Ring giethars vergroten

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
Besje
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 89
Lid geworden op: donderdag 14-02-2008, 17:38
Ervaring: Overig
Woonplaats: Bilthoven
Contacteer:

Ring giethars vergroten

Bericht door Besje »

Gelukkig speelt dit probleem (nog) niet. Maar ik maak hoofdzakelijk asringen en de laatste tijd experimenteer ik met epoxy giethars. Dit verwerk ik dus in gouden ringen. Hoe kan je een ring vergroten (dus niet optikken maar echt een nieuw stukje goud ertussen) als er hars in de ring zit. Zeker gezien de inhoud is de hars onvervangbaar.

Heeft iemand dit al eens bij de hand gehad? Ik hoor graag jullie ervaringen.
Ellen
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ring giethars vergroten

Bericht door Herman »

Hallo Besje
Het probleem zit in het feit dat epoxy hars een kunststof is die geen hogere temperatuur dan 70-80 gr Celsius kan verdragen ,een nieuw stukje in solderen zal dus niet gaan .
Ik zie 2 mogelijkheden ,
a, het bestaande epoxy stukje uit de ring zagen , en plaatsen in een nieuwe opmaat gemaakte ring .
b , de bestaande ring op een toegangkelijke plaats open zagen voorzichtig opmaat buigen en de ontstane opening opvullen met epoxy hars
Ik wens je veel succes .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Besje
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 89
Lid geworden op: donderdag 14-02-2008, 17:38
Ervaring: Overig
Woonplaats: Bilthoven
Contacteer:

Re: Ring giethars vergroten

Bericht door Besje »

Hier was ik idd al bang voor. Net ook met Polyesthershoppen.nl gebeld en zij bevestigen jouw antwoord.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ring giethars vergroten

Bericht door Herman »

Dat had ik nog vergeten te zeggen , je kunt dat opvul stukje epoxy altijd een passend kleurtje geven ,
hiervoor kun je gebruik maken van gemalen kleur krijt .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Ring giethars vergroten

Bericht door Erika »

Benaderen als een ring met gezette asteen vergroten, dus in nat zand of watten .
Ik vertel wel mijn kllanten dat het zichtbaar verwerken as in ringen een risico op zioch is, want het is kunststof en een ring heeft nu een maal een hoop te lijden....
En vergroten is een dingetje
Naast het feit dat het er ook nog uit kan vallen als randen recht lopen e niet taps
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Ring giethars vergroten

Bericht door Briolet »

Je kunt het probleem ook heel anders aanpakken.

De epoxyhars is onbelangrijk voor de klant. Het gaat om de as zelf. En de as heeft al eens een flinke temperatuur doorstaan en verdraagt de vlam waarschijnlijk wel.

Wij plakten onze horlogeglazen altijd met een speciale twee-componentenlijm die ook asloos wegbrande bij verhitten in de vlam. Er zullen vast ook wel epoxy harsen te vinden zijn die asloos wegbranden. De overblijvende as is dan de as van de klant en kun je na vergroten van de ring weer met nieuwe epoxy aanbrengen. NB nooit getest, maar dit lijkt mij een realistische oplossing. (Wel in een electrisch oventje verbranden, want een vlam blaast je as waarschijnlijk weg)

Ik heb vroeger op een lab gewerkt waar nieuwe kunststoffen ontwikkeld werden. Als je die in een spuitgiet machine deed, had je soms je hele sample nodig om de machine voor te spoelen. Om dat op te lossen werd de machine eerst gespoeld met het plastic 'polypropyleen'. Dit plastic verbrande ook asloos als je de spuitgietmachine op de hoogste stand opstookte. (electrische verhitting en er lucht doorheen blazen voor de zuurstof) Vervolgens kon je je beperkte sample in de machine gooien en direct produceren, zonder eerst nog te spoelen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ring giethars vergroten

Bericht door Herman »

In theorie heeft Briolet gelijk ,maar het verbranden van een epoxyhars is toch niet zo leuk proces .
In de jaren 50 stond ik aan het begin van epoxyhars toepassingen voor kogel werende materialen en hoog waardige print platen voor de electronische industrie .
Hiervoor werden glas geweven matten en doeken in allerlei vormen voorzien van een epoxyhars vulling en uit gehard .
Om te weten hoe hoog de hars vulling van een bepaalde proef was , werd er een verassing gedaan ; hiervoor werd een bepaald gewicht in een as kroes gebracht en met een brander voorzichtig verhit in een afzuig kast .
De donkere dampen die hierbij vrij kwamen die waren zeer brand gevaarlijk en ik denk ook heel erg ongezond .
Om tot volledige verassing te komen werd de kroes nagegloeid in een oven op 1250 Gr celsius , of deze hoge temperatuur noodzakelijk was dat weet ik niet .
Ik denk dat als de verassing vanaf het begin in een oven plaats vindt er gemakkelijk een situatie kan ontstaan die ik zou benoemen als gevaarlijk en zeer ongewenst .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Ring giethars vergroten

Bericht door @tjuh »

die 1250 is denk ik eerder voor de glasvezel.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Ring giethars vergroten

Bericht door Erika »

Briolet schreef:Je kunt het probleem ook heel anders aanpakken.

De epoxyhars is onbelangrijk voor de klant. Het gaat om de as zelf. En de as heeft al eens een flinke temperatuur doorstaan en verdraagt de vlam waarschijnlijk wel.
.
laatst getest en helaas , uv hars zie je wel terug in het as, misschien zou je nog schoonspoelen maar het is hoop gedoe om schoon as te krijgen, ook oplossen in aceton werd er niet beter van
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Besje
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 89
Lid geworden op: donderdag 14-02-2008, 17:38
Ervaring: Overig
Woonplaats: Bilthoven
Contacteer:

Re: Ring giethars vergroten

Bericht door Besje »

Wellicht is laseren (Jewel Lasersolution) de oplossing? Zij kunnen verbindingen maken zonder dat de ring heet wordt. Vaak voegen ze wat materiaal toe maar zo heb je wel een verbinding zonder hitte.
Plaats reactie