Ring verkleinen, tot welke maat mogelijk?

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
jawarik
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 12-01-2014, 7:39
Ervaring: Geen ervaring

Ring verkleinen, tot welke maat mogelijk?

Bericht door jawarik »

Waarde lezers,

ik heb een ring op het oog voor mijn vriendin en deze heeft een maat 17,3/4mm (opgemeten).

De ringen thuis zijn heb ik zelf opgemeten en meten tussen de de 16 en 17mm (maar dit niet met zo een konische staaf dus onnauwkeuriger). Nu zal ik deze ringen ook mee nemen naar de verkoper om ze op te meten en te vergelijken.

Maar nu het volgende: Wat in het geval het verkleind moet worden tot hoever zouden jullie dit kunnen verkleinen (zonder er een binnenring in te plaatsen of bolletjes)?

Afbeelding

(de verkopende partij is een stadsbank en geen juwelier dus ze kunnen het zelf ook niet en ruilen of terugbrengen is geen optie maar het is een mooie betaalbare ring)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Deze kun je wel tot 15 verkleinen zonder problemen, er zit een stevige onderkast onder die niet zo snel zal vervormen.
Bij het buigen is het wel zaak dat je de halfrond/vlaktang een beetje in de schouder plaatst en dan het losgeknipte deel met je duim naar binnen buigt.
Zo heb je geen ongecontroleerde krachten op de zetting, als de beide delen aan elkaar gesoldeerd zijn kun je de ring voorzichtig en met beleid wel weer rondtikken.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
jawarik
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 12-01-2014, 7:39
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door jawarik »

Bedankt Willem,

ik zal de ring vanmiddag kopen en misschien wel via de vraag&aanbod sectie hier wel een offerte aanvraag doen.
Plaats reactie