Een hanger

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Een hanger

Bericht door Flora »

Hallo allemaal,

Welke techniek gebruiken jullie om b.v. iets van plaatmetaal tot een hanger te maken? Atm boor ik er een gaatje in voor een touwtje of een ovaal ringetje van zilverdraad, maar ik heb ook inhaakogen van bijou moderne. Die passen door een wat groter gat, b.v. van 3 mm.

Ik vraag me af wat jullie het liefst doen.
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

ligt aan het ontwerp van de hanger, ik wil er ook nog wel een oogje aan solderen om hem te kunnen hangen, of een oog onzichtbaar aan de achterkant enz de mogelijkheden zijn eindeloos
het enige wat je tegen houdt is je eigen fantasie
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Dank je voor je reactie. Ik wil graag goed voorbereid zijn, zeker voor mijn zilveren ontwerpen. Zelf vind ik de methode van een gaatje met een ovaaltje of een inhaakoogje er doorheen heel direct en prettig. Maar het hangt idd van het ontwerp af. Ik twijfel nog tussen een ovaaltje van zilverdraad en zo'n inhaakoogje :-)
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Kijk ook eens rond op internet, webwinkels, galeries, google afbeeldingen en bij juweliers.
Daar doe je veel inspiratie op voor alle mogelijkheden die er zijn.
Het hangt inderdaad van je ontwerp af en welke uitstraling je het sieraad wilt geven.
Zo vind ik een mooi hangeroog mooier dan een ringetje door een gaatje. Hoewel dat bij sommige hangers wel de perfecte manier is. Nogmaals het hangt af van het ontwerp.


Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Dank je voor je reactie, ik ben al bezig met overal onderzoek te doen. Wat ik dan concludeer, is dat eigenlijk alles wel mogelijk is. Mijn hangers hebben een vrij primitieve uitstraling (zijn o.a. gebaseerd op de vorm van scherven), dus vind ik een gaatje met een koord of een ringetje er doorheen er wel bij passen. Mss moet ik ook maar eens foto's gaan plaatsen.
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

wacht met spanning af :wink:

gr
een mens is nooit te oud om te leren
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

O nee... Nou word ik verlegen :)
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Foto's....altijd leuk :D

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Ok, hopelijk werkt dit... Hier is een link naar een hanger met een touwtje er doorheen:

http://img689.imageshack.us/content_rou ... detail.jpg

Hier is een link naar een hanger met een inhaakoog:


http://img860.imageshack.us/content_rou ... loseup.jpg

Hier is een link naar het inhaakoog zelf:

http://img816.imageshack.us/content_rou ... aakoog.jpg

Vinden jullie de tweede foto een geschikte methode? De hanger valt mooi.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik ben zelf geen fan van inhaakogen of zelfgemaakte wiebers.

Maar dat is echt smaak gerelateerd.
als je dan toch een hangoog eraan maakt, dan zou ik er zelf een maken, dus recht loopt. Bij deze hanger dan, omdat de hanger recht is vind ik de tapse vorm niet passen En ook zou ik het als ik in koper werk het in koper maken. En zilver met zilver. messing met messing etc.
Alleen als een sieraad meerdere kleuren van zichzelf heeft dan kan het wel
maar ook dat is smaak

ik verstop mn ogen vaak aan de achterkant. Mits de klant dat mooi vind, wil men een hangoog dan komt ie er. Maar mijn eigen ontwerpen hebben bijna nooit een los oog, maar een verstopt oog!




\btw als je kiest voor embed image code en dan voor forum en deze link hierheen plakt dan heb je de foto's zichtbaar

Afbeelding
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Mooie hanger.

Ik ben het met Erika eens dat als je een hangeroog gebruikt die wel mooier is als die van het zelfde materiaal gemaakt is. En de vorm is afhankelijk van het ontwerp. Is best wel goed te doen om zelf een hanger oog te maken. :)

Verder is het inderdaad een kwestie van smaak of je hangeroog gebruikt of een verstopt oogje achterop, of een geheel ander hangsysteem. Een verstopt oogje vind ik altijd wat chiquer dan een hangeroog. Maar het is maar welke uitstraling je er aan wilt geven.

Na mate je langer bezig bent met edelsmeden zullen je merken dat je toch telkens andere systemen zal gaan uit proberen. Dat maakt het gelijk ook spannnend.

De bewerking: Is dat hamerslag? Die vind ik erg mooi. :D

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Bedankt voor jullie antwoorden. Zelf vind ik de vorm van dit inhaakoog wel bij de vorm van de hanger passen, maar dat is idd smaak. En qua opmerkingen over materiaal begrijp ik jullie standpunt wel, hoewel ik het zelf niet zo'n probleem vind. Maar ik zal erover na gaan denken :-) Waar het me nu vooral om ging is of jullie dit een goed systeem vinden en ik begrijp dat dat zo is. Ik weet dat er nog veel andere technieken zijn en ik zal daar ook zeker mee gaan experimenteren in de toekomst, maar zelf vind ik een gat met een hanger of een touwtje juist wel iets hebben.

En Precious: bedankt voor je complimenten, is idd hamerslag :-)
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Oh en btw, zo'n inhaakoog hoeft niet perse dicht gesoldeerd te worden, toch?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik doe het wel altijd.
vind het netter staan als alle oogjes dichtzitten, professioneler :)

En als je een keer blijft hangen aan je hanger is je oog niet meteen verbogen enzo.


Hangogen, inhaakogen, losse ringetjes, t zijn allemaal systemen die werken
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Dank je voor je antwoord. Deze hebben uiteinden die over elkaar geschoven zijn (is te checken op de laatste foto in mijn eerdere post), dus dacht ik dat solderen mss niet perse nodig is. Maar als het echt beter is, gebeurt het wss toch wel.

Hoewel het me wel opvalt dat er veel sieraden zijn waarbij de ringetjes e.d. niet gesoldeerd zijn. Dit zijn dan vaak de goedkopere sieraden, dat wel.

Ik vroeg me af wat jullie van deze specifieke combinatie van gat en inhaakoogje vonden, omdat je deze oogjes ook vaak door een ringetje aan de bovenkant hebt. Fijn om te weten dat de techniek sowieso goed is. Op de etaleerhals lijkt het ook prima.
Plaats reactie