Gouden inhaakoog solderen op holle schakel.

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Mar
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: vrijdag 19-02-2016, 15:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Gouden inhaakoog solderen op holle schakel.

Berichtdoor Mar » vrijdag 19-02-2016, 16:01

Ik moet een inhaakoog solderen op een gouden armband met holle schakels. Ik heb aan de binnenkant van het inhaakoog al soldeer laten smelten zodat ik zeker weet dat het niet over de schakel loopt, alleen bij het solderen van het oog op de schakel wordt het oog roodgloeiend en ben ik bang als ik DOOR verhit, de pennen die in de holle schakel zitten om het te laten scharnieren en die aan de buitenkant gesoldeerd zijn, gaan lopen. Heeft iemand een tip?
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 783
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Gouden inhaakoog solderen op holle schakel.

Berichtdoor Abo » vrijdag 19-02-2016, 17:59

Dat is een typisch voorbeeld van temperatuurcontrole.
Gebruik een kleiner tipje op je toorts, werk met je gasregelaarknop en draai deze op een kleiner vlam of controleer de hitte met de afstand van je vlam tot je werkstuk.
Na wat oefenen zie je onmiddellijk wat ik hiermee bedoel en heb je het zo in de hand b;)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4149
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Gouden inhaakoog solderen op holle schakel.

Berichtdoor Willem Parel » vrijdag 19-02-2016, 18:04

De plek op de schakel en het soldeer goed met vloeimiddel insmeren en de vlam blijven bewegen.
Beslist niet de vlam op de te solderen plek stilhouden, bij blijven bewegen loop je minder risico, dan moet het op zijn plaats vallen is mijn idee.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Mar
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: vrijdag 19-02-2016, 15:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Gouden inhaakoog solderen op holle schakel.

Berichtdoor Mar » vrijdag 19-02-2016, 20:46

Bedankt voor jullie reactie maar nog steeds niet gelukt, het soldeer vloeit niet en ik durf het niet te heet te maken.
De inhaakoog is o ontzettend dun, het is een wat oudere armband dus veel gedragen (het oog moet eigenlijk ook vervangen worden). :((
De armband moest ingekort dus ik heb het oog er af gesoldeerd maar nu moet hij er weer op.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 783
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Gouden inhaakoog solderen op holle schakel.

Berichtdoor Abo » zaterdag 20-02-2016, 10:48

Laat dan het soldeer eerst gedeeltelijk uitvloeien op het werkstuk alvorens je het oogje aanbrengt.

Gebruik een micro-tip op je toorts zodat je met een veel fijner vlammetje kunt werken.
Probeer reparatiesoldeer (geen loodsoldeer!!!!) met een laag smeltpunt.
Kun je het met fijn binddraad fixeren zodat het een deel wordt van het geheel werkstuk.
Breng het soldeer aan op het oogje en verwarm het werkstuk langs de andere zijde als waar het oogje moet komen. Als het materiaal het smeltpunt van het soldeer heeft bereikt vloeit het van het oogje naar het werkstuk mooi de hitte achterna.

Als alles mooi zuiver is en je de juiste temperatuur hebt bereikt MOET het soldeer smelten onder de juiste condities.
Het is een kwestie van fijn werken en temperatuurcontrole. Als je een vaste hand hebt kun je het oogje met een pincet houden en net op het soldeer zetten als het in gesmolten toestand is.
Door het pincet vergroot je het oppervlak van het oogje waardoor het minder snel smelt.
Mar
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: vrijdag 19-02-2016, 15:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Gouden inhaakoog solderen op holle schakel.

Berichtdoor Mar » zaterdag 20-02-2016, 22:03

Bedankt voor je reactie Abo, dus als ik het goed begrijp smelt je alvast soldeer op het werkstuk en op het oog, ik had het alleen op het oog aangebracht.
Het is een gouden armband, heb je ook in goud reparatiesoldeer of alleen in zilver, en wat is het nut van het binddraad om het werkstuk.
Goeie tip om het oogje met de pincet vast te houden zodat het oppervlak vergroot wordt.
Kun je ook goed solderen met zo 'n klein brandertje die koks ook wel gebruiken om suiker te carameliseren of is dat not done?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1199
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Gouden inhaakoog solderen op holle schakel.

Berichtdoor @tjuh » zondag 21-02-2016, 10:35

er is extra zacht goudsoldeer.
Zo'n handbrander kan wel, maar dan moet je wel goed kunnen solderen, met kleine tips/opzetstukken gaat het gecontroleerder (mits je natuurlijk blijft bewegen).
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 783
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Gouden inhaakoog solderen op holle schakel.

Berichtdoor Abo » zondag 21-02-2016, 10:51

Als je op het oogje soldeer hebt kunnen aanbrengen dan kun je het ook solderen.
Bij jou komt het er eerder op aan om de hitte te controleren en te verdelen over de armband en het oogje zodat je oogje niet smelt.

Het universeel soldeer (reparatiesoldeer) dat ik heb is van Bergeon en heb je ook in goud.
Hert vloeit snel en mooi uit, wordt in dunne staafjes verkocht (13€/stuk) en er zit al borax in.
De hittebron maakt niet uit zolang het maar de nodige energie kan opbrengen om het werkstuk tot de verreisde smelttemperatuur te brengen voor het soldeer.

Met de (ijzeren) binddraad fixeer je dat kleine oogje op de plaats waar je het wil hebben, hoef je het niet meer vast te houden.
Het is geen must maar het is een optie die ik je laat kennen

Wat dat klein brandertje betreft.
Voor goud te solderen zou dat best kunnen voor zilver zou ik durven twijfelen omdat het heel werkstuk moet verhit worden.
Een zilveren ring is nog te doen maar grotere objecten vragen meer energie en dan kan zo'n klein brandertje niet meer volgen schat ik.
Mar
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: vrijdag 19-02-2016, 15:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Gouden inhaakoog solderen op holle schakel.

Berichtdoor Mar » zondag 21-02-2016, 11:45

Super bedankt voor jullie antwoorden, ik wist niet dat er extra zacht goudsoldeer bestaat met borax er in.
Ik heb namelijk zo'n brandertje en heb er al veel mee gedaan, ik dacht misschien is het voor de edelsmid " not done" en voor deze klus niet geschikt. Ik heb nog niet zo veel ervaring met holle schakels vandaar al mijn vragen.
Ik heb in de jaren 80 mijn diploma gehaald van de vakschool, 4 jaar studie, maar het is zo lang geleden en ik ben pas begonnen het weer op te pakken . Er is heel veel veranderd in materiaal en techniek, borax was vroeger zo'n kegel en is nu vloeibaar, goudsoldeer met borax erin, super handig dat wel.
De nekkebreker is de pen in de schakel, deze is aan beide kanten aN de buitenkant gesoldeerd, dat merkte ik met verhitten, nu beginnen er deukjes in te komen.
Dus je zit met twee problemen vlak bij elkaar, de pen en het dunne oogje, pfffff. Inderdaad oals jullie zeggen een temperatuur probleem.
Kun je die plekjes van de pen ook bedekken met iets waardoor het niet verder vloeit, de techniek is nu over, je weet het nooit haha. Alvast weer bedankt.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 526
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Spanje

Re: Gouden inhaakoog solderen op holle schakel.

Berichtdoor peterspanje » zondag 21-02-2016, 15:08

Een van de beste middelen om het vloeien van soldeer tegen te gaan is in mijn ervaring, type x, flesje is te koop bij elke kantoorboekhandel handel etc, is dat witte vloeistof wat wordt gebruikt om type foutjes aftedekken.
Pas wel op met het aanbrengen, want waar het komt, komt geen soldeer meer, als je gemorst hebt, goed schoonmaken in de pickle leggen en opnieuw beginnen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4149
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Gouden inhaakoog solderen op holle schakel.

Berichtdoor Willem Parel » zondag 21-02-2016, 15:10

Die pennen hoeven toch niet zo'n probleem te zijn Mar, ook al gaat het soldeer daar navloeien, het kan geen kant op en zal ook wel weer stollen nadat het oog vast zit.
Ook met gewoon zachtsoldeer i.p.v. extra zacht zou dit moeiteloos moeten lukken.
Ik denk dat het een combinatie van angst om te smelten en gebrek aan soldeerervaring is, maar daar ben je niet mee geholpen.
In welke regio zit je, even langs gaan bij iemand voor aanwijzingen zou dan misschien een mogelijkheid zijn.
Ik zou het ook wel voor je willen doen maar dan kun je het nog steeds zelf niet.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 783
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Gouden inhaakoog solderen op holle schakel.

Berichtdoor Abo » zondag 21-02-2016, 22:41

Whipe-out of typex is inderdaad heel voordelig en goed.

Wat ook nog kan is wat grafietpoeder maken van een potlood met schuurpapier.
Een druppeltje aceton erop zodat je een papje krijgt en dat breng je met een penseeltje aan op de plaats waar geen soldeer mag komen..

De plaats wat opschuren zodat je met een potlood een lijn kan trekken waar geen soldeer mag overvloeien.
Het soldeer stopt waar de potloodlijn getrokken is.

Een laagje gele oker doet hetzelfde.
Keuze genoeg zou ik zeggen b;)
Mar
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: vrijdag 19-02-2016, 15:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Gouden inhaakoog solderen op holle schakel.

Berichtdoor Mar » woensdag 24-02-2016, 21:14

Bedankt weer voor de tips, grafiet met aceton had ik ook nog nooit van gehoord, maar Willem zegt de pennen hoeven geen probleem te zijn. Het soldeer en kan idd geen kant op en stolt vanzelf maar nu zitten er deukjes op de plek waar de pen is gesoldeerd, dus het soldeer is iets naar binnen gezakt.
Moet ik dat later ook weer opvullen?
Ik zit in de regio Noord-Holland Noord, zou mooi zijn als iemand er eens naar kan kijken maar ja, zoals je al zegt ik moet het zelf leren. Ik heb al de meest ingewikkelde dingen gemaakt en gerepareerd maar dat was 30 jaar geleden :((
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4149
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Gouden inhaakoog solderen op holle schakel.

Berichtdoor Willem Parel » woensdag 24-02-2016, 21:38

Als je met een schuurlatje over de plek van de pen gaat kun je dan niet het deukje wegschuren?
Met soldeer opvullen kan ook wel maar bij te veel toevoegen is er wel een risico dat er te veel komt en dit tussen de schakels gaat vloeien, dus half laten vloeien is goed, maar dat moet je kunnen en moet je dus stoppen voor het doortrekt.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Mar
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: vrijdag 19-02-2016, 15:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Gouden inhaakoog solderen op holle schakel.

Berichtdoor Mar » vrijdag 26-02-2016, 23:39

Nee, Willem ik kan het niet wegschuren daar is het te diep voor, half laten vloeien gaat denk ik wel ga ik dat proberen, het is zulk dun materiaal je schuurt er zo doorheen, de band komt uit Thailand dus geen nederlandse makelij :((

Advertentie

Terug naar “Reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast