Muntrand

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Plaats reactie
John Gommans
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 138
Lid geworden op: woensdag 27-10-2010, 11:42
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudeschild

Muntrand

Bericht door John Gommans »

Hallo, voor een opdracht moet ik een "muntrand" maken voor een hanger van 60 mm diameter.
Hoe werkt het zelmaken van een muntrand?

groeten

John
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

1 buitenring met aangesoldeerd oog en 2 precies passende binnenringen, waarvan je de voorste vast soldeert en de onderste vastkit. Vind ik persoonlijk de mooiste oplossing voor een muntrand waarbij de munt niet verwarmt mag worden. Geheel strak afwerken, bol of rechthoekig. Fraaier dan zo'n muntrand met naad, dubbeloog en dwarsoog.

succes.

ari
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Ik heb er pas ook een gemaakt door een passende rand te maken deze aan een kant om te slaan zodat er een zetbakje ontstaat.
Oogje eraan solderen , munt erin en dan zetten als een gladomzetting. werkte goed maar de rand moet wel geleidelijk naar beneden gebracht worden omdat je haaks om moet.
Harm
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

smidje schreef:Ik heb er pas ook een gemaakt door een passende rand te maken deze aan een kant om te slaan zodat er een zetbakje ontstaat.
Oogje eraan solderen , munt erin en dan zetten als een gladomzetting. werkte goed maar de rand moet wel geleidelijk naar beneden gebracht worden omdat je haaks om moet.
Harm
Ja, en met een ringrek/stuik apparaat kom je ook een heel eind herinner ik me nu ineens weer, maar vond het lastig de beide zetranden exact even breed te houden. werd wel mooi strak :D

ari
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

oke tis wel een wasmodel maar toch

http://www.ganoksin.com/borisat/nenam/coin-pendant.htm

ganksin stap voor stap munt hanger
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
John Gommans
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 138
Lid geworden op: woensdag 27-10-2010, 11:42
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudeschild

Muntrand

Bericht door John Gommans »

Allemaal bedankt, het is gelukt en de klant was tevreden.

Groeten

John
Gebruikersavatar
Janneke1987
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 27
Lid geworden op: dinsdag 24-08-2010, 11:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Aalsmeer
Contacteer:

Muntrand

Bericht door Janneke1987 »

Hoi Allemaal,

Ik moet voor iemand om meerdere munten randen zetten zodat het een hanger wordt. Ik heb bij Alma findings gekeken voor gewoon kant en klare omdat de klant niet heel veel wil betalen ervoor. Nou vroeg ik me af of iemand weet hoe deze randen werken.

Groetjes,
Janneke.
Komt allemaal goed!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Je moet de munten even opmeten en dan kun je ze op die diameters bestellen in diverse variaties.
Maar aangezien de klant weinig wil betalen zal het de standaard halfronde worden denk ik.
Er zit aan de uiteinden een oogje alwaar een ander oog weer doorheengebogen wordt om de uiteinden gesloten te houden.
Aan dat laatste oog zit weer een draadoog gesoldeerd waardoor de ketting kan.
Ze zijn heel simpel te monteren.
Bijou Moderne heeft ze ook wel, misschien is het lonend om even prijzen te vergelijken.
Bij Bijou staat vaak het type munt er ook wel bij (bij Alma weet ik dat niet)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
jackie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 04-06-2014, 8:31
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Bericht door jackie »

Bedankt voor de tip maar toch ben ik niet geheel tevreden omdat ik niet kitten wil. Het moet echt een muntomzetting op de ouderwetse manier worden en ik mag de munt niet beschadigen. [-o<
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Erika schreef:oke tis wel een wasmodel maar toch

http://www.ganoksin.com/borisat/nenam/coin-pendant.htm

ganksin stap voor stap munt hanger
Volg deze link even, gaat niet om het model, maar zoals het 'gezet is. zie je geregeld ook langskomen in reparatie
4 pootjes omgezet
smidje schreef:Ik heb er pas ook een gemaakt door een passende rand te maken deze aan een kant om te slaan zodat er een zetbakje ontstaat.
Oogje eraan solderen , munt erin en dan zetten als een gladomzetting. werkte goed maar de rand moet wel geleidelijk naar beneden gebracht worden omdat je haaks om moet.
Harm
Heb ik ook gedaan voor manchetknopen met kwartjes.


Van die muntrandjes die met een oogje klemmen en verder gewoon klemmen, die bestel ik gewoon :) scheelt toch tijd en geld :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

jackie schreef: Het moet echt een muntomzetting op de ouderwetse manier worden en ik mag de munt niet beschadigen. [-o<
Een munt die niet beschadigd mag raken moet je nooit in een rand zetten, door gevolg van beweging zal op den duur de munt toch beschadigd raken.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
jackie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 04-06-2014, 8:31
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Bericht door jackie »

Heel erg bedankt voor de antwoorden, ik geloof graag dat de munt op den duur zal beschadigen. Het is dat ik deze opdracht voor school moet maken anders had ik denk ik ook voor een andere oplossing gekozen. Het is niet echt mijn ding. Dit is mijn eerste stap op een forum ooit moet zeggen het valt me mee :lol: , ik ga nu eerst maar een mooie ring maken.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

jackie schreef: Dit is mijn eerste stap op een forum ooit moet zeggen het valt me mee :lol: , ik ga nu eerst maar een mooie ring maken.
Gelukkig, maar ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.... :mrgreen:
Succes met je ring.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie