Reparati: Slavenarmband met veersysteem

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
martine
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: maandag 23-10-2006, 5:12
Ervaring: Geen ervaring

roodgoud solderen

Bericht door martine »

hallo,
ik ben bezig met het solderen van een roodgoud 18krt ring om een zilveren ring. Het soldeer (ook 18 krt) wilde maar niet vloeien. Ik soldeer met een brander waarbij ik zelf de lucht aanblaas.
Nu ik aan het afwerken ben lijkt het materiaal bros te zijn geworden. Er springen stukken van het goud af bij het vijlen met een grove vijl. Hoe is dit mogelijk en is de ring ivm zijn brosheid bestand tegen verdere beschadiging tijdens dragen?
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: roodgoud solderen

Bericht door Eljas »

martine schreef:hallo,
ik ben bezig met het solderen van een roodgoud 18krt ring om een zilveren ring. Het soldeer (ook 18 krt) wilde maar niet vloeien. Ik soldeer met een brander waarbij ik zelf de lucht aanblaas.
Nu ik aan het afwerken ben lijkt het materiaal bros te zijn geworden. Er springen stukken van het goud af bij het vijlen met een grove vijl. Hoe is dit mogelijk en is de ring ivm zijn brosheid bestand tegen verdere beschadiging tijdens dragen?
Als je een 18 krt. roodgouden ring op zilver soldeert is dit totaal geen probleem. Dat kan gwoon. Om de kosten laag te houden zou ik gewoon met zilversoldeer gesoldeerd hebben.
Ik weet niet hoe ervaren je bent met zilver te solderen maar even een korte uitleg.
Goud is veel makkelijker te solderen dan zilver. Goud kun je meer plaatselijk verhitten om de soldeer te laten vloeien.
Zilver daarintegen heeft een super goede geleiding. De warmte stroomt snel weg van de plaats van verhitten. Het makkelijkste aan te leren is om te doen alsof je de zilveren ring gloeid. Dus breng de hele ring op b.v. 700 graden. Hoe de ring op deze temperatuur en maak de plek waar de soldeernaad zit dan warmer tot de smelttemperatuur van het soldeer.
In jou geval moet dus de hele ring om deze temperatuur gebracht worden en dan vloeit het soldeer ook in een keer onder de buitenring door. Wanneer dit niet goed gebeurd dan vloeit het niet goed door of kan zelfs door plaatselijke oververhitting gaan koken. Je ziet dan kleine luchtbelletjes zitten.
Het probleem dat je goud (de buitenring) bros is kan niets te maken hebben dat je iets fout hebt gedaan tijdens het maken. Als je de gouden ring van sloopgoud hebt gemaakt kan tijdens het omsmelten wel het een en ander fout zijn gegaan. De problemen die jij hebt met de gouden ring lijkt mij te komen van bros goud.

Eljas
Gebruikersavatar
Mirvana
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: zondag 01-10-2006, 0:53
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Roelofarendsveen
Contacteer:

Bericht door Mirvana »

Ik heb ook wel eens gehoord dat goud bros wordt als je het na verhitting afblust in water, en dat je dit beter kunt doen in spiritus. Nogmaals, ik heb dit gehoord en heb zelf (nog) geen ervaring met goud, dus ik kan niet met zekerheid zeggen of dit klopt.

Maar Eljas is hier de vakman, dus misschien dat hij dit kan bevestigen danwel ontkrachtigen.
Schoonheid wordt niet bepaald door wat je te zien krijgt, maar door hoe je naar iets kijkt.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Mirvana schreef:Ik heb ook wel eens gehoord dat goud bros wordt als je het na verhitting afblust in water, en dat je dit beter kunt doen in spiritus. Nogmaals, ik heb dit gehoord en heb zelf (nog) geen ervaring met goud, dus ik kan niet met zekerheid zeggen of dit klopt.

Maar Eljas is hier de vakman, dus misschien dat hij dit kan bevestigen danwel ontkrachtigen.
Het is niet slim om een werkstuk af te blussen. Het soldeer moet namelijk rustig de tijd te krijgen om te stollen en zelfs als je denkt het is toch hard, dan is de kristallisatie binnen in het metaal nog op volle gang. Laat goud en zilver dus zowel na solderen maar ook na het gloeien gewoon rustig afkoelen. Het gloeien noemen ze niet voor niets rekristaliserend gloeien. Anders kun je spanningen in het werkstuk krijgen. In zuur afschrikken is al helamaal uit den boze. Je kunt dan zuurspatten in je gezicht krijgen en er kan zuur in het oppervlakte van het metaal gaan zitten met alle gevolgen van dien.
de rin
Er is wel 1 uitzondering. Voor ALLEEN geelgoud is het beter om (let wel) alleen na het GLOEIEN en dus nooit na het solderen, zo heet mogelijk onder de spirtus te leggen. Je hoort dan eerst gesis. Het goud blijft dan een korte tijd op een bep. temperatuur ingekapseld in een alcoholbel. In dit tijdstip wordt er wat koper aan de oppervlakte gebracht van het goud en heeft het goud een constante temp. om te rekristaliseren. Het werkt dus enigzins reducerend. Daarna sist het verder en is het afgekoeld. Het goud ziet er nu rood uit. Dit is dus de bovenlaag van zuiver koper.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Misschien handig om dit soort info op te zoeken bij de bron.
http://www.schone.nl/legeringsgids2005.pdf
Hier vind je alle info over technische data die met edelmetaal te maken heeft. Nu is goud gloeien hierin beschreven op een manier waarop je de maximaal zachte toestand kan bereiken. 9 Minuten op donkerrooe enzo. Toch is na een paar seconde op donkerrood het meeste goud al rond de 90% zacht. Die extra 8 minuten zijn voor de laatste paar procenten. Er staat ook in welk goud af te lessen en welk goud rustig moet afkoelen.
Wat inderdaad handig is is om smeltpunten van soldeer te vergelijken met de te solderen metalen. Roodgoud soldeer is vervelend wat vloeien betreft, en zeker met een mondblaasbrander moet je goed weten wat je doet. Goed insmeren met boraxine of gewoon borax of boorzuur helpt vaak brosmakende oxides voorkomen. Bij sommige nikkelhoudende goudsoorten word het goud al bros als je het op een houtskoolblok soldeerd en zeker als je daar een reducerende vlam bij gebruikt. Bij verhitting neemt je nikkelwitgoud dan koolstof op en springt om je oren als je het moet smeden of walsen.
The best things in life are still made by hand
Rik VS
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: zondag 18-03-2007, 12:12
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Affligem

Reparati: Slavenarmband met veersysteem

Bericht door Rik VS »

Ik heb hier een slavenarmband met veersysteem onderaan en bovenaan komen de twee helften juist niet tegen elkaar.

Nu is deze veer versleten : is een plaatje dat langs een helft van de armband is vastgesoldeerd en schuift over een ingroeving in de andere helft. Probleem is dat ik de veer langs een kant dus moet vastsolderen en daarna zoveel mogelijk probeer te harden maar dat lukt niet voor de volle honderd procent. Dus het resultaat is ook niet de volle honderd procent. Mijn veer is gemaakt uit een plaatje van 0.6 hard wit goud . Eerst volledig harden en daarna riveterenb is hier geen optie.

Zijn er trukken om het wit goud nog harder te maken bij aanvang. Of kent iemand een andere truk om dit probleem tot een goed eind te brengen.

Alvast dank.
Gebruikersavatar
Jerry Hoogeman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 112
Lid geworden op: dinsdag 20-02-2007, 22:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Bericht door Jerry Hoogeman »

Hallo Rik,

Herkenbaar probleem!!
De witgouden veer is bij de fabricage zo ver mogelijk van het scharnier in de buis gesoldeerd om zoveel mogelijk hardheid te behouden. Dit is bij een reparatie niet mogelijk aangezien de buis al afgesloten is en deze veer is niet meer hard te hameren omdat hij in de buis zit. Een dergelijke reparatie heb ik ook gehad en heb ik anders opgelost. Ook omdat ik niet zo weg ben van die verende scharnieren (een bron van ellende!) Ik heb de band dicht gedaan zodat de twee naast elkaar lopende delen tegen elkaar liggen en dit vastgesoldeerd. Daarna heb ik het scharnier stijf gesoldeerd en vervolgens slot en scharnier in de lange kanten gemonteerd, zoals bij een "echte" slavenband :lol:! Op bijgaande foto Afbeelding de slavenband zoals ik 'm heb ontvangen. Heb helaas geen foto gemaakt toen-ie klaar was! Mocht je interesse hebben: ik wil de reparatie ook wel voor je doen (op mijn manier dan!)? Dan geef ik je eerst een PO en dan kan je altijd nog beslissen. Groetjes, Jerry Hoogeman
Het wordt zoals je het maakt....
Rik VS
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: zondag 18-03-2007, 12:12
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Affligem

Bericht door Rik VS »

Dat is inderdaad een oplossing. Zal ik zeker voorstellen aan mijn klant, al vrees ik dat ze haar armband zal willen houden met een veer, alhoewel ik jou oplossing de betere vind.

t'is wel even werk.... maar zo kan ik die vervelende rotveren vermijden. Want inderdaad daar heb niets dan last mee.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Ja, daar heb je hem weer met z'n Puk, maar als verhitting van de veer om deze vast te zetten problemen oplevert, waarom zou je de veer dan niet wat langer maken met aan het uiteinde ( dat in de slavenband zit) een scharnier buisje, dat op z'n plek wordt gehouden door een stift die dwars door de slavenband heen zit en aan weerszijde is afgepukt.
t'is maar een idee, als de klant zwaar tilt aan zo'n veer.

ari
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Juist,

Ik wilde de puk niet noemen want Rik heeft zo'n ding dus weet hij beter dan ik wat ermee te doen is.
Dacht zelf ook dat de scharnier pin wel te pukken moest zijn.
Zeker als Ari het zegt geloof ik er ook in. :P
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

"Als Ari het zegt" haha. Bedankt voor het vertrouwen Daniel.
Overigens, ik hoorde onlangs van een collega dat er op dit moment diverse goudsmeden in onderhandeling zijn met diverse leveranciers, waaronder Bijou, over de afname van, inmiddels zo'n 10 Puk's om op die manier een flinke quantum korting te bedingen.

ari
Rik VS
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: zondag 18-03-2007, 12:12
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Affligem

Bericht door Rik VS »

T'is inderdaad ook een oplossing. Er is niet veel plaats maar het zou toch kunnen lukken om op die manier een extra stevig verende veer er in te krijgen.

"Weer" een reden om een puk in je atelier te hebben :lol: !
Plaats reactie