Zilveren leesbril

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
ShannonH
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: zaterdag 30-09-2017, 10:43
Ervaring: Overig
Contacteer:

Zilveren leesbril

Bericht door ShannonH »

Hoi!

Mijn vader heeft een leesbril, zolang als ik me kan herinneren heeft hij die bril al. En dat is al vrij lang, gezien ik bijna 30 ben. Het brilletje is ondertussen goed versleten, talloze keren gerepareerd en gesoldeerd.

Eigenlijk is de bril voorbij zijn draagbare periode, maar omdat m'n vader er zo gek op is blijft hij het laten repareren. Ondanks onze(mijn zusje en ik) pogingen om vergelijkbare modellen aan te smeren bij hem. Dit jaar wordt hij 65 en t zou ons erg mooi lijken om het brilletje te laten namaken door een echte smid, waardoor hij nog 25 jaar gelukkig kan zijn met zijn bril.

Nu zijn we op zoek naar een (zilver) smid die deze uitdaging aan zou willen gaan. Het is een zilveren leesbrilletje, beetje het model wat Albus Perkamentus draagt in de Harry Potter films. Het heeft uitschuifbare pootjes en versiersels op de randjes.

Mocht je iemand kennen, of zelf de uitdaging aan willen gaan, laat het ons weten!
(Tegen betaling uiteraard!)

Groetjes Shannon en zusje
Bijlagen
IMG-20170906-WA0003.jpg
IMG-20170906-WA0002.jpg
IMG-20170906-WA0006.jpg
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilveren leesbril

Bericht door Erika »

heb je een locatie?!
Of is het hele land doorrijden geen probleem!?
Kosten zullen wel oplopen, zeker als het exact moet met scharnierende pootjes , geen idee wat jullie als budget hebben bedacht
Moeten de glazen ook ingeslepen worden of regelen jullie dat zelf bij de opticien?!



Wat je ook nog eens kan doen is kijken of oude opticiens nog in de krochten van hun winkel mss nog wat hebben liggen, De optiek waar ik lang geleden werkte had wat oude winkeldochters liggen nog. En toch bestaan de halve maan modellen toch ook nog steeds?
Dumbledore is toch niet zo oud als het brilletje van pa, dus lijkt me dat er toch wel iets bestaands te krijgen moet zijn
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
ShannonH
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: zaterdag 30-09-2017, 10:43
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Zilveren leesbril

Bericht door ShannonH »

Erika schreef:heb je een locatie?!
Of is het hele land doorrijden geen probleem!?
Kosten zullen wel oplopen, zeker als het exact moet met scharnierende pootjes , geen idee wat jullie als budget hebben bedacht
Moeten de glazen ook ingeslepen worden of regelen jullie dat zelf bij de opticien?!



Wat je ook nog eens kan doen is kijken of oude opticiens nog in de krochten van hun winkel mss nog wat hebben liggen, De optiek waar ik lang geleden werkte had wat oude winkeldochters liggen nog. En toch bestaan de halve maan modellen toch ook nog steeds?
Dumbledore is toch niet zo oud als het brilletje van pa, dus lijkt me dat er toch wel iets bestaands te krijgen moet zijn
Dankje voor je reactie zo snel al!
Locatie is inderdaad wel handig ja. Ik woon zelf in regio Amsterdam, maar van Friesland tot Zuid-Limburg is geen probleem. Zelfs België is n optie. De kosten maken ons iets minder uit, wetende dat hij de bril nog een keer kan verslijten. De glazen kunnen worden overgezet, of de opticien kan het doen.

De suggestie die je doet is 'n goede, die hebben we ook al geprobeerd. Helaas reageren maar weinig opticiens, als ze reageren is het met een nee. Uiteraard heb ik niet heel het land gehad, maar tegen de 50 winkels al wel. Mocht je suggesties hebben van opticiens waar zoiets mogelijk nog kan liggen, dan hoor ik t ook graag, natuurlijk!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilveren leesbril

Bericht door Erika »

qua kosten zul je al snel denk ik zo richting de 500 euro toch zeker gaan, zonder glazen.
Zeker omdat die pootjes moeten verschuiven,
Scharnierstukken gemaakt, draad getapt voor de (al dan niet met hand gemaakte)schroeven
Er moet een dakvormig uitsparing komen in het montuur waar de glazen weer inpassen, deze zullen wrs met de hand geslepen moeten worden, of je moet een goudsmid of zilversmid vinden die zo'n uitsparing kan maken die de fabrieken ook maken (en dus de slijpmachines van de glazen ook)
Het is een enorme uitdaging, ik heb al 16 jaar het plan ooit eens mijn eigen bril te maken, ooit gaat dat ook luekken.
Vriend van me maakt zijn eigen hoornen brillen, maar dat is dus ook geen zilver. (werkt ook met een ander systeem om de glazen in te zetten, die zet een strip op het montuur en sleuft in de glazen net als een nylor bril)
Helaas heb ik op dit moment erg veel op bordje, zakelijk maar vooral privé ik kan, ondanks de uitdaging hiervan, het niet aannemen, ik heb niet de tijd en ruimte voor de experimenten.

Ik zou het verder ook niet weten, maar ik denk dat emailen niet veel op zal leveren, beter kun je even bellen en ik zou dan de optiekzaken zoeken die al tientallen jaren bestaan.
Verder zoeken naar halve maan brilen
En is het echt niet meer te repareren, Met en laser zou je een eind kunnen komen lijkt me,
Dus renoveren van de bestaande bril bij een goudsmid met laser.
Ik kan wel iemand aanraadden
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
ShannonH
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: zaterdag 30-09-2017, 10:43
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Zilveren leesbril

Bericht door ShannonH »

Zo, klinkt inderdaad als een ingewikkelder proces als ik had voorzien. Het bedrag is nog binnen het budget dat we in gedachten hadden.

Ik houd me aanbevolen voor degene die je aan kan raden, zou je me zijn/haar gegevens kunnen pb-en? Of misschien mijn gegevens doorspelen naar diegene?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilveren leesbril

Bericht door Erika »

die voor die hoornen brillen?


Hij is geen smid maaer een opticien die als hobby ooit had brillen maken, ik zal eens cotnacten of hij nog iets doet, we hebben elkar al lang niet meer gezien
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
ShannonH
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: zaterdag 30-09-2017, 10:43
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Zilveren leesbril

Bericht door ShannonH »

Als je zou willen, graag. Het gaat wel echt om een zilveren bril, geen hoornen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilveren leesbril

Bericht door Erika »

DAn denk ik niet dat je hem moet hebben, want hij komt bij mij voor solderingen en dergelijke.
Ook walsen van materiaal en/of etsen zal wat moeilijk zijn voor hem denk, maar ik zal zondag (morgen gewoon drukdruk werken) kijken of hij iets kan hiermee
miscshien weet hij wel waar je die halve maan montuurtjes kunt halen



kom m wel tegn bij kerstmanbril.... 00O :)
https://www.funidelia.nl/leesbril-kerst ... _FEALw_wcB
maar dat zal vast flutmontuurtje zijn


Voor reparatie/restauratie zou je eens met het lid Goldenwonder contact op kunnen nemen, met een laser kun je een hoop repareren en hij zeker
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie