ring met steen verkleinen/vergroten

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
Barbera de Leeuw
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 12-02-2014, 20:50
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

ring met steen verkleinen/vergroten

Bericht door Barbera de Leeuw »

Vaak krijg ik de vraag om een ring met steen kleiner(of groter) te maken.
Ik zag hier ook dezelfde vraag met filmpje erbij maar het is niet mogelijk(meer?) om te bekijken.
Is een steen(welke dan ook) in een dop met water werkelijk afdoende?
Ik heb het tot nu toe niet aangedurfd ........
Heeft iemand hier veel ervaring mee?
ik hoor het graag!

groet,
Barbera
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: ring met steen verkleinen/vergroten

Bericht door Erika »

Tijdens de opleiding vertellen ze dit al, je kan ringen met stenen verkleinen/vergroten. Goud redt dat zeker makkelijk, die kun je in principe solderen terwijl je het vasthoudt . Zilver heeft natuurlij andere eigenschappen en daar moet je dat maar niet bij doen (vasthouden)
En even los van hoe jij kunt solderen, waar je mee soldeert en dat je oplet met afkoken en de soort ring, metaal en edelsteen en WAAR de soldering plaatsheeft
Ja is het afdoende
sommige stenen kunnen niet tegen zuren en ultrasoon, dus pas daar mee op, zie je edelsteenkunde
Ik zet het vaak ik bakje vogelzand met water. gaat goed

Laatst nog dikke brede zilveren scheen, met grote sodaliet gedaan, Maar het is heel kort door de bocht om te zeggen dat het altijd goed gaat
Deze kon niet afgekookt vanwege de sodaliet
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Barbera de Leeuw
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 12-02-2014, 20:50
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: ring met steen verkleinen/vergroten

Bericht door Barbera de Leeuw »

Dank je voor de info Erika! Ik hoorde allemaal horror verhalen van knallende stenen vandaar...
Ik heb een propaan brander van sievert , solderen gaat er prima mee maar zou deze ook scherp genoeg zijn voor dit klusje? :think:

groetjes,
Barbera
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: ring met steen verkleinen/vergroten

Bericht door Erika »

Geen idee welk soort steen, welke ring, dikte scheen en wat je exact moet gaan doen, dus even uitgaande van 0 informatie,
Ja het is theoretisch mogelijk, wil je duidelijker antwoord moet er meer verteld worden .
Ik heb jaren met exact gewerkt , verschillende kopjes.
Maar ik vind wel de little torch met zuurstof voor zilver fijner, maar je meot eind komen. Bedenk dat je , zeker in zilver, zo ver mogelijk van de steen moet zitten met de soldeernaad.
Als je echt aan de zetting moet solderen,... dan kunnen er maar paar stenen tegen volle vlam (en nooit in de borax zetten, behalve diamant want dat etst)

is het een hele speciala unieke steen?!
Want soms kun je ook de gok nemen en de steen vervangen. Maar ja dat werkt leuk met de zirkonia's die niets kosten en dergelijke, maar die uniek geslepen topaas, tja daar zou ik wel even over nadenken.
Dus er zijn vele wegen en antwoorden mogelijk, welke de beste is ligt aan wat de reparatie precies is, goud, zilver, welke steen etc


Bedenk ook dat een steen ontzetten en terugzetten een risico met zich mee draagt en dat je de kklant hoe dan ook wijst op eigen risico en steenbreuk.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Barbera de Leeuw
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 12-02-2014, 20:50
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: ring met steen verkleinen/vergroten

Bericht door Barbera de Leeuw »

Het is een zilveren ring en de scheen is 4,5 mm breed. Het is een ruwe aquamarijn van ongeveer 14 bij 10 mm.
De ring moet 1 maat kleiner. Ik heb nu een propaan brander zonder zuurstof.
Hopelijk is dit wel genoeg info? b;)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: ring met steen verkleinen/vergroten

Bericht door Erika »

b:D
Even uitgaande dat het geen mantel/zegelring is maar een zilveren scheen met losse zetting erop/tussen moet het goed gaan
Beryllen zijn wat gevoeligere stenen, zeker vergeleken met de korunden, diamant etc.
Maar het is echt te doen

Ik zou het eerst in water, waterzand, natte watten stoppen, de kop van de ring met de steen dan natuurlijk
Eerst de scheen verwarmen om te zien of er al geen naad in zit/ Als deze zichtbaar is dan zaag je deze eruit , mits het op een rare plek zit dan niet.
Dan haal je er 3.14 mm eruit, 1 diameter maat, en scheen tegen elkaar. Ring weer in water/zand/watten en solderen maar.
liefst niet met zacht natuurlijk, die ontwijken we het liefst in het geheel.
als kan met hard solderen


viewtopic.php?t=453&highlight=opaal+reparatie
kijk maar een shier, Opalen ring , wel goud, die wordt verkleind en opaal is helemaal een gevoelige stee n
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: ring met steen verkleinen/vergroten

Bericht door Erika »

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Barbera de Leeuw
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 12-02-2014, 20:50
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: ring met steen verkleinen/vergroten

Bericht door Barbera de Leeuw »

Dank je voor alle info; super b:D
Nu moet alleen nog voor een kleine hete vlam zorgen....
Zou een andere kop op een sievert brander helpen of moet ik dan echt een hele ander brander hebben zoals je die al noemde?
Of heb je daar ook geen ervaring mee?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: ring met steen verkleinen/vergroten

Bericht door Erika »

Welke kop maat heb je nu? Als je kleiner hebt is het altijd leuk natuurlijk , kleiner fijnerNieuwe brander voor 1 reparatie lijkt me erg overdreven of je moet het geld hebben en de intentie om daar toch voor te gaan investeren .... mijn exact ging vanaf 14 mm kop , dat was kleinst en ja daar kon ik het ook mee. Heel simpel gezegd in principe moet je een eind komen met de brander die je hebt, maar ik heb natuurlijk geen idee van je kunnen en van je kennis, Dus ik zou zeggen gewoon doen en als het nodig is kun je altijd nog aquamarijn (als het geen synthetische spinel is .... ) vervangen, Als je dat allemaal van te voren heb in gecalculeerd dan valt het reuze mee.



maar zelfs met de creme brulee van de blokker kom je eind met solderen, bedenk dat ze vroeger voor de gasflessen gewoon dmv snotteren ook konden solderen ......


kosten verkleinen zilveren ring bij juwelier zo rond de 35 euro
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Barbera de Leeuw
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 12-02-2014, 20:50
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: ring met steen verkleinen/vergroten

Bericht door Barbera de Leeuw »

Ik ga er mee aan de slag!
Dankjewel b:D
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: ring met steen verkleinen/vergroten

Bericht door Evert J@n »

Zorg wel dat je de scheen in zijn verlengde verwarmt ( en dus niet dwars erop) en de vlam naar boven richt (dus niet in de richting van de onderkant van de steen). Zorg ook dat de steen steeds onder water blijft, dan wordt ie nooit warmer dan 100 graden. Tijdens het solderen goed blijven opletten of je water niet verdampt is! Bedenk dat je door dat waterbad veel warmte verliest, dus dat het langer duurt voordat je soldeer vloeit.
Barbera de Leeuw
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 12-02-2014, 20:50
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: ring met steen verkleinen/vergroten

Bericht door Barbera de Leeuw »

Bedankt voor je aanvulling!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: ring met steen verkleinen/vergroten

Bericht door Erika »

Leek me logisch , maar het is goed dat het gezegd is, wat voor mij normaal is kan voor ander nieuw ziijn

in principe soldeer je zoals je karabijnhaken soldeert, de vlam weg van het belangrijke deel (dus niet de veer verwarmen, Niet richten naar de steen etc)
het is jammer dat de video's in het opalen topic niet werken anders had je dat wel gezien natuur lijk :)


Het is zo niet moelijk. En zoals ik al aangaf als je de kosten van eventuele nieuwe steen al hebt berekend en het valt mee dan gewoon gaan beginnen aan dit.
Als je het toch te eng vind dan zou ik de steen ontzetten en na solderen weer terugzetten, maar zit ook altijd breuk risico aan, is altijd voor de klant. Maar als je de risico's hebt gecalculeerd is het erna een kwestie van doen.
En dan zul je ervaren dat het reuze meevalt en die drempel veel hoger was dan nodig!!!!

En anders mag je naar mij sturen :) of een van de andere smeden die voor andere smeden werken
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie