Halsketting Kalabloem

Alles over het ontwerpen van werkstukken
elpi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 31
Lid geworden op: donderdag 26-11-2009, 14:23
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Kerkrade
Contacteer:

Halsketting Kalabloem

Bericht door elpi »

Hallo Allemaal,

Mijn nichtje gaat in september trouwen. Nu heeft ze mij gevraagd of ik een halsketting en een armband wil maken met een Kalabloem. Ik heb de bloemen in was gemaakt en die is op de jullie bekende manier verzilverd. Echter op de afbeelding is de bloem paarsachtig. Nu wilde ik met gel de kala paars maken. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en wat is het resultaat?
De originele bloem is gemaakt van titanium met zilver. Nu dacht ik om de bloem ook van titanium te maken echter ik heb nog nooit hiermee gewerkt. Kunnen jullie mij hierbij helpen want ik heb gehoord dat je titanium niet kunt solderen. Ik wil een afbeelding uploaden, zodat jullie een idee hebben waar het over gaat, maar ik weet niet hoe dit gaat.[/img]
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik moet zo echt rennen, maar even het foto upload topic
http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=95

en wat is de welbekende manier van verzilveren?!
Als ik was werk is dat vijlwas en laat ik dat gieten in .. zlver of goud of...
boetseerwas laat ik ook gieten



als ik het goed begrijp is er al een bestaand sieraad en daar moet jij een set van maken?
Want kun je dan zien hoe het origneel in elkaar zit?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
elpi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 31
Lid geworden op: donderdag 26-11-2009, 14:23
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Kerkrade
Contacteer:

Bericht door elpi »

elpi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 31
Lid geworden op: donderdag 26-11-2009, 14:23
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Kerkrade
Contacteer:

Bericht door elpi »

Afbeelding
elpi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 31
Lid geworden op: donderdag 26-11-2009, 14:23
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Kerkrade
Contacteer:

Bericht door elpi »

Erika schreef:ik moet zo echt rennen, maar even het foto upload topic
http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=95

en wat is de welbekende manier van verzilveren?!
Als ik was werk is dat vijlwas en laat ik dat gieten in .. zlver of goud of...
boetseerwas laat ik ook gieten



als ik het goed begrijp is er al een bestaand sieraad en daar moet jij een set van maken?
Want kun je dan zien hoe het origneel in elkaar zit?

Hoi Erika,
Bedankt alvast voor je reactie. Ik heb het met boetseerwas gedaan en toen laten gieten, maar je hebt de hele bloem dan alleen van zilver. Ik wilde de bloem kleuren en heb toen gel gekocht bij Bijou maar heb hier nog niet mee gewerkt en moet het eerst uitproberen. Ik hoorde toen dat het Titanium was en ben het een en ander gaan opzoeken hier in dit forum. Ik weet niet hoe duur Titanium is. De "ketting" wilde ik hetzelfde maken als op de afbeelding. Heb jij een idee hoe ik ongeveer dit kan maken? Ik dacht aan een aantal dunne ronde zilverdraad en daarop de bloem solderen en hetzelfde bij de armband. Ik hoop dat je me wat advies kan geven en als het klaar is dan laat ik het je zien.. Ik had voor mijn petekind een zilveren roos gemaakt. Ik zal een afbeelding uploaden.
elpi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 31
Lid geworden op: donderdag 26-11-2009, 14:23
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Kerkrade
Contacteer:

Bericht door elpi »

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeanine
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 119
Lid geworden op: vrijdag 21-10-2011, 19:47
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Veghel
Contacteer:

Bericht door Jeanine »

Hele mooi, die armband, Elpi! Ik hou wel van realistische bloemen in sieraden.
Heb je de armband, dus waarop de bloem gesoldeerd is, gepolijst of gematteerd? De bloem vind ik mooi omdat deze zowel mat is als glanst en dat maakt het levendig. :D

Groetjes,
Jeanine
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

titanium kan je niet solderen alleen klinken of klemmen of andere dingen die je kan verzinnen..
titanium is dacht ik iets goedkoper dan zilver
succes!!
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
elpi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 31
Lid geworden op: donderdag 26-11-2009, 14:23
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Kerkrade
Contacteer:

Bericht door elpi »

Jeanine schreef:Hele mooi, die armband, Elpi! Ik hou wel van realistische bloemen in sieraden.
Heb je de armband, dus waarop de bloem gesoldeerd is, gepolijst of gematteerd? De bloem vind ik mooi omdat deze zowel mat is als glanst en dat maakt het levendig. :D

Groetjes,
Jeanine
Ik heb de armband gepolijst niet gematteerd omdat ik de randjes van de roos glanzend heb gemaakt en de rest niet. Je krijgt anders een hele gematteerde armband en dat vond ik niet zo mooi.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Titanium is veel goedkoper dan zilver, maar het is niet overal goedkoop.
Hier kun je goed slagen:
http://www.titaniumshop.nl/index.php?it ... 35&lang=NL
Het gekleurde deel van die bloem is waarschijnlijk elektrolitisch geoxideerd op zo?n 30 a 35 volt.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
elpi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 31
Lid geworden op: donderdag 26-11-2009, 14:23
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Kerkrade
Contacteer:

Bericht door elpi »

Willem Parel schreef:Titanium is veel goedkoper dan zilver, maar het is niet overal goedkoop.
Hier kun je goed slagen:
http://www.titaniumshop.nl/index.php?it ... 35&lang=NL
Het gekleurde deel van die bloem is waarschijnlijk elektrolitisch geoxideerd op zo?n 30 a 35 volt.
Dank je Willem. Toevallig was ik gisteren ook op die site maar wist niet of er verschillen in Titanium was. Hoe is de werkwijze van elektrolitisch oxideren of kan ik het ook op een andere eenvoudige manier doen. Heb je misschien ook een idee hoe ik de bloem en steel aan elkaar kan krijgen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Het titanium zou je met de vlam kunnen kleuren maar dit is minder controleerbaar dan met stroom, maar je hebt er geen speciale apparatuur voor nodig.
En je kunt het best wel meerdere keren proberen als het niet lukt maat dan moet je de ongewenste kleur weer weg etsen.
Om de steel en de bloem aan elkaar te krijgen (ik ga uit van de foto) dan zou ik de punten (de delen dus) zover mogelijk in elkaar willen schuiven en dan beide geheel doorboren op de zijkant (eventueel op 2 plaatsten) en daarna zou ik de gaten van het buitenste deel aan de oppervlakte iets verzinken (schuin kantje aan frezen) dan er een passende zilveren pen (draad) doorschuiven en aan weerszijden klinken.
Als je dit met hetzelfde gehalte zilver doet als waar de steel van gemaakt is en je schuurt het overtollige metaal van de pen weg dan zie je er niks van.
Het schuine kantje zorgt dat na het schuren er voldoende materiaal in de breedte blijft zitten opdat de pen er niet uit kan schuiven.
Maar er is een tweede optie, ik zie ook een gele stamper, als dit goud is zou je daar hogerop in het deel wat in de kelk valt een ringetje kunnen solderen.
Dan steek je de 3 delen (gouden stamper, titanium bloem en zilveren steel) in elkaar en soldeert het goud en zilver bovenin aan elkaar, het titaniumdeel wordt dan door het ringetje op zijn plaats gehouden, nadeel van deze methode is dat ze mogelijk onderling kunnen draaien.
Ik hoop dat je mijn lange verhaal snapt anders zal ik het proberen toe te lichten.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
elpi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 31
Lid geworden op: donderdag 26-11-2009, 14:23
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Kerkrade
Contacteer:

Bericht door elpi »

Je bent geweldig =D> Ik ga voor het eerste gedeelte vwb het vastzetten. Wat bedoel je met weg etsen als de kleur niet goed is en hoe gaat dit in zijn werk?

Wat vind van het idee om een aantal rondingen te maken (zo ongeveer als op de afbeelding) van zilver alsof het hele dunne steeltjes of takjes lijken en daarop de Calla te solderen. De armband wordt dan hetzelfde alleen weet ik niet wat voor een slot ik eraan moet maken. Of heb jij of iemand anders misschien een ander idee. Alle ideeen zijn van harte welkom.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Alma heeft een titanium etsmiddel waarmee je de kleur weer egaal grijs krijgt in een paar seconden ( en je dus opnieuw een poging kunt doen voor de juiste kleur).
Maar je moet je er van bewust zijn dat dit Flourwaterstof is en het een zeer gevaarlijk goedje is.
Wat betreft je idee van de takjes, dat liijkt mij zeer passend en stijlvol.
Je zou een onder en bovengedeelte kunnen maken en dan een scharierpunt als bij een slavenband en eventueel een kant en klaar bakslot van Bijou Moderne er in monteren.
Dat scharnierpunt is gemakkelijk te realiseren met wat buis.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 183
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Bericht door Marja »

Zo te zien is de spang gewoon van veel snoeren gecoat staaldraad.

Het zou ook kunnen dat de spang door de bloem heenloopt en dat het titanium en zilver op die manier in elkaar blijven zitten. Dus in beide een door en door gaatje.

Weet je wel zeker dat het titanium is. Het glimt zo.

Succes met maken,

marja
Plaats reactie