Asjuweel

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Plaats reactie
vds
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: vrijdag 24-01-2020, 14:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Asjuweel

Bericht door vds »

Hi!

Heeft er iemand ervaring met het verwerken van as in goud/zilver?
Online kom ik soms juwelen tegen waarin as verwerkt is, als in; de as die mee gesmolten wordt met het edelmetaal.
Nu vroeg ik me af of de as dan niet volledig 'verdwijnt'? Of is het inderdaad mogelijk om dat effectief te mengen met elkaar?

Alvast bedankt !
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Asjuweel

Bericht door Erika »

Natuurkundig zal het gewoon nooit een verbinding aangaan
Het as zal als Slak bovenop de gieting komen. Eventueel bij het gieten dat je een stukje as als 'vervuiling' in het goud of zilver kunnen prakken

Dus even praktisch gezien, kun je het as bij het goud doen voor het idee, maar dat is het dan ook wel
Je zou het als vervuing in het metaal kunnen 'prakken' of meelaten gieten zoals ze ook met stenen (korund en diamant) doen
Maar het zal nooit een oplossing , nooit een legering , nooit een verbinding met elkaar gaan
Vergelijk het met water en olie... je kan schudden wat je wilt, maar echt verbonden raken de moleculen niet, zal zich weer ontmengen.


Degenen die dat wel beweren hebben de natuurkundige wetten omzeilt, wonderbaarlijk, of vertellen niet een hele waarheid of geloven dat ze en speciale legering hebben gemaakt, ander dan de binaire en ternaire legeringen die we kennen :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Asjuweel

Bericht door Erika »

Natuurkundig zal het gewoon nooit een verbinding aangaan
Het as zal als Slak bovenop de gieting komen. Eventueel bij het gieten dat je een stukje as als 'vervuiling' in het goud of zilver kunnen prakken

Dus even praktisch gezien, kun je het as bij het goud doen voor het idee, maar dat is het dan ook wel
Je zou het als vervuing in het metaal kunnen 'prakken' of meelaten gieten zoals ze ook met stenen (korund en diamant) doen
Maar het zal nooit een oplossing , nooit een legering , nooit een verbinding met elkaar gaan
Vergelijk het met water en olie... je kan schudden wat je wilt, maar echt verbonden raken de moleculen niet, zal zich weer ontmengen.


Degenen die dat wel beweren hebben de natuurkundige wetten omzeilt, wonderbaarlijk, of vertellen niet een hele waarheid of geloven dat ze en speciale legering hebben gemaakt, ander dan de binaire en ternaire legeringen die we kennen :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Asjuweel

Bericht door Sinterklaas »

Als je as in een juweel wilt doen. Dan zal je er een ruimte voor moeten maken waar de as in kan. Dan de ruimte dicht solderen of iets anders verzinnen waardoor de as er in blijft.

Wat Erica zegt klopt. As zal nooit met goud of zilver mengen. Mogelijk krijg je juist allemaal poreuze plekken.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Asjuweel

Bericht door Cees »

zo iets bijvoorbeeld
hart5.jpg
IMG_20201129_153951.jpg
hart2.jpg
hart2.jpg (50.55 KiB) 7775 keer bekeken
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Asjuweel

Bericht door Eljas »

As is al verbrand. Doet niets in gesmolten goud of zilver. Het zal volledig verdwijnen en absoluut niets van in het smelt komen. Verwerk het dus in een holle ruimte, soldeer de ruimte dicht. Zorg daarbij dat er geen as op de soldeernaad komt. Tijdens het dichtsolderen gebeurd er niets met het as in het sieraad. Het is al verbrand en kan nooit twee keer verbranden. Je kunt een opening ook dichten door het te sluiten met een schroefje van goud of zilver.
Wanneer je een holle ruimte hebt gevuld en weer afgesloten, kijk daarmee uit met verhitten. Holle sieraden die in een vloeistof zij geweest kunnen tijdens verhitten uit elkaar klappen door de druk.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Asjuweel

Bericht door Herman »

Hier in rust een klein beetje van een Omatje , Janet - Paulien .
As hanger voor.jpg
As hanger achter.jpg
Naars ieders tevredenheid .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Asjuweel

Bericht door Briolet »

vds schreef:Online kom ik soms juwelen tegen waarin as verwerkt is, als in; de as die mee gesmolten wordt met het edelmetaal.
On-line zijn er best veel lui die een leuke website kunnen bouwen, maar absoluut geen kennis hebben van wat ze verkopen. Zoals eerdere reageerders al aangaven, kan dit eigenlijk niet.

Zo kwam ik vorig jaar een gelikte website tegen die alleen sieraden met LabGrown diamant verkochten. Ze hadden ook een pagina die geweid is aan de blauwe fluorescentie die bij briljant kan optreden. Ze eindigden ermee dat dit ook bij hun LabGrown briljant kan optreden.
Ik had bijna de neiging daar zo'n blauw fluorescerende steen te bestellen. Die bestaan namelijk niet in LabGrown. Ze hadden die pagina duidelijk overgenomen van een site met echte diamant, want blauwe fluorescentie is niet kunstmatig na te maken. Bij een witte diamant is de blauwe fluorescentie juist een teken dat hij natuurlijk gevormd moet zijn. Het was dus typisch een bedrijf met een leuke website, maar zonder enige productkennis van wat ze verkopen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Asjuweel

Bericht door Herman »

Een goed verhaal Briolet over die blauw fluorescerende diamanten ,ik neem direct aan dat je gelijk hebt , maar je schrijft er bij "want blauwe fluorescentie is niet kunstmatig na te maken" en daar heb ik zo mijn bedenkingen tegen .
Er is vraag naar er is techniek aanwezig en er is voldoende kennis aanwezig en er zijn altijd mensen die het interessant vinden , ik moet eerlijk bekennen als ik 30 -40 jaar jonger was met mijn ervaring van 25 jaar fluorescentie ontwikkeling op zak ; dan had ik graag ..
Ik lees het wel ergens als de blauwe steentjes op de markt komen .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Asjuweel

Bericht door Briolet »

Als er interesse voor is, kan ik er hier wel eens een uitgebreider stukje over schrijven. Als chemicus interesseert me de chemie binnen een diamant.

De blauwe fluorescentie wordt geproduceerd door een groep van 3 stikstofatomen. Om dat je bereiken moet er dus stikstof in het rooster zitten. De gele kleur van het stikstof verdwijnt alleen beneden een bepaalde temperatuur. Dat is een fysisch feit van de evenwichtsreactie. 2 x N <--> N2
N maakt diamant geel, N2 is kleurloos. Bij de temperatuur waarbij N2 gevormd wordt uit losse N atomen, is de reactie zo traag dat het wel miljoenen jaar duurt voordat de gele kleur enigszins weg is. Na nog langere tijd gaat een klein deel van de N2 groep over in de fluorescerende N3 groep.
In een lab situatie is zo'n N3 groep te maken, maar altijd in combinatie met een gele diamant.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Asjuweel

Bericht door Herman »

Het is al weer jaren geleden dat ik een artikel las hoe te komen tot het maken van synthetische diamant , hierbij werd uitgegaan van een oven ( mogelijk een inductie of plasma oven ) met een bereik van ~~ 2500 gr C .
Als basis materiaal werd grafiet poeder gebruikt en er werd om toetreding van zuurstof te voorkomen stikstof gas over de smelt gelegd ; met de mogelijkheid tot overdruk .
Na vele uren van verhitten en langzame afkoeling ontstaan kristallen met een dichtheid , hardheid en smeltwaarden die te vergelijken zijn met diamant .
Door technische verbeteringen zal men tegenwoordig best wel in staat zijn behoorlijk fraaie kristallen te doen ontstaan , maar en dat is jammer ze zullen geen blauwe fluorescentie uitstralen
Je schreef dat stikstof in het kristal rooster een rol speelt in de kleur vorming van het kristal en dat verbaast mij niet want het wordt over de smelt heen gevoerd , niet vanwege de kleur maar ter voorkoming van oxidatie .
Maar we weten bv uit de kennis van de Saffieren dat allerlei kleine toevoegingen ( we hebben het hier over PPM ‘s ) aan het kristal rooster verschillende fluorescentie kleuren tot gevolg hebben .
Wel uit ervaring weet ik dat Boor atomen haast altijd de gele kleur uit kristal roosters doet verdwijnen omdat ze blijkbaar een blauw spectrum heeft , ( het zg. zakje blauw voor de witte was .)
Als het aan mij lag zou dus zonder twijfel experimenten met toevoeging van Boor in de vorm van Boorzuur en of Ammoniumboraat en daar zijn verschillende uitvoeringen van bij dit proces willen uitproberen ; eventueel met extra toevoeging van elementen als Aluminium en Mangaan .
Maar helaas ik zal het wel uit de literatuur moeten vernemen of het experiment geslaagd is of niet .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
vds
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: vrijdag 24-01-2020, 14:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Asjuweel

Bericht door vds »

Erika schreef:Natuurkundig zal het gewoon nooit een verbinding aangaan
Het as zal als Slak bovenop de gieting komen. Eventueel bij het gieten dat je een stukje as als 'vervuiling' in het goud of zilver kunnen prakken

Dus even praktisch gezien, kun je het as bij het goud doen voor het idee, maar dat is het dan ook wel
Je zou het als vervuing in het metaal kunnen 'prakken' of meelaten gieten zoals ze ook met stenen (korund en diamant) doen
Maar het zal nooit een oplossing , nooit een legering , nooit een verbinding met elkaar gaan
Vergelijk het met water en olie... je kan schudden wat je wilt, maar echt verbonden raken de moleculen niet, zal zich weer ontmengen.


Degenen die dat wel beweren hebben de natuurkundige wetten omzeilt, wonderbaarlijk, of vertellen niet een hele waarheid of geloven dat ze en speciale legering hebben gemaakt, ander dan de binaire en ternaire legeringen die we kennen :)

Bedankt voor je reactie! Heel duidelijk uitgelegd :)
Plaats reactie