aquamarijn in ring beschadigd

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
JovdS
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 24-02-2016, 11:40
Ervaring: Overig

aquamarijn in ring beschadigd

Bericht door JovdS »

Best forumleden,

5 jaar geleden heeft mijn echtgenoot mijn verlovingsring ontworpen en laten maken door een edelsmid bij ons in de stad.
Het is een zilveren ring met daarin een facet geslepen aquamarijn in een omsloten zetting. Deze ring draag ik sinds die dag altijd.

In het begin was de aquamarijn echt helemaal helder en sprankelend, op het zicht geen insluitingen of krasjes. Zelf ben ik geen expert en heb ik er ook geen certificaat van.
Na een jaar begonnen er wat krasjes op de steen te komen en aan de onderkant van de steen leek het alsof er een soort chipje in zat.

Op dit moment is het zelfs zo dat aan de bovenkant een scheur zit en aan de onderkant ook een aantal scheurtjes zitten.

Ik weet dat de steen niet meer te herstellen is maar ik heb wel een aantal vragen die ik jullie graag zou stellen.

Kan ik de ring makkelijk laten herstellen door er een nieuwe aquamarijn in te zetten?
Wordt die op termijn dan ook weer zo beschadigd als de huidige?
Kan het zo zijn dat door de zetting de steen beschadigd is? Of komt dit door het dragen?

En is aquamarijn wel een geschikte steen voor in een ring? Ik dacht dat de hardheid van aquamarijn zo was dat hij niet snel gekrast zou worden door andere zaken?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Alvast bedankt voor jullie reacties!
20160224_114729.jpg
20160224_114710.jpg
20160224_114423.jpg
20160224_114408.jpg
20160224_114357.jpg
20160224_114350.jpg
20160224_114341.jpg
Groet Jo
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: aquamarijn in ring beschadigd

Bericht door Erika »

Hallo

de steen en haar beschadigingen zijn niet vreemd. Aquamarijn is een Beryl en heeft een hardheid van 7.5 a 8 . diamant zit op 10.
Bij het dagelijks dragen van de ring en steen, met alle handelingen die we daarbij doen, zullen de facetten slijten en dus dof gaan worden.
Dit zal dus ook met een volgende weer gaan voorkomen, maar dat geld voor heel veel stenen.
Het zijn wel stenen maar dat betekend niet dat ze onverslijtbaar en dergelijke zijn.
Zelfs diamant kan breken. Het zijn natuurproducten en dat wij op het oog met een loep niets kunnen zien betekend niet dat de steen inwendig een rijk leven heeft. Insluitsels, glessen en dergelijke kunnen er voor zorgen dat de steen na verloop van tijd de druk van de zetting niet aan kan of dat je een verkeerde stoot geeft en het breekt. Ik denk dat deze steen vrij strak in de ring heeft gezeten.
Wat je laat zien doet mij denken aan de tijd dat ik bij de opticien glazen sleep en moest controleren hoe de druk was want anders hadden we kans dat ie na verloop van tijd ging knappen vanwege de druk. Dat zag er net zo uit als jouw steen

aquamarijn is ook een vrij brose steen en drukgevoelig dus een schelpvormiige beschadiging is niet vreemd. Aan de bovenkant, aan de onderkant kan het natuurlijk ook maar kan mss ook zijn dat dat al eerder is gebeurd?
Ik zou voor een verlovingsring niet zo snel een aquamarijn aanraden juist omdat ze snel dof worden op de facetten,

je zou nog kunnen kijken of de steen te slijpen is als deze waardevol voor je is, vanwege de emotie.
een nieuwe steen is te plaatsen, maar dan krijg je die doffe plekken wel weer over een aantal jaar.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: aquamarijn in ring beschadigd

Bericht door Willem Parel »

Vaak als een ring lang gedragen is dan hoopt er zich achter de steen vuil, huidvet, handencreme evt. op achter de steen, dus aan de onderkant.
Hij wil wel eens veel van zijn glans terugkrijgen als je met een oude tandenborstel en wat afwaszeep de steen grondig borsteld en afspoeld.
De krassen krijg je er vanzelfsprekend niet mee uit en ben ik het geheel met Erika's lezing eens.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: aquamarijn in ring beschadigd

Bericht door Abo »

Eerst zoals Willem het zegt de edelsteen een grondige poetsbeurt geven maar pas op voor agressieve chemicaliën.

Daarna kan je de steen uit zijn zetting laten halen en als er nog wat van te maken is (niet doormidden gebroken of andere ernstige schade) kun je hem in een cabochon slijpsel laten herslijpen.
De edelsteen wordt er dan wel kleiner op maar is daarom niet minder leuk. De conditie van de edelsteen zoals hij nu is bepaalt het eindresultaat.

Met een flinke poetsbeurt kom je al heel wat verder en geeft je meer inzicht in wat nog kan.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: aquamarijn in ring beschadigd

Bericht door Cees »

Het meeste is al gezegd door mijn voorgangers, maar een extra tip kan ik je nog geven.
Als je bepaalde werkzaamheden gaat doen zoals klussen of andere werkzaamheden, waarbij je je handen intensief gebruikt is het verstandig om de ring af te doen, hierdoor blijft hij veel langer mooi.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
pvniel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 131
Lid geworden op: vrijdag 05-09-2008, 12:38
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Zoetermeer

Re: aquamarijn in ring beschadigd

Bericht door pvniel »

Jo als het mijn ring was zou ik de Aquamarijn vervangen door een mooie blauwe saffier. 1e aquamarijn heeft een hardheid van 7 tot 8 en een absolute hardheid van 100. Saffier heeft een hardheid van 9 en een absolute hardheid van 400 dus eigenlijk is saffier 4 x zo hard. Voor een ring heel belangrijk. Verder is de lichtbreking (vuur in de steen) van saffier vele male groter dan in aquamarijn. En voor het prijsverschil hoef je het niet te laten.
En als je niet de juiste maat van de steen kan krijgen, wil ik hem ook wel voor je facetteren.
Groet Petra
blauwe_briljant.gif
blauwe_briljant.gif (37.81 KiB) 10858 keer bekeken
Een goed antwoord is nooit weg. En edelstenen facetteren en sieraden ontwerpen is een passie voor mij.
JovdS
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 24-02-2016, 11:40
Ervaring: Overig

Re: aquamarijn in ring beschadigd

Bericht door JovdS »

Hartelijk dank voor alle reacties!

Was al bang dat het met een nieuwe aquamarijn weer gaat gebeuren. Draag de ring idd iedere dag dus daar is aquamarijn dan niet goed genoeg tegen bestand.

Overigens was ik de ring ongeveer om de week met handwarm water en een klein borsteltje. Dan leeft hij inderdaad een beetje op. Maar helaas door alle krassen en scheurtjes heen is er weinig sprankel meer over.

Waar kom het ongeveer price wise op neer om een saffier van ongeveer 9,5 bij 5,5 mm in de ring wil laten zetten?
En zouden jullie hem dan in dezelfde gesloten zetting plaatsen of iets meer open?

Fijne avond!!

Groet Jo
Gebruikersavatar
pvniel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 131
Lid geworden op: vrijdag 05-09-2008, 12:38
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Zoetermeer

Re: aquamarijn in ring beschadigd

Bericht door pvniel »

Een open zetting is altijd mooier omdat je meer van de steen ziet en het licht beter wordt weerkaatst.. Maar een open setting is ook kwetsbaarder en blijft makkelijker achter iets haken. Een gesloten setting is wat steviger maar geeft minder vuur in de steen het licht wordt minder terug gekaatst.
En wat voor steen wil je er in hebben? Gefacetteerd dus met facetten. Een hoge kroon of lage kroon. En hoe hoog mag het paviljoen worden i.v.m de onderzijde zodat de culet niet onder de ring uitsteekt. Of moet de steen net als ik op de foto zie een ronde gladde kroon hebben. Moet het een lichte of donkere kleur blauw worden.
Ook graag de precieze maat aan geven tot op de een tiende milimeter voor een goede passing.
Over de prijs ga ik hier niet uit wijden, maar hou het maar opdat het voor mijn hobby is en oefening is voor mijn cursisten. Dus dat komt best goed.
Je ziet er zijn veel mogelijkheden. Veel meer dan een standaard steen uit de winkel die vaak ook nog eens slecht geslepen zijn.
Groet Petra
Een goed antwoord is nooit weg. En edelstenen facetteren en sieraden ontwerpen is een passie voor mij.
JovdS
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 24-02-2016, 11:40
Ervaring: Overig

Re: aquamarijn in ring beschadigd

Bericht door JovdS »

Hi Petra,

Bedankt voor je uitgebreide reply! Het zijn best veel dingen waar ik even over na moet denken en met mijn man over moet hebben.
Hij heeft hem tenslotte ook ontworpen :bloos:
Is het mogelijk om een keer bij je langskomen met de ring? Want de formaten vind ik sowieso lastig om te bepalen omdat hij nu helemaal omsloten is.

De steen heeft nu inderdaad een lage kroon, hij komt ongeveer een millimeter boven de zetting uit. De culet raakt nu net mijn vinger en de totale hoogte van de steen is dus net iets hoger dan de zetting (ongeveer 5,5mm).
En ik ben dol op de blauwtint van de aquamarijn, in dit geval fris blauw met een wat blauw/groenachtige zweem. Hebben saffieren dit ook?

Groet Jo
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: aquamarijn in ring beschadigd

Bericht door Abo »

Dag Jo,

om een gedacht te hebben van prijzen kun je eens kijken op ebay. Zowel de Duitse als de Amerikaanse geven je meer dan keuze genoeg.
Je moet wel in de gaten houden dat het echte natuurstenen zijn, geen synthetische of geen simulanten.
De kwaliteit van het slijpsel, intensiteit van de kleur, de kleur zelf en de kwaliteit van de saffier bepalen samen met het gewicht de prijs is. :OB
Je kan ook naar een beurs gaan waar edelstenen aangeboden worden, daar zie je ze in het echt zoals ze zijn.
Een derde optie is op catawikie te gaan kijken. De prijzen zijn duurder maar er is garantie op wat je koopt plus je kan er op bieden.
http://veiling.catawiki.be/veilingen/se ... ?q=saffier
Verder heb je tal van mogelijkheden om online prijzen te vergelijken.
Geef het zoekbegrip "saffieren kopen " maar eens in en je krijgt een hele waslijst van mogelijkheden. b;)

Nog een optie is te gaan kijken in een edelsteenbuurt zoals in Antwerpen waar heel veel fijne edelstenen te vinden zijn.
Hangt er enkel vanaf waar je woont natuurlijk.

Het zetten van een saffier brengt weinig met zich me.
Het is een robuuste edelsteen die veel hebben kan maar ook na verloop van tijd sporen van gebruik zal tonen in de mate dat je hem draagt.
In vergelijking met aquamarijn echter veel meer en beter bestand tegen krassen.

De mooiste saffieren naar mijn mening koen van Montana en noemen Yogo-saffieren.
Ze zijn gekenmerkt voor hun "korenblauwe" kleur en hebben heel veel schittering.
Het nadeel is dat ze prijzig zijn omdat er niet veel aanbod is en zeker voor edelstenen boven 1ct.

Hopelijk brengt deze info je wat.
Plaats reactie