Hoe verwijder je tin

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
Dirk
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zaterdag 18-01-2014, 9:58
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Amersfoort
Contacteer:

Tin verwijderen.

Bericht door Dirk »

Wie oh wie weet hoe je tin kunt verwijderen, zodat ik een mooie zilveren kandelaar weer in ere kan herstellen. Er heeft een niet nadenkend persoon met een soldeerbout enorme klodders soldeer zitten prutsen aaaaahhhh!!! Een lange tijd geleden iets over gelezen maar kan het niet terug vinden.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

De grote klodders kun je waarschijnlijk wel mechanisch verwijderen ( steken, vijlen) daarna wordt het minitueus werken, schrapen frezen etc.
Wat ik ook wel eens doe is een stuk electrischiteitsdraad ( met van die dunne binnendraadjes) over een behoorlijke lengte blootmaken, het koper insmeren met S39 en daarmee het overtollige tin opzuigen door het tin met de vlam vloeibaar te maken en de kabel licht mee te verhitten( geen S 39 op het tin zelf !!! en niet het voorwerp warm maken)
Zo kun je toch toch vaak heel wat weghalen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Wat ik vaak doe is het object ligt verwarmen met een vlam en met een borstel de meeste soldeer er gewoon afborstelen, daarna met een glasborsteltje (goed afzuigen) de rest, wat een vrij dun laagje is, wegborstelen. Gaat vrij simpel. Ook in de dieper gelegen delen raak je de boel zo aardig kwijt. Mocht het op plekken zitten waar je echt niet bij kunt, dan zul je je heil moeten zoeken in de ijzerchloride.
Succes
Ari
Dirk
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zaterdag 18-01-2014, 9:58
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Amersfoort
Contacteer:

Hoe verwijder je tin

Bericht door Dirk »

Helaas heeft iemand een mooie zilveren kandelaar compleet geru?neerd met tin, wie weet hoe je dit ook alweer verwijderd zodat ik de kandelaar in ere kan herstellen? Ooit wel iets over gelezen maar kan het niet terug vinden.....
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Zo veel mogelijk afkrabben en ijzerchoride en vooral daarna de ijzerchoride goed verwijderen anders wordt solderen een ramp.
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Re: Hoe verwijder je tin

Bericht door Ari »

Dirk schreef:Ooit wel iets over gelezen maar kan het niet terug vinden.....
En ook al vergeten dat je die vraag 2 dagen geleden hebt gesteld? :D

Ari
Plaats reactie