tinsoldeer verwijderen uit filigrainzilver

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
j van der schraaf
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 17-08-2018, 16:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)

tinsoldeer verwijderen uit filigrainzilver

Bericht door j van der schraaf »

Het is niet echt een nieuw onderwerp zo te zien maar misschien zijn er nog recente ervaringen aan toe te voegen. ER wordt gesproken over een middeltje wat bij bijou modern te koop is en op 60' graden verhit dient te worden. Zijn er misschien nog nieuwe middelen of tips ? Ik wil proberen een stuk antiek filigrainzilver ( een kistje) te herstellen en de tin reparaties die er in de loop der jaren aan verricht zijn te vervangen door het te repareren met zilver. Ben al bezig met frezen, vijlen en steken maar daar ga ik het niet mee redden. Wie kan er nog meer vertellen over dit onderwerp ?
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Re: tinsoldeer verwijderen uit filigrainzilver

Bericht door radiorobbie »

Ik heb echt veel restauratie werk gedaan, o.a. voor het openlucht museum. Maar tin uit filigrain zilver pff ijzerchroride en lang wachten en uitgloeien tussendoor, meestal hou je niet veel over.
Toch succes en lang wachten anders bak je de tin in het zilver en ben je klaar.
Groet Rob.
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: tinsoldeer verwijderen uit filigrainzilver

Bericht door Erika »

Even goed zoeken hier op het forum, dit topic is uitgebreid besproken met allerlei tips van zuren tot gevlochten koperdraad erophouden zodat het erin zuigt.
Filigrain is wel pittig.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: tinsoldeer verwijderen uit filigrainzilver

Bericht door @tjuh »

werd daar ook niet gesproken over soldeer"watten/katoen": fijn metalen stukjes(gaas/bolletjes echt geen idee meer precies) welke je op de warme soldeer legt om het overtollige soldeer weg te krijgen? het beetje restant welke daarna nog overblijft dan proberen weg te krijgen met dat chemische spul.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: tinsoldeer verwijderen uit filigrainzilver

Bericht door ErwinG »

Soldeer-litze bedoel je b:D
SolderLitzeRol.jpg
SolderLitzeRol.jpg (22.95 KiB) 9148 keer bekeken
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: tinsoldeer verwijderen uit filigrainzilver

Bericht door Cees »

Heb je ooit wel eens iets gemaakt van filigrain?
Zo niet dan zou ik daar eerst mee beginnen alvorens aan een dergelijke reparatieklus te beginnen.
Filigrain soldeer je op een andere manier dan "dik" zilver wegens het grote risico op smelten van je filigrain.


Waarom denk je dat men het in het verleden met tin soldeer gerepareerd heeft? Gewoon omdat de reparateur er geen gat in zag om het anders te doen.
Om dit goed te herstellen dien je de nodige ervaring te hebben.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: tinsoldeer verwijderen uit filigrainzilver

Bericht door @tjuh »

Ik begrijp je punt Cees....maar komende uit een gezin met een vader die houdt van prutsen....ben ik dus ontelbare "reparaties"van zijn hand tegengekomen, en jawel, tin "reparaties".

Het wil dus zeker niet zeggen dat de vroegere eigenaars ermee naar een vakkundig reparateur zijn gestapt en/of dat de reparaties niet op een andere manier mogelijk waren.
Maar zeker een goed punt om te vragen naar de ervaring om überhaupt filigrain te maken, was nl ook nooit mijn 1ste gewenste techniek totdat ik het met Argentium zilver probeerde.....nu doe ik het iets vaker.
j van der schraaf
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 17-08-2018, 16:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: tinsoldeer verwijderen uit filigrainzilver

Bericht door j van der schraaf »

Bedankt voor alle reacties tot zover. er waren diverse reactie van oudere datum over dit onderwerp maar over filigrain werd niet gesproken Het opzuigen van tin met behulp van verhit koperdraad (gestript electriciteitssnoer) ingesmeerd met s39 geeft tot dusver een matig resultaat. EdwinG heeft een foto geplaatst van een rol met platte gevlochten strip . Misschien gaat het hier beter mee. Ook ben ik niet geheel onervaren en het betreft tamelijk dik filigrain. Zal wel wat filigrain bij moeten maken sowieso Wordt vervolgt vr gr
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: tinsoldeer verwijderen uit filigrainzilver

Bericht door @tjuh »

je hebt natuurlijk wel een soldeerbout nodig om het koperdraad op temp te houden..
dus je werkstuk daarop de litze (of gestript bosje elektradraad) en dan met de soldeerbout eroverheen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: tinsoldeer verwijderen uit filigrainzilver

Bericht door Cees »

Zou je misschien een klein stukje willen schrijven in de rubriek even voorstellen J van der Schaaf, dan is het geven van adviezen op een vraag ook even wat makkelijker.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: tinsoldeer verwijderen uit filigrainzilver

Bericht door ErwinG »

j van der schraaf schreef:Het opzuigen van tin met behulp van verhit koperdraad (gestript electriciteitssnoer) ingesmeerd met s39 geeft tot dusver een matig resultaat.
Soldeerlitze werkt denk ik beter dan gestript electriciteitssnoer. Het materiaal is wat fijner en het 'zuigt' het soldeer wat makkelijker naar zich toe. Van het gebruik van S39 moet ik als elektronicus heftig huiveren, maar in het geval van soldeertin op zilver zal het inderdaad geen kwaad kunnen.

Gebruik voor het verwijderen van soldeertin een flinke soldeerbout om de litze en het werkstuk snel op temperatuur te brengen. Temperatuur ~ 370 - 390 °C (normale soldeertemperatuur) of wat hoger. Veeg je soldeerbout schoon aan een vochtig stukje spons, en breng een beetje soldeer aan op de punt van je bout om de overdracht van warmte naar het litze en je werkstuk te vergroten.
Afbeelding
j van der schraaf
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 17-08-2018, 16:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: tinsoldeer verwijderen uit filigrainzilver

Bericht door j van der schraaf »

Het opzuigen van soldeer met draad geeft wel enig resultaat maar ik kan er niet op vertrouwen dat alles weg is, vrees ik. Het zal verder gedaan moeten worden met ijzerchloride. Tot zover wederom bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Re: tinsoldeer verwijderen uit filigrainzilver

Bericht door radiorobbie »

Bedacht er ook nog één, zeker als er veel tin aanzit, verwarmen tot de tin vloeibaar is en laten vallen de meeste tin springt er dat af evt. herhalen, dan verwarmde ijzerchoride.
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: tinsoldeer verwijderen uit filigrainzilver

Bericht door @tjuh »

radiorobbie schreef:verwarmen tot de tin vloeibaar is en laten vallen
...ik neem aan in water...anders heb je nog meer te restaureren ;)

en doe je dit dan met een zachte vlam (en goed afstand houden) terwijl je 'm al boven water vasthoudt met een pincet?
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Re: tinsoldeer verwijderen uit filigrainzilver

Bericht door radiorobbie »

@tjuh schreef:
radiorobbie schreef:verwarmen tot de tin vloeibaar is en laten vallen
...ik neem aan in water...anders heb je nog meer te restaureren ;)

en doe je dit dan met een zachte vlam (en goed afstand houden) terwijl je 'm al boven water vasthoudt met een pincet?
Nee juist op de werkbank mikken en natuurlijk net zo warm maken dat de tin vloeibaar wordt, dus niet doorbakken want dan krijg je het er nooit meer af.
Ook met een poetsborstel de vloeibare tin eraf vegen is soms een optie.
Homo sapiens non urinat in ventum
Plaats reactie