Opgevulde zegelring verkleinen

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Opgevulde zegelring verkleinen

Bericht door Janna »

Beste allemaal,

Een vraagje: hoe verklein je een zegelring die is opgevuld met lak? Er zit een vlakke onyx in de ring. Deze is niet gezet, maar lijkt geplakt, ik denk op de lak binnenin? Kan dit zo zijn?

Ik heb dit niet eerder bij de hand gehad. Het is een 14k gouden ring. Ook de scheen van de ring is hol en hier komt een beetje zwarte lak uit gebubbeld, vanuit een scheurtje, als ik het lichtjes verwarm.

Is dit de juiste werkwijze:

- onyx loshalen (door ring lichtjes op te warmen, zoals je ook een parel loshaalt)
- lak er uit stoken
- ring verkleinen (zonder alles plat te knijpen b;) )
- opnieuw vullen met lak en onyx er geljk in 'plakken' ?

Welke lak gebruik je hiervoor? Ik zie dat er nu zwarte lak in zit.
Nog tips bij het vullen? Ik heb dit nog nooit gedaan en ook nooit zien doen. Dus alle tips zijn welkom.

Dank jullie zeer!!

Ps. ik kan morgen wel een fotootje plaatsen, maar ik denk dat het een vrij standaard gevalletje is.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Opgevulde zegelring verkleinen

Bericht door Willem Parel »

Dit zijn inderdaad lakgevulde ringen Janna, hoeveel maten moet hij kleiner?
Anders zou ik de klant eerst informeren dat er mogelijk knikken ontstaan op de zijkanten van de scheen ( aan de binnenkant).
Werkwijze is als volgt, pak de ring bij de scheen met een vuurtang en houdt de steen naar beneden, deze zal er bij licht verwarmen met de brander vanzelf uitzakken.
Advies, doe dit even boven je banktas of boven een ander stuk staal, de lak koelt hier mooi op af en je kunt het gemakkelijk verwijderen.
Op je bank of soldeerplaat blijft het plakken en wordt het zo'n gesmeer.
De ring moet helemaal leeg zijn!!! restanten lak kun je eventueel verbranden, maar hem even een poosje in de branspiritus uittrillen maakt hem in no time leeg en schoon.
Het onderste stukje van de scheen is meestal wel massief, soms maar over een halve centimeter of iets meer, daar zou ik het stukje tussenweg zagen.
Dan de scheeneinden voorzichtig met je vingers naar binnen buigen (met gevoel), als het niet te veel is kan dit zonder knikken, als het wel veel is zullen er lichte knikjes ontstaan aan de binnenkant.
Als je de uiteinden aan elkaar hebt gesoldeerd moet je met een schuurrolletje zeer plaatselijk bijwerken en niet te breed uitwaaien, anders zit je in de dunne plaat te werken.
Wel even opletten dat je hem niet automatisch rond wilt tikken met de hamer, je slaat er heel snel deuken in, heel voorzichg met gevoel rondtikken kan wel.
Daarna kan de steen er weer in, als vulling zou ik geen schellak meer gebruiken, ik gebruik altijd Weicon Fast Metal van Bijou Moderne ( ik zal het bestelnummer nog even opzoeken).
Dit heeft als voordeel dat het gemakkelijker werkt dan lak, maar ook dat de steen veel vaster zit en het veel hogere temperaturen kan verdragen +185 graden meende ik, komt er bij het afwasssen dus niet meer uit.... b;)
Moet je wel even voorraf kijken of de steen ruim genoeg in de sponning past, als hij klemt heb je kans dat je hem bij het "inlakken" plots te diep drukt en kun je weer opnieuw beginnen.
Als hij vrij in de sponning kan bewegen, dus niet klemmend, dan kun je de 2 componentenkit aanmaken en met een spateltje ( stukje platgeslagen draad) in de ring aanbrengen.
Even goed opletten dat je het goed naar de scheen propt met het spateltje ( dus naar het diepere gedeelte) en dan de rest opvullen tot ongeveer een millimeter onder de rand.
Nu leg je de steen er in en duwt hem met de platte achterkant van je pincet naar beneden totdat hij mooi op hoogte zit.
Wel even goed in de gaten houden en bij droging ( paar minuten slechts) even zo nu en dan controleren of hij niet scheef zakt.
Restanten kun je in het begin met je vingers wegvegen, of met een lapje aceton, maar na droging moet je het wegsnijden met een breekmesje.
Hierna polijsten en de ring is klaar, succes!!!
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Opgevulde zegelring verkleinen

Bericht door Willem Parel »

Moet het even zo doen want Bijou heeft het niet op de website staan.
Bijlagen
image.jpeg
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Opgevulde zegelring verkleinen

Bericht door Abo »

Na zo'n volledige uitleg is er weinig aan toe te voegen.

Als je wil kun je de scheen vullen met fijn zout of heel fijn zand en deze met een koperen draad aandrukken.
De twee openingen van de scheen waar je het zand of zout langs ingiet kun je met wat gesmolten was dichten.
Het helpt je wat bij het buigen, de kans is minder dat er een knik inkomt.Weet wel dat er geen garantie is :((

Dat je de scheen moet uitgloeien hoef ik je niet te schrijven, dat verstaat zich zo.
De ring verwarmen en opvullen met draadwas er in te laten smelten gaat ook, duurt wel wat langer.
De was eerst laten uitharden voordat je begint te buigen. Ik gebruik deze methode niet maar het is een optie.
Ik vind het knoeiwerk met was, anderen werken er graag mee.

Als de juiste vorm bereikt is kun je het zand er weer uittikken.
Met zout gaat het eenvoudiger. In een kommetje met heet water leggen en het zout lost op.
Een paar keer naspoelen met een injectienaald en water .....klaar.
Als je was gebruik verwarm je de ring in kokend water, de was kom dan op het water drijven. Restjes kun je uitbranden zodat ze je later niet storen bij het solderen.

Bij twee componentenlijm zoals Willem het voorstelt kun je een zwart poeder mixen (cementkleurstof).
http://www.bouwbestel.nl/cementkleurstof-zwart-1kg.html
Dan valt de kleur van de lijm niet op in vergelijking met je onyx.
Mocht het een goedkopere versie van lijm zijn -die na verloop van tijd bruin wordt- dan is deze mooi zwart met het cementpoeder.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Opgevulde zegelring verkleinen

Bericht door Willem Parel »

De kit die ik beschrijf is al zwart van zichzelf Abo, met minime naadjes langs de kant zal deze niet zichtbaar zijn.
Bij een lichte carneool is dat soms bezwaarlijk die donkere kleur, dan doe ik soms even een rood papiertje onder de steen.
Zwarte pigmentpoeder om lijm te kleuren is in kleine hoeveelheden ook bij de hobby shop verkrijgbaar.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 172
Lid geworden op: zaterdag 01-03-2014, 18:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Valkenburg (zh)
Contacteer:

Re: Opgevulde zegelring verkleinen

Bericht door Eva »

Ze hebben toch ook een transparante versie van die lijm/kit of is dat heel ander spul?
Als je waagt, groeit je moed. Als je aarzelt, groeit je vrees.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Opgevulde zegelring verkleinen

Bericht door Abo »

Dan heb ik niks gezegd Willem.

Het was gisteren (eerder deze morgen) al laat en heb maar snel een voorbeeld genomen van "een" cementpoeder.
Heb er zelf nog een grote hoeveelheid van waarvan ze mag gebruiken maar het opsturen kost meer dan het waard is.
Ooit gekocht voor een stenen vloer in mijn huis te leggen en de voegen zwart te kleuren. b;)

Er zijn vele merken van hars. Ik weet dat de hars van bison kit en pattex bv na verloop van tijd vuilbruin wordt wat niet mooi is in een juweel en zeker niet met parels.
Daarom dat ik je die informatie geef.
Qua kleefkracht zal het niet veel maken denk ik.

Er bestaan ook kleine potjes kleurmiddel van powercolor (40mL) die je bij hars kan mengen (heb ik ook liggen) maar die lossen zich niet op in hars.
Wellicht bedoelt Willem die. Ik heb ze toen gekocht bij de banier voor 3,85€/potje
Het cementpoeder laat zich wel oplossen maar het nadeel van dat middel is dat je een doos van 1Kg moet kopen voor zover ik weet.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Re: Opgevulde zegelring verkleinen

Bericht door Janna »

Allemaal hartstikke bedankt voor alle uitgebreide uitleg en alle supergoede tips.
Handige tip, Willem, de ring op zijn kop te houden en de steen er uit te laten zakken, op de vlaktas.

De ring is al flink gedeukt overal op de scheen, dus ik denk dat het knikken geen bezwaar zal zijn. Ik zal het er wel bij vertellen inderdaad. Maar nog meer deuken is natuurlijk niet de bedoeling, dus met het zout ga ik zeker uitproberen! Bedankt Abo.
Deze ring moet flink verkleind uit mijn hoofd, dus ik denk dat ik helaas het holle gedeelte zal moeten solderen. En dat de ring dan wat ovaal wordt. Maar dat komt goed.

Ik denk dat ik de Weicon bestel, en houd de tip met het zwarte bouwmarkt cementpoeder in mijn achterhoofd!

Zou je dan bij een Carneool bijv ook transparante twee componenten lijm kunnen gebruiken zoals Eva noemt, maar dan met wat oranjerood pigmentpoeder erdoor gemengd? Bijv waterverf poeder, fijngewreven? Dan zou ik wel even een proefje doen om te kijken of het mooi mengt inderdaad. Dat zou geweldig zijn, want dan is het gemakkelijk om aan allerlei kleuren te komen.
Of anders misschien kleurpigmentpoeder van de kunstbenodigdheden/hobby winkel.

Nou, hopelijk heeft nog eens iemand iets aan dit topic!

Nogmaals dank.
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Opgevulde zegelring verkleinen

Bericht door Sun »

Als je hele kleine beetjes kleurpigment poeder nodig hebt, mag je me gerust een peebeetje sturen, ik heb vrijwel alle kleuren staan, hoef je geen - dure - grote potten te halen ;-)
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Opgevulde zegelring verkleinen

Bericht door Willem Parel »

Gewone 2 componentenlijm is veel dunner dan deze, dit is dik en pasteus en dat maakt dat de steen beter te bevestigen is.
Bij gewone 2 componentenlijm zakt hij te snel te diep weg, bij deze niet, voor stenen werkt deze beter en prettiger.

Overigens, als er al deuken in de ring zitten of welk andere onregelmatigheid dan ook is het verstandig om eerst de klant hiervan op de hoogte te brengen.
Ik heb een keer gehad bij een heel erg gedeukte eing waar enkel de steen weer in moest dat de klant zeer stellig beweerde dat ik die deuken ervin had gemaakt en dat ook bleef volhouden.
En dat terwijl de steen er zo mooi zonder problemen in zakte, dus geen enkele invloed op de strakheid van de ring gebzigd was.
Ik denk dat hij pas na het polijsten in de glans de deuken ontdekte, hij beweerde dat ik er met de knijptang opgezeten had, hij beweerde dat in zijn Gronings " hest der met de knieptange opzeet'n" :cry:
Ik heb daarom een stempel laten maken en als ik een onvolkomenheid zie dan zet ik dat stempel op het zakje en vermeld even wat de onvolkomenheid is. ( dit is dan door de juwelier aangenomen en over het hoofd gezien)
Bijlagen
image.jpeg
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Opgevulde zegelring verkleinen

Bericht door Briolet »

Janna schreef:Zou je dan bij een Carneool bijv ook transparante twee componenten lijm kunnen gebruiken zoals Eva noemt, maar dan met wat oranjerood pigmentpoeder erdoor gemengd? Bijv waterverf poeder, fijngewreven?
Bij een transparantere steen, zoals een lichte carneool zie je soms een stuk van de bolle bodem. In het midden zit er dan bijna geen lijm tussen steen en bodem, terwijl er aan de zijkant veel lijm zit. Dit geeft dan ook kleurverschil en ik denk niet dat kleurpigment dit wegneemt. Gewoon een papiertje eronder zorgt dan voor een egale kleur onder de steen. Een gewoon wit papiertje kan dan al genoeg zijn.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Re: Opgevulde zegelring verkleinen

Bericht door Janna »

@LittleSun, tjonge, dankjewel! Super lief van je!

@Willem, dat pasteuze klinkt goed, ben benieuwd naar dit spulletje. Enne.... die stempel is een goeie. Dat maak je maar één keer mee en dan ben je voortaan wel op je qui vive!! Gelukkig heb jij dit nu al voor ons meegemaakt, haha. b;) In zo'n geval wel balen hoor. Dat iemand je niet op je woord gelooft, lijkt me echt rot.

@Briolet, dat klinkt logisch. Hoe doen jullie dat met die papiertjes onder de steen? Doe je dan een mooi uitgeknipt papiertje op de lijm, daar bovenop weer wat lijm (???) en dan de steen? (klinkt niet helemaal handig, het zal wel anders gaan...)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Opgevulde zegelring verkleinen

Bericht door Willem Parel »

Je kunt ook het papiertje eerst met transparante tweecomponentenlijm onder de steen plakken, met dat zwarte heeft het geen zin.
Even wat lijm onder de steen, op een papiertje leggen, laten drogen en langs de omtrek wegsnijden met een breekmesje.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Re: Opgevulde zegelring verkleinen

Bericht door Janna »

Oja, dat klinkt een stuk beter. Deze stenen zijn natuurlijk ook plat van onderen, duh! Dat scheelt. Ik had ze gek genoeg met een paviljoen in gedachten en zag dat papiertje niet echt handig aansluiten.... :hand: Even een donkerblond momentje van mij! :yo:
Plaats reactie