soldeer witgoud

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Patsy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: vrijdag 20-01-2012, 20:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper

Re: soldeer witgoud

Berichtdoor Patsy » donderdag 21-01-2016, 11:41

Bestand 20-01-16 18 58 09.jpeg
Patsy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: vrijdag 20-01-2012, 20:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper

Re: soldeer witgoud

Berichtdoor Patsy » donderdag 21-01-2016, 12:08

Ok!
Is dit een entouragering?
Denk dat ik hem ga uitgeven om
Terug te solderen! :((
Of te laseren
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 783
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: soldeer witgoud

Berichtdoor Abo » donderdag 21-01-2016, 14:33

Da's inderdaad geen tinsoldeerpunt.

Het is gewoon bij het ontwerpen al fout gesoldeerd.
Net één soldeerpuntje waar de zetting het mee moet doen!

Mooi zuiver maken en afkoken van zowel de zetting als de ring.
Zorg dat je op blank metaal zit voor beide te solderen stukken.
Goed aan mekaar laten aanpassen en fixeren.
Als je twijfels hebt dan gebruik eventueel zacht zilversoldeer vermits je er nadien toch niets meer van ziet.
Het voordeel is dat het smeltpunt veel lager ligt. Is wel niet heel katholiek maar dat is jouw beslissing. :oops:

Nog een andere oplossing is om in de zetting een stift te solderen die je dan door de ring uit aan de onderzijde of binnenzijde van de ring kunt solderen.
Je hebt nog tal van mogelijkheden, moet ze alleen maar zien. b;)

Bij Swiss Axe in Antwerpen hebben ze ook heel licht vloeiend goudsoldeer voor algemene reparatie.
'Universele soldeer baguetten' noemt het, ze zijn van Bergeon.
Dat kun je ook gebruiken. Er zit flux in. Het smelt heel snel en het vloeit gelijk water.
Ik dacht dat zo'n baguette van 1 mm dikte +/-15cm lang 13/stuk€ kost.

Wanneer de wanhoop hoog is, is de oplossing nabij :P
Patsy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: vrijdag 20-01-2012, 20:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper

Re: soldeer witgoud

Berichtdoor Patsy » donderdag 21-01-2016, 14:49

Ik ga het nog s onderzoeken.
Heb je ook de foto gezien van de witgouden
Ring?
Bij het solderen een kleine spitse vlam,
Neem ik aan?
Alvast dikke merci voor je reacties!!!
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 783
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: soldeer witgoud

Berichtdoor Abo » donderdag 21-01-2016, 15:01

Je vlam moet je aanpassen aan je werkstuk.
Je moet genoeg hitte hebben waarmee je kunt 'spelen'. Teveel en je verliest de controle erover.
Een kleine vlam is wenselijk in dit geval.

Ja, ik heb de foto gezien.

En nu ga ik stoppen of dit bericht wordt weer te lang :oops:
Patsy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: vrijdag 20-01-2012, 20:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper

Re: soldeer witgoud

Berichtdoor Patsy » donderdag 21-01-2016, 15:57

b:D :thx:

Advertentie

Terug naar “Reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten