Gerhodineerde witgouden ring verkleinen

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
Muturis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zondag 12-03-2017, 13:38
Ervaring: Professioneel goudsmid
Contacteer:

Gerhodineerde witgouden ring verkleinen

Bericht door Muturis »

Hallo,

Ik heb een tijd geleden een witgouden gerhodineerde ring met een labgrown steentje gemaakt voor iemand.
Nu vraagt zij of deze kleiner gemaakt kan worden nadat ze behoorlijk wat gewicht is afgevallen.

Nu heb ik nog niet eerder een al gerhodineerde witgouden ring aangepast dus ik was even benieuwd of er nog iets is waar ik voorzichtig mee moet zijn of aan moet denken.
Of is het gewoon een kwestie van de steen er uit halen> opnieuw buigen/solderen > afwerken/polijsten > steen zetten > rhodineren?

Met vriendelijke groet,

Marijntje Lubbers
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Gerhodineerde witgouden ring verkleinen

Bericht door Sinterklaas »

Steen kan blijven zitten meestal. Klein diamantje kan tegen hitte. Kleine saffiertjes en robijntjes ook. Blanka gebruiken. Ander vloeimiddel kan stenen etsen. Lab stenen kunnen verkleuren door verhitte. Dus je kan het er op wagen en dan kost het je 1 nieuw steentje. En als het goed gaat heb je geluk.

Het rhodium weg schuren op de plek waar je gaat zagen. Met solderen kan het rhodium tegenwerken.
Stuk er uitzagen aan de kant tegenover de steen/ de onderkant van de ring. Dan dicht buigen. Het beste de ring rond houden. En niet rechtstreeks naar elkaar toe buigen. Dan moet je de ring meer in vorm hameren en kan de naad openscheuren.
Dan solderen.

Je kan ook de steen onderwater doen in een klein metalen dopje/bakje met watjes er in of zand. Het water beschermt de steen tegen de hitte. Zo kan je de meeste ringen met stenen solderen.

Het rhodineren zal je op nieuw moeten doen.
Plaats reactie