Versleten channel zetting repareren.

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
Goudlaser
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: woensdag 04-01-2023, 21:07
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Versleten channel zetting repareren.

Bericht door Goudlaser »

Hallo en goedenavond allemaal,

Ik ben beginnend goudsmid/zetter, echter heb problemen met het repareren van een versleten channel zetting. Het betreft een tapered baquette en een steen miste, deze heb ik passend bijbesteld en gezet.

Echter de zetting aan de achterzijde was zodanig dun van de Channel zetting, dat alles wat ik probeerde bij te voegen met de laser, zelfs op de meest lichtste stand het overige goud wegschoot/verdampte. Ook het weghalen en toevoegen van een rechthoekig stuk faalde, en haalde meer goud weg aan de zijkanten dan dat er bijgevoegd werd.

Hoe repareren jullie een versleten channel zetting? Ik dacht ook nog aan het weghalen van de +/- 15 stenen, een nieuw L stuk inzetten en volledig opnieuw zetten. (Alleen dit is wel weer erg veel werk).

Bedankt en nog een fijne avond/dag.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Versleten channel zetting repareren.

Bericht door Sinterklaas »

Als je met je laser op de zachtste stand weg schiet kan je proberen om de diameter van je straal wat groter te zetten. Dan is de kracht over een groter oppervlakte verdeeld en dus nog zachter. Of je houd hem iets dichter bij. Dan is ie dus uit focus maar is ie ook zachter. Ik zelf gebruik 0,3mm draad om dingen weer op te dikken etc. Je zou ook een stripje kunnen maken en dan die wat lager al vast zetten.

Heb je een foto?
Dan krijg ik een beter beeld en heb ik vast nog meer ideeen.

Wat voor laser heb je?
Ik heb een Orotig evo en die kan ook nog pulse shaping doen. Dan is kan je ook je kracht anders verdelen.

Dunne dingen heb je idd dat je snel het materiaal weg schiet ipv dat je het vast schiet. Maar daar dat kan je ook met een beetje werk en hoofdpijn wel weer dicht krijgen. Soms maak je gaten helaas eerst groter voordat je ze dicht krijgt.
Plaats reactie