Hoe maak ik deze armband met stenen?

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Imjmanning
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: zaterdag 24-02-2018, 13:39
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Hoe maak ik deze armband met stenen?

Berichtdoor Imjmanning » zondag 11-03-2018, 16:50

Hoi,

Ik ben druk bezig met het proberen van deze armband! Ik loop alleen vast als ik het draadje van de ene kast door de andere moet rijgen en terug naar het originele kastje. Hoe kan ik dat het beste doen zonder het draad te beschadigen?

Alvast bedankt
Imjmanning
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: zaterdag 24-02-2018, 13:39
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Hoe maak ik deze armband met stenen?

Berichtdoor Imjmanning » zondag 11-03-2018, 22:47

Cees schreef:Probeer eerst eens een proefje in koper te maken van een paar schakels, dan komen vele antwoorden vanzelf.

Als je buis gebruikt zou ik buis gebruiken met een wanddikte van 0.5mm buis met een buitendiameter van 4 kan dan stenen houden van 3.5. Frezen zou ik dan doen met een bolfrees van 3.5mm

Lengte van je draad is ook afhankelijk van hoe hoog of dat je je draad in de kastjes soldeerd, moet allemaal op gelijke hoogte voor een mooi resultaat.
Alle kastjes moeten dezelfde hoogte krijgen.
Alle kastjes moeten recht afgezaagd worden, op dat filmpje lijkt het zo eenvoudig maar in de praktijk zal je zien dat dat erg tegen gaat vallen zonder hulpmiddelen.

Draad wordt in het ene kastje gesoldeerd in het uitgeboorde gat gaat door het gat in het volgende kastje en wordt teruggebogen naar het kastje waarin deze gesoldeerd is en wordt dan onder het kastje in het gleufje vastgesolderrd. Neem je je eerste draadje wat te lang, dan kan je dat makkelijk inkorten en weet je welke lengte je nodig hebt.

Soms moet je gewoon beginnen, en een proefje met onedel metaal beantwoord dan al vele vragen.


Hoi,

Ik ben druk bezig met het proberen van deze armband! Ik loop alleen vast als ik het draadje van de ene kast door de andere moet rijgen en terug naar het originele kastje. Hoe kan ik dat het beste doen zonder het draad te beschadigen?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1069
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Hoe maak ik deze armband met stenen?

Berichtdoor @tjuh » maandag 12-03-2018, 8:40

gewoon net zoals je ook oogjes rijgt of hangertjes aan oogjes bevestigd.
je zorgt in dit geval dat je ruim draad hebt (voor de laatste soldering zaag je 'm op maat) in een Uvorm gebogen aan het 1ste zetkastje vast en dan rijg je het 2de zetkastje eraan etc.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Hoe maak ik deze armband met stenen?

Berichtdoor Cees » dinsdag 13-03-2018, 1:45

Ik zou van het draad alvast een U tjes buigen van je draad.
Het gaatje in het 2e kastje moet toch iets ruimer zijn dan de dikte van je draad.
Het ene uiteinde van het U tje soldeer je in het gaatje van het eerste zetkastje.
Je buigt het U tje iets open en schuift het volgende kastje er over heen, daarna kan je het U tje op de onderkant in het geufje solderen.
Al je U tjes moeten even groot zijn anders wordt de armband ongelijkmatig.

In de praktijk zou ik eerst alle U tjes in de gaatjes solderen, dan pas gaan rijgen en de U tjes op de onderkant solderen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Caty
Actief lid
Actief lid
Berichten: 220
Lid geworden op: vrijdag 08-06-2007, 13:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Hoe maak ik deze armband met stenen?

Berichtdoor Caty » vrijdag 16-03-2018, 23:06

Als je het filmpje bij de instellingen het sterretje rechts onder een andere snelheid geeft kan je het wel goed volgen. Zet alleen het geluid uit want dat is geen gehoor.
Nooit geprobeerd is altijd mis.

Advertentie

Terug naar “Ontwerpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten