Ei-vorm

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Ilke05
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 25-06-2019, 15:22
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Ei-vorm

Berichtdoor Ilke05 » donderdag 24-02-2022, 15:29

Hallo iedereen, Wie kan mij helpen? :tandpasta:

Voor mijn opleiding wil ik een hangertje in zilver maken, een soort van 3D-ei-vorm. Daarin komt een ruwer steentje te liggen.
Ik ging mijn docent al ten rade, maar hij moest dit even laten bezinken... Misschien kan iemand mij hier helpen?

Er is een schetsje in bijlage. Daarop zie je dat de buitenkant bol en afgerond is, de binnenkant is hol. Bovendien is het ei bovenaan een stuk smaller als onderaan.
Hoe krijg ik deze vorm?
- Ik dacht zelf om dit te gieten met de Delftse gietmethode: omdat dit een fijne techniek lijkt en ik deze zo kan ontdekken. Mijn docent wist niet zeker of deze vorm hiervoor geschikt is. Wie weet raad?
- Is er een manier om te werken met draad en deze dan te vormen? (Een soort van halfronde én aflopende draad) die aan de binnenkant hol afgerond is?
- Is de verloren-was-techniek hiervoor geschikt?

Wie-o-wie kan mij tips geven?
Bedankt :thx:
Bijlagen
1.jpg
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 277
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Ei-vorm

Berichtdoor Sinterklaas » donderdag 24-02-2022, 21:01

Als het model lossend is dan kan je het gieten in Delftse-aarde. Het moet dus geen overhangende of holle delen hebben die je niet uit de helft van je mal kan halen.

Uit dik plaat of draad kan je het ook maken. Dan moet je de vorm er in vijlen.

Verloren was gietmethode is er uitermate geschikt voor. Je vijlt je model uit een blok(je) was en je kan het (laten) gieten.
Ilke05
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 25-06-2019, 15:22
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Ei-vorm

Berichtdoor Ilke05 » donderdag 24-02-2022, 21:30

Bedankt Sinterklaas :thx: voor de info .

- Geen overhangende of holle delen? Als ik de hanger vlak horizontaal leg, lijkt de binnenkant me toch hol? Niet haalbaar dus?

- Dikke plaat of draad lijkt mij ook een optie, maar dan is het volledig uit te vijlen... Ik zou dan kunnen beginnen vanaf een halfronde draad en de binnenkant hol vijlen? Lijkt me een heel precies werkje?

- Verloren was kan dus ook...Vertrekken vanuit een blokje was.... Extra tips die je kan meegeven?

Voor welke optie zou je zelf kiezen en waarom?

Groetjes en dank!!
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1317
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Ei-vorm

Berichtdoor @tjuh » vrijdag 25-02-2022, 8:20

hij bedoelt eerder met hol dat: stel dat jouw gat geen rechte wand heeft maar een holle oppervlakte dat het dan niet haalbaar is. nu lijkt jouw ontwerp eerder op een ring, en ringen kan je vaak gewoon gieten. zoek de svs maar op.
Ilke05
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 25-06-2019, 15:22
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Ei-vorm

Berichtdoor Ilke05 » vrijdag 25-02-2022, 8:56

Dankjewel voor de tips! Geen holle vlakke dus...
Ik zoek de SVSjes voor het gieten van een ring eens op! Altijd leuk! :thx:
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 138
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Ei-vorm

Berichtdoor Evert J@n » vrijdag 25-02-2022, 11:54

Ben ik nou gek of lees ik half…. Je doet toch aan goud(zilver)SMEDEN???? Je maakt dus in een stuk boomstam een kuiltje , plakt een plaatje zilver, gloeit dat netjes uit en gaat met een bolle hamer zitten kloppen. Regelmatig uitgloeien en net zo lang door kloppen en draaien tot je de gewenste vorm hebt, desnoods kun je het verfijnen met bolponsen in verschillende maten.
Gebruikersavatar
Karin13
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 194
Lid geworden op: donderdag 29-07-2010, 18:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Ei-vorm

Berichtdoor Karin13 » vrijdag 25-02-2022, 13:26

Ik denk dat ik van een plaat zou uitgaan en dat door een trekijzer halen.
Tapse vorm kun je nog beetje bijknippen.
De uiteinden beetje smeden.. en aan elkaar solderen.
Ilke05
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 25-06-2019, 15:22
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Ei-vorm

Berichtdoor Ilke05 » vrijdag 25-02-2022, 15:44

Bedankt voor de reacties :thx:

OHH ik voel me zelf even gek worden :bloos: :bloos: Natuurlijk doe ik aan goud/zilver SMEDEN maar dat wilt toch niet zeggen dat er geen andere technieken gebruikt kunnen worden als die beter resultaat geven? Of niet?
Ik dacht dat het resultaat mooier zou zijn, egaler en gelijkmatiger als ik zou gieten. Ik wil namelijk een mooi glad en strak resultaat.
..
Maar goed, ik ga dus eerst opzoek naar een stuk boomstam; het valt te proberen! b;)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1317
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Ei-vorm

Berichtdoor @tjuh » zondag 27-02-2022, 7:51

er zijn er genoeg omgevallen vorige week, dus best een kans dat je aan een stuk kan komen...
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 559
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ei-vorm

Berichtdoor Herman » zondag 27-02-2022, 12:35

Kijkend naar de schets ,dan vraag ik mij af is het de vraag steller duidelijk wat hij of zij precies wilt maken .
Ik heb even een paar schetjes gemaakt waarmee ik probeer aan te geven dat er verschillende uitvoerings mogelijkheden zijn .

IMG_6198 kl.jpg

Succes
gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Ilke05
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 25-06-2019, 15:22
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Ei-vorm

Berichtdoor Ilke05 » zondag 27-02-2022, 22:45

Er zijn inderdaad veel uitvoerings mogelijkheden bedankt. Alles hangt er een beetje vanaf wat haalbaar is... Ik dacht eerder aan de eerste optie. Bij voorkeur ook een ei-vorm uit 1 geheel....
rene 3D matrix
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: vrijdag 04-03-2022, 16:02
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Ei-vorm

Berichtdoor rene 3D matrix » vrijdag 04-03-2022, 16:05

Ilke05 schreef:Hallo iedereen, Wie kan mij helpen? :tandpasta:

Voor mijn opleiding wil ik een hangertje in zilver maken, een soort van 3D-ei-vorm. Daarin komt een ruwer steentje te liggen.
Ik ging mijn docent al ten rade, maar hij moest dit even laten bezinken... Misschien kan iemand mij hier helpen?

Er is een schetsje in bijlage. Daarop zie je dat de buitenkant bol en afgerond is, de binnenkant is hol. Bovendien is het ei bovenaan een stuk smaller als onderaan.
Hoe krijg ik deze vorm?
- Ik dacht zelf om dit te gieten met de Delftse gietmethode: omdat dit een fijne techniek lijkt en ik deze zo kan ontdekken. Mijn docent wist niet zeker of deze vorm hiervoor geschikt is. Wie weet raad?
- Is er een manier om te werken met draad en deze dan te vormen? (Een soort van halfronde én aflopende draad) die aan de binnenkant hol afgerond is?
- Is de verloren-was-techniek hiervoor geschikt?

Wie-o-wie kan mij tips geven?
Bedankt :thx:


3d tekenen, daarna printen in wax en gieten met verloren wasmethode

Advertentie

Terug naar “Ontwerpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast