helppp... karabijn slotje, ... ik wil het ringentje solderen

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DIDYpuntNL
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zondag 07-10-2012, 22:01
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: * Lim_land!?
Contacteer:

helppp... karabijn slotje, ... ik wil het ringentje solderen

Bericht door DIDYpuntNL »

helllp...

kan iemand mij vertellen of dat een karabijn sluiting tegen de warmte kan die ik uit oefen op het solderen van het ringetje?

hopelijk begrijpen jullie mijn vraag

Ik vraag dit omdat mijn leraar eens gezegd had de de veerring snel kapot gaat, ik vraag mij dus af of dat het zo gevoelig is ? ik zet natuurlijk niet mijn brander op de karabijnsluiting, maar op het ringetje

Je bent mij eeuwig dankbaar bij het geven van info.....
mucha thanks alvast !!!
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Advies....gewoon afsolderen dat tussenringetje
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
DIDYpuntNL
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zondag 07-10-2012, 22:01
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: * Lim_land!?
Contacteer:

Bericht door DIDYpuntNL »

even een logische beredenering : u zegt gebruik 2 ringetjes, het ringetje wat gesoldeerd word, is groter.. het ringetje waar je het gesoldeerde ringetje aan vast maakt en aan de sluiting vast maakt is stabiel en sterk omdat het kleiner is en dus meer kracht nodig heeft open te gaan..

dus het is sterk genoeg...

het gaat om een heren ketting hij heeft dus wel wat gewicht te dragen..

Mij lijkt boven beredeneerde conclusie niet echt een oplossing omdat ik wel een bepaalde waarborg wil geven op een reparatie.. ookal ben ik geen ervaren goudsmid..
Ik dacht al het slotjes in te gaan pakken in een heel nat stuk wc-papier..
Ik durf het niet zo maar 1,2,3 uit te proberen omdat ik daar voor een nieuw slotje bij de hand wil hebben als het evt. mislukt...
Want van proberen word je nooit groot...

Als ik u goed begrijp raad u het mij dus ook af..?
! .. Of na beter te lezen zegt u Maak je niet druk hij kan het wel hebben....

Al vast super bedankt voor het mee willen denken en ervaringen uit wisselen..
Vriendelijke groet Didy
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Gewoon het ringetje ( oogje) van de cartierhaak of karabijnhaak in de vuurpincet (of de pincet van je derde handje) klemmen, sluiting naar beneden laten hangen en oogje solderen.
Veel risico geeft dat niet en als het meezit is het veertje van remaniumdraad en kan het de eventuele hitte wel hebben.
Maar als je je vlam goed richt krijgt deze helemaal geen hitte te verduren.

( met afsolderen wordt gewoon solderen bedoeld, net als met aflakken gewoon lakken besoeld wordt)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

..... en dan voor de zekerheid direct na het solderen water erover spuiten. Mocht het toch heet zijn geworden dan hard je het weer een beetje......
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
DIDYpuntNL
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zondag 07-10-2012, 22:01
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: * Lim_land!?
Contacteer:

Bericht door DIDYpuntNL »

Hoi Willem & Eljas, dank je voor het delen van je ervaring.Super Top!!!

Zo op de manier hoe je het beschrijft doe ik het al ,voor mij is het nog niet altijd kassa, soms vloeit het soldeer meteen soms kan ik er wel 10x langer over doen voordat het vloeit ...

Fijn te weten dat het wel af gesoldeerd kan worden..

Het is een van mijn eerste echte reparaties dus voel me redelijk gestrest onder het werk...
Het was zo i zo al spannend omdat het volgens mij een totaal holle ketting is, zag het al voor me dat hij onder mijn ogen weg zou smelten,

haha......

Vriendelijk groetjes Didy
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Ik heb het ooit van iemand een beetje anders geleerd, en blijf eigenlijk wel bij deze stelling;
Een dichtgevouwen oogje dat tegen elkaar aanzit is in normaal gebruik meer dan sterk genoeg(zeker wanneer je het gewikkeld hebt zonder te verwarmen erna). Hiermee is dit sowieso de zwakste schakel op een moment dat er spanning op mocht komen(ergens achter haken bijvoorbeeld). Doordat de rest gesoldeerd is, en het kleine ringetje niet, zal deze openbuigen, en de spanning dus wegnemen waardoor een armband/collier of wat dan ook niet beschadigen zal. Ok?, misschien als hij op de spoorrails valt ;)
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

De huidige cartierhaken zijn bijna allemaal te solderen. Vaak verzwaar ik de haak ook nog even als die is ingesleten, daarna zo even in de vitriool en daarna goed afspoelen en afwerken. Mocht de spanning uit de veer zijn, meteen een goede oefening om een nieuw veertje te maken van verenstaal of remaniumdraad. Even goed kijken hoe het verende deel op zijn plek blijft, maar meestal is het een kwestie van een bruineer staal ertussen duwen, totdat het verende deel niet meer wordt tegen gehouden door het asje, wat vaak maar aan 1 zijde is bevestigd. Hele zware karabijnhaken willen nog wel eens een echte as hebben en dat is dan vaak wel aan de buitenzijde te zien. Die er uit boren of doortikken en daarna weer een nieuwe erin klinken of pukken, maar dat komt niet zo vaak voor.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

@ Tijmen Ik begrijp je redenatie zeker wel maar ik denk dat een klant die met zijn ketting ergens aan blijft hangen waarna de ketting afvalt (al dan niet gemerkt) een andere gedachte erover gaat hebben.
Zeker als dit net na een reparatie gebeurd is het niet erg goed voor je naam.
Ik vind zelf een gesoldeerd oogje veel mooier staan ook, maar da's gewoon een afwijking (??n van de) :mrgreen:
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik krijg toch geregeld colliers of armbanden ter reparatie waarvan het 'slot stuk'is...
Maar dan is het slot niet stuk maar het oogje wat open gaan staan en die schuift dan heel mooi over het eindstuk.
Laatst nog een koningsschakel 14 kt goud van zo'n 80 gram. Die meneer had het geluk dat ie m terugvond op het schip waar ie werkte...
oogje wat opengebogen./ Zo gekocht

Daarnaast vind ik het het Afmaken om er even , met weinig moeite, het oogje dicht te maken. (ik heb dezelfde afwijking smidje... een van de). Fabriekswerk wat goedkoop mogelijk de handel in moet hebben ongesoldeerde ogen.... dus bij mij moet het goed gesloten en afgewerkt. Gewoon echt afgemaakt!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Die eindlussen van die colliers of armbanden zijn van dunne plaat gemaakt en als dan de karabijnhaak ook maar iets wijkt dan schuift die dunne plaat er al tussendoor.
Ik verdik dan vaak ook even die eindlus zodat die er moeilijker (of niet) tussendoor kan schuiven.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

.....nooit gedacht dat er zoveel geschreven kon worden over "een oogje dichtsolderen".... :mrgreen:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Dan weet ik nog wel iets om over na te denken, Willem! ;) Op de ene stage leerde ik het oogje van het slot juist open te laten, vanwege de veiligheid. Mocht iemand eraan blijven haken, armband of collier, dan buigt de zwakste, open schakel open en valt het sieraad af. Het moet dan wel een redelijk extreme situatie zijn, maar het kan op die manier wat ellende besparen. Liever een sieraad kwijt dan gewond raken?

Op de andere stage leerde ik het oogje steeds mooi dichtmaken.

Nu weet ik ook niet meer wat het beste is, en mag de klant van mij kiezen. ;)

Ik hoor de laatste tijd trouwens ook wel eens lekkere verhalen over losgeraakte vingers doordat mensen zijn blijven haken met hun ring op het werk of tijdens een val. (brrrrr) Maargoed, mijn punt is, dat kun je als goudsmid ook niet voorkomen. Dus misschien is dit gewoon eigen risico bij het dragen van sieraden? Wat de kwaliteit betreft vind ik dichtgesoldeerd namelijk ook beter.

Wat vinden jullie?

Nog wat aanvullende info voor de topicstarter: de meeste warmte gaat omhoog vanaf je vlam en die kennis kun je gebruiken bij dit soort solderingen. Daarom doe je het oogje boven en het slotje/rest van de ketting onder zoals al getipt. Je kunt dan, als je dit nog niet zo vaak hebt gedaan en als je daarom bang bent dat het te warm wordt, heel gecontroleerd je vlam steeds een stukje lager houden. Van boven het oogje tot op het oogje. Rustig aan steeds wat heter zetten. Succes!! Gewoon doen.
Plaats reactie