/vergroten

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Ring wrijfzetting verkleinen/vergroten

Bericht door Janna »

Ik krijg deze week mogelijk een opdracht om met spoed een verlovingsring te maken met een robijn in wrijfzetting. Dit is geen probleem, alleen heb ik zo'n ring nog niet eerder bij de hand gehad met verkleinen/vergroten. Is dit na de aanzoek, mocht deze man de ringmaat niet te weten kunnen komen, nog te doen? Wat is jullie ervaring? Ik kan me voorstellen dat een halve maat groter of kleiner geen probleem moet zijn, maar dat bij grotere verschillen de ring niet meer mooi rond te houden is. (naast het risico dat de edelsteen er wordt uitgewipt bij verkleinen)

Ik ben benieuwd, alvast dank jullie wel!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Normaliter is een ring met een wrijfzetting ( mits goed aangewreven!) goed te verkleinen of te vergroten.
Of de steen er uit zal wippen ligt meer aan hoeveel metaal over de steen gewreven is (vandaar: mist goed aangewreven) en aan de dikte van de ring.
Als deze dikte (te) gering is zal de ring op de plek van de wrijfzetting knikken en de steen zich loswrikken.
Een buigtang gebruiken is bij een dergelijke maatwijziging sterk aan te raden opdat je dan de kracht van het buigen in de scheen kunt doen plaatsvinden i.p.v. op de plek van de zetting.
Het rondhouden is inderdaad een punt van aandacht maar meestal is dit met kleine tikjes op de ring op de triboulet goed te doen, wel rekening houden met het feit dat je dan deukjes en vlakjes krijgt en dus weg moet werken.
Let er wel op dat de punt van de steen bij dit soort werkzaamheden beslist niet onderuit mag steken en een robijn wil nog weleens wat hoger zijn qua slijpsel.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Dankjewel Willem, voor je uitgebreide en duidelijke antwoord! Zo gaat het zeker lukken en kan ik de opdracht gerust aannemen, ook als de klant de precieze ringmaat nog niet heeft.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Dan ga ik nog even verder vragen, stel, een hypothetische waarschijnlijkheid:
Je gaat de ring in kwestie vergroten, let niet op en verdulleme het steentje floept eruit :twisted: .
Hoe dit te repareren, kan je een wrijfzetting opnieuw zetten of wordt het doorboren draad erin solderen en opnieuw een zetting maken.
Ik roep maar wat. :-k
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Goeie vraag idd, ik vind alvast het laatste een goede optie. Ik denk niet dat een wrijfzetting opnieuw te doen is. Het materiaal rond de steen is immers al eens aangewreven en daarbij maak je gebruik van de 'wand' van het holgefreesde gat, die je over de steen heenwrijft. (holgefreesd met bolfrees bedoel ik dus ;)) Je kunt de steen denk ik ook niet lager zetten i.v.m. de punt, die dan waarschijnlijk onder je sieraad uit gaat piepen. Maar zoniet (je materiaal is dik genoeg) is lager zetten, en dus een stukje dieper met de bolfrees infresen, misschien ook nog een optie?

Vooral in goud denk ik dat je het prima met draad kunt repareren, en de wrijfzetting overdoen, daar zul je niks van zien. Maar met zilver moet dat ook goedkomen, als je de soldeernaad precies krijgt op de plek van je wrijfrand. Een zilveren soldeernaad verkleurt vaak een beetje, dat zou niet mooi zijn rondom je steen.

Denk ik, dus! ;) Ben ook benieuwd naar andere meningen. Lees: hele-profs meningen, nouja, die van iedereen, eigenlijk. :P
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Inderdaad, als een steentje er toch uitfloept dan heb je een floepzetting... en kun je hem beter niet in hetzelfde gaatje proberen te herzetten.
Die zal immers ook vervormd zijn anders was hij wel blijven zitten.
Een draadje insolderen wil maar ik zou zelf de voorkeur geven voor een dikwandig stukje buis in de oude zetting te solderen.
Alles weer glad vijlen en schuren en even opnieuw frezen en zetten.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Willem Parel schreef:floepzetting...
:mrgreen:

Mijn klant is trouwens weer op andere gedachten gefloept, en nu komt er helemaal geen steentje meer in de ring. Maar sowieso goed om in de oren te knopen allemaal! :)

Nog een edit, want ik was in de war: de laatste frees is natuurlijk een chatonfrees en geen bolfrees.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

floepzetting
Ja die ken ik nog wel van de vakschool je had zo'n heel rijtje:
Flutzetting
Floepzetting
Flopzetting
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Janna schreef:
Willem Parel schreef:floepzetting...
:mrgreen:

Mijn klant is trouwens weer op andere gedachten gefloept, en nu komt er helemaal geen steentje meer in de ring. Maar sowieso goed om in de oren te knopen allemaal! :)

Nog een edit, want ik was in de war: de laatste frees is natuurlijk een chatonfrees en geen bolfrees.
...shit, daar hebben we nu zo voor zitten blokken... :wink:
Met een bolfrees gaat het ook hoor.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Ja... zucht... flupklanten.... ;)

Ah... neehoor... Het blijft een mooie opdracht en het is nog m'n eerste verlovingsring ook, onder mijn eigen vlaggetje dan. Ik ben zelf niet zo'n fan van het hele huwelijksgebeuren, maar trouw- en verlovingsringen vind ik altijd heel erg leuk en ook een beetje romantisch om te maken. :oops: :mrgreen:

Dat van die bolfrees wist ik nog niet. Als de steen maar goed ondersteund wordt, kan ik me voorstellen!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

http://www.youtube.com/watch?v=0GUYa7ArBA8

Als je een bolfrees gebruikt moet je de steen even stevig aanduwen met een soort aandrukker, (soort pons in een stekerheftje), de steen komt dan een beetje klem te zitten in het kommetje welke gevormt is door de bolfrees.
Daarna kun je hem mooi aanwrijven of insteken.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Hier had ik nog niet op gereageerd, zag ik.

Wat een mooi filmpje. Zo zal ik nooit gaan zetten, ;) maar wat mooi om te zien. Wat een handigheid!! Ik snap wat je bedoelt met aandrukken, je ziet duidelijk dat de stenen iets in het kommetje geduwd worden.

Is dat nou een Lindsay, waarmee hij met de steker het goud wegsteekt? Had ik nog niet eerder in werking gezien. :)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Het is een airgraver maar ik kan zo niet zien of het een Lindsay of een Gravermax van GRS is.
En horen kan ik het ook niet.
Hier kun je een Linsay aan het werk zien, dat weet ik zeker want het is de mijne.... :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=axElAoYR78Y
Laatst gewijzigd door Willem Parel op dinsdag 28-05-2013, 22:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Gelukkig kun je dat niet horen! ;)
Ik bedoel idd het soort apparaat, ik zie die termen hier vaak rondvliegen en vroeg me altijd al af wat dat nou precies is. Nu dacht ik: aha! (ik ben niet zo thuis in het graveren en steken)

Mooi om te zien, jouw filmpje! Wat een klus. Het ziet er super soepel uit.
Plaats reactie