Zilverklei repareren

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Zilverklei repareren

Bericht door Cees »

Herman bedankt voor de uitleg.

Ik heb op internet even gezocht op zilverklei. Volgens wat ik daar lees zou je het moeten kunnen herstellen met zilverklei.
Ervaring heb ik daar niet mee maar lijkt me niet onlogisch. Het afbakken gaat bij een lagere temperatuur dan het smeltpunt van zilver.
Voor het herstel zou ik je hanger eerst afkoken, zodat het mooi schoon is, na droging de barsten opvullen met zilverklei en opnieuw afbaken.
Misschien eerst even kijken hoe dat werkt met een oefenstukje. Of professionele hulptroepen inschakelen die gewend zijn met zilverklei te werken.


Goed drogen voor het afbakken schijnt inderdaad essentieel te zijn bij zilverklei, liever te lang drogen dan te kort lees ik.

Mogelijk kan de persoon bij wie de hanger gemaakt hebt je verder helpen, die zal toch wel weten hoe het te herstellen hoop ik.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Zilverklei repareren

Bericht door Kom net kijken »

Hoi Cees,

Allereerst zal ik opbiechten dat ik door mijn dyslectie er geen studie van gemaakt heb. Ik had gehoopt dat er hier mensen raad mee wisten.

Ik heb geen idee meer wie ik toen had. Het was nogal een hectische tijd en ik stond er praktisch alleen voor. Wat ik wel nog weet, is dat ik twee dagen aan het bellen geweest ben met een lijst van instructeurs die ik op het internet had gevonden. Het was vakantietijd en iedereen was weg. Maar ik dwaal heerlijk af. Ik weet dat er twee jaar terug iemand op de crea-doe beurs stond en die zei dat het heel simpel was en ik het sus en zo moest doen en dat ik contact met haar op mocht nemen als ik het niet durfde. Maar ze woont niet naast de deur. Ik heb toen wel de pasta gekocht. Maar nu ik het misschien eindelijk durf, ben ik haar instructies vergeten...

Ik ga proberen haar te achterhalen. Dat moet me toch wel kunnen lukken en lijkt me de veiligste oplossing. Na het maken van een reserve mal dan! :phew: :thumbup: :B

Heeeeel erg bedankt voor al jullie hulp en informatie!!! Dit was zeer leerzaam Dank jullie wel!!! :thx: :thx: :thx: :X
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Zilverklei repareren

Bericht door Briolet »

Herman schreef:Ja daar had ik op gerekend Cees dat iemand op dat Aluminium zou reageren…
Leek mij niet direct geschikt. Ik heb ooit een kg Al poeder gekocht dat erg fijn was. (200 mesh dacht ik). Ik vond dat erg donkergrijs en dus geen zilverkleur meer hebben.

Je kunt het in allerlei fijnheden bestellen, dus de meshwaarde zal zeker ook van invloed zijn.

NB: Ik had dat spul nodig om zilverkruit te maken. (Dat spul wat in de 'gillende keukenmeiden" zit).
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Zilverklei repareren

Bericht door Herman »

Hay Briolet

Je hebt inderdaad vele soorten Al poeder die zich oa .onderscheiden door korrelgrootte , maar de kwaliteit die ik heb gekocht vele jaren geleden ,
diende als pigment voor olie verf dat ik gebruikte bij het schilderen .
Dit product was glanzend erg fijn van korrel en goed mengbaar met schilder olie dus toen er zich een reparatie aankondigde dacht ik direct dit is een mogelijkheid , en dat klopte .
Voor vuurwerk heb ik het nooit gebruikt , wel werkte ik met superfijn Zink en Cadmium poeder , en dat ging net zolang goed totdat het fout ging .
Bedankt voor je opmerking
gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Zilverklei repareren

Bericht door Kom net kijken »

Hoi Herman en Briolet,

Wat leuk dat jullie allebij zelf vuurwerk gemaakt hebben. Dat zou ik niet durven. Ik vind het as spannend om de brander voor het lassen aan te doen. Ze hebben iets teveel gehamerd op veiligheid bij de natuurkundeles.


Denken jullie trouwens dat die zilverklei via dat sinteren aan elkaar gaat zitten? Of zou dat via een ander proces werken?

Groetjes,
Chiara.
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zilverklei repareren

Bericht door Marja »

IK werk wel met zilverklei. Je kan aan de achterkant de barst repareren met pasta. Maar dan moet je steeds een dun laagje doen en dat goed laten drogen. En dan weer een laagje etc. Zeker 5 laagjes. Elke dag een laagje.
En dan in oven bakken bij 750 graden.

GRoetjes

Marja
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Zilverklei repareren

Bericht door Kom net kijken »

Hoi Marja,

Wat fijn dat je er ervaring mee hebt!!! Mijn combi magnetron oventje haalt dat bij lange na niet. Is er een manier om het gewoon op de gaspit te doen zoals ik het oorspronkelijk gebakken heb?

Groetjes,
Chiara.
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zilverklei repareren

Bericht door Marja »

stuur me maar even via pb je mailadres dan scan ik de gebruiksaanwijzing uit boek wat ik heb en mail je die.

Marja
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Zilverklei repareren

Bericht door Kom net kijken »

Heeeeeeeel erg graaaaaag, Marja!!!! Ontzettend bedankt!!!!! Ik stuur je een pb’tje.
:thx: :thx: :thx: :thx: :thx:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Zilverklei repareren

Bericht door Kom net kijken »

Zodra ik uitgevonden heb hoe... 00O :schaam: :wat?:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Zilverklei repareren

Bericht door Kom net kijken »

Hallootjes,

Kan iemand mij vertellen hoe ik dat pb’tje daadwerkelijk verzend? Hij staat nu klaar in postvak uit, maar ik zie geen verzendoptie... en ook geen handleiding... ik ben nog niet zo bekend hier, soory... :schaam:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilverklei repareren

Bericht door Erika »

Dan heeft degene naar wie jet hebt verzonden nog niet opgehaald !
Zodra degene het heeft gelezen dan zal het in verzonden items komen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Zilverklei repareren

Bericht door Kom net kijken »

Ah gelukkig!!!!! Dank je wel voor je uitleg, Erika!!! 8) :thumbsup:
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Zilverklei repareren

Bericht door Briolet »

Kom net kijken schreef:…Mijn combi magnetron oventje haalt dat bij lange na niet. Is er een manier om het gewoon op de gaspit te doen …
Het voordeel van een oven is dat je hem op 700° kunt instellen en dan kan iemand zonder ervaring dit direct goed doen. Bij een gaspit moet je eerste het gevoel ontwikkelen om te weten wanneer je in de buurt van die 700° zit. In de praktijk zal het een groot aantal keer mis gaan voordat je dit gevoel krijgt. Een oven is een stuk veiliger bij een dierbaar werkstuk.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Zilverklei repareren

Bericht door Kom net kijken »

Klinkt helemaal logisch. Dank je wel voor de tip! Het wordt er allemaal niet simpeler op. :OB maar komt wel goed. :thumbsup: hoop ik. 8)
Dank je en groetjes.
Plaats reactie