Uitdaging....

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
ahbai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 61
Lid geworden op: maandag 20-08-2012, 9:33
Ervaring: Overig
Woonplaats: Wageningen

Uitdaging....

Berichtdoor ahbai » vrijdag 12-08-2016, 11:11

Wie wil mij helpen met het volgende klusje:

Het betreft een oude Muramatsu Dwarsfluit.
De voet past niet goed op het corpus. ( hij wobbelt )
In feite gaat het dus om een ''bus-passing"; zilver op zilver.
Het mannetje zit aan het corpus, het vrouwtje aan het voetje.
Doorsnede ong. 17.5 mm

De speling die nu aanwezig is, zit in het busje van de voet.
Dit busje is aan de binnenzijde onregelmatig van vorm.
Verzilveren behoort dus niet tot de oplossing denk ik.

Wij hebben het hier over max. 0,05 mm in de speling.
Het busje is 1 mm dik.
Ik zou bvb zelf het busje uit kunnen draaien, zeg max 0,15 mm.
Er blijft dan een dikte van de bus over van 0,7 mm.

Eerste vraag:
Zou het mogelijk zijn om een binnenbusje te maken ( een ring dus ) van 0,15-0,2 mm dikte; deze in het bestaande busje dat uitgedraaid is in te klemmen/ lijmen??
Ik realiseer mij dat een ring maken van 0,15 mm dikte wel erg moeilijk zal zijn. Wellicht kan dit naar 0,2 gebracht worden.
Dat hangt af van hoeveel ik kan uitdraaien van de bestaande bus.
Een probleem lijkt mij ook de vormvastheid van zo'n erg dunne binnenring.
Maar daar zijn denk ik wel oplossingen voor te vinden. Bvb door een "open" ring te maken, dan in het bestaande buis te monteren, de passing controleren. Is die goed, dan pas inlijmen/ solderen.

Natuurlijk kan de bus ook losgesoldeerd worden en een nieuw busje opgezet worden, maar dat heeft we wat gevolgen.
Op de buis van de voet zit een zgn. Bridge; een strip die over de gehele langszijde van de voetbuis loopt en ook over het het buisje valt
Deze bridge houdt de paaltjes vast waaraan het kleppen mechaniek gemonteerd is.

Wie durft dit aan??
En meedenken en/ of suggesties zijn altijd welkom....

Foto's kan ik ter verduidelijking maken en opsturen.
Langskomen kan ik ook.

Ik wacht even af wie reageert en wat jullie aan mogelijkheden aandragen.

Met groet Arno Bothof ( fluit restaurateur )
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1199
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Uitdaging....

Berichtdoor @tjuh » vrijdag 12-08-2016, 11:36

ik ken je tekenskills niet, maar is het mogelijk om een tekening met de maten erbij hier te plaatsen (uploaden kan via het reageerveld, onder het tekstvak zie je tabblad "bijlagen") of een foto van het betreffende stuk met een liniaal erlangs.

Meedenken kunnen we altijd, en zo te horen kan je zelf al aardig veel qua bewerkingen, dus wie weet komt er een oplossing die je zelf kan uitvoeren.

Bijoumoderne verkoopt iig dunwandig buis met 0,25mm wanddikte (bijv 2mm buitenmaat en 1,5mm binnenmaat)
https://webshop.bijoumoderne.nl/websolu ... =050960306
als je een grotere maat buis koopt en die kleiner trekt dan wordt de wand nog ietsjes dunner, maar veel ook niet vrees ik.(hun grootste maat met zulk dun materiaal is trouwens 5mm)

nu ik de maten en jouw mogelijkheden wat beter tot mij door heb laten dringen; is het geen optie om er een dikker buis in te solderen en die uit te draaien tot je gewenste maat (speling zit toch aan de binnenzijde?)
ahbai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 61
Lid geworden op: maandag 20-08-2012, 9:33
Ervaring: Overig
Woonplaats: Wageningen

Re: Uitdaging....

Berichtdoor ahbai » vrijdag 12-08-2016, 12:11

Tjuh,

Je laatse opmerking is een hele goede vind ik!!
Dat ik daar zelf niet opgekomen ben..... stom

Een moeilijkheid blijft wel dat ik de binnenbus volledig moet doorlaten vloeien met zilversoldeer!
Ik moet het meeste er nl. Weer afdraaien en dan zit ik op 0.1 mm van het gelaste oppervlak af.



Nu op zoek naar een binnenbusje met de juiste afmeting(en)...


Dank voor snelle reactie en meedenken.
Wordt gewaardeerd!!
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1199
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Uitdaging....

Berichtdoor @tjuh » vrijdag 12-08-2016, 12:57

doe dan eerst een testje met 2 buisjes die in elkaar passen vast te solderen en die uit te draaien, dan zie je al waar je eventueel tegenaan loopt. uiteraard iets vroeger stoppen en desnoods verder met vijlen?
ahbai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 61
Lid geworden op: maandag 20-08-2012, 9:33
Ervaring: Overig
Woonplaats: Wageningen

Re: Uitdaging....

Berichtdoor ahbai » vrijdag 12-08-2016, 17:10

@tjuh schreef:doe dan eerst een testje met 2 buisjes die in elkaar passen vast te solderen en die uit te draaien, dan zie je al waar je eventueel tegenaan loopt. uiteraard iets vroeger stoppen en desnoods verder met vijlen?


Ja, zeker eerst uittesten; Ben ik met je eens.

Vijlen zal overigens niet gaan, want wij hebben het hier over een zeer nauwkeurige passing zoals H7.
Het gaat om vier a vijf duizendsten van een mm!
Slijpen gaat wel, maar is moeizaam vanwege de kleine dia. Van ong. 17.5 mm.
Ik kan wel een hulpstuk maken op de draaibank om dit te doen....
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1199
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Uitdaging....

Berichtdoor @tjuh » vrijdag 12-08-2016, 17:56

Een foto oid zou toch nog erg prettig zijn. want wie weet geeft dat nieuwe inzichten.
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 145
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: Uitdaging....

Berichtdoor Marja » zaterdag 13-08-2016, 9:50

Mijn Goudsmidleraar is een hele goede dwarsfluitbouwer en reparateur. Als je wil kan ik je zijn gegevens mailen. Stuur dan even een pb.

Marja

Advertentie

Terug naar “Reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten