Chunky Chain Necklace (platte gourmet ketting)

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Plaats reactie
elineline
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 05-12-2013, 15:07
Ervaring: Overig

Chunky Chain Necklace (platte gourmet ketting)

Bericht door elineline »

Beste allemaal,

Voor mijn studie Design Cultures ben ik op zoek naar meer informatie over de chunky chain necklace, ook wel de platte gourmet ketting genoemd. In 1980 werd deze ketting al populair door ontwerpen van Chanel en Lanvin. Ook Dior en andere bekende modemerken hebben hun eigen (vaak uitvergrote) versie hiervan geproduceerd.
Vandaag de dag zijn deze kettingen overal te koop (H&M, V&D etc.). Hebben jullie beeldmateriaal, modemerken, techniekinformatie, geschiedenis-informatie over deze ketting? Laat het me zo snel mogelijk weten, dan kan ik dit in mijn essay verwerken.

Alvast bedankt,
Eline de Boer
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Als goudsmid zijn dit soort gourmet bijna niet te maken met de hand, hiervoor moet je toch beschikken over een aantal technieken en machine's.
Een van de technieken hoe zo'n ketting tot stand komt is vergulden, men maakt een ketting van een materiaal dat te vergulden is en een laag smeltpunt heeft, en dan gaan ze de ketting meerdere malen vergulden en gaan de ketting verhitten. Er zit vaak een gaatje in de holle schakel zodat het materiaal met het lagere smeltpunt er weer uitloopt.

Ik weet het niet zeker maar met alloy 70 zou het ook moeten kunnen, dit metaal heeft een smeltpunt van 70 graden.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Chunky Chain Necklace (platte gourmet ketting)

Bericht door Briolet »

elineline schreef:Ook Dior en andere bekende modemerken hebben hun eigen (vaak uitvergrote) versie hiervan geproduceerd.
Ik denk niet dat Dior gourmet sieraden produceerde. Dior was een kledingontwerper. Mijn vader heeft in de jaren 50 bij een fabriek gewerkt die gouden en zilveren sieraden ontwierp en maakte. In de periode dat hij er werkte, kwam Dior gewoon een of twee maal per jaar langs, bekeek de collectie en wees er een paar aan die onder zijn naam geproduceerd mochten worden. (kreeg hij natuurlijk provisie van).

Dat deed hij ook bij Italiaanse, Franse en Duitse fabrieken. Dus dat Dior gouden sieraden produceerde verwacht ik niet, hij gaf er alleen zijn naam aan.
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Bericht door Marja »

Weet niet of je dit helpt:

Wij waren een maand of zo geleden in berlijn.

Daar heb je in het techniekmuseum ook een afdeling goudsmeden waar veel machines staan waar ze diverse kettingen op maken en die machines ook werkend kunnen laten zien. Meen me te herinneren ook het type waar jij het over hebt.

Verder was er toen wij er waren in het gemeentelijk kunstmuseum een tentoonstelling van FIOR (londens sieraden huis met veel dior) waar een soort overview werd gegeven van de ontwikkeling van de DIOR sieraden.

MIsschien zijn dit links om verder te graven?

Marja
elineline
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 05-12-2013, 15:07
Ervaring: Overig

Bericht door elineline »

Aspasia schreef:Als goudsmid zijn dit soort gourmet bijna niet te maken met de hand, hiervoor moet je toch beschikken over een aantal technieken en machine's.
Een van de technieken hoe zo'n ketting tot stand komt is vergulden, men maakt een ketting van een materiaal dat te vergulden is en een laag smeltpunt heeft, en dan gaan ze de ketting meerdere malen vergulden en gaan de ketting verhitten. Er zit vaak een gaatje in de holle schakel zodat het materiaal met het lagere smeltpunt er weer uitloopt.

Ik weet het niet zeker maar met alloy 70 zou het ook moeten kunnen, dit metaal heeft een smeltpunt van 70 graden.
Bedankt voor de reactie!
elineline
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 05-12-2013, 15:07
Ervaring: Overig

Re: Chunky Chain Necklace (platte gourmet ketting)

Bericht door elineline »

Briolet schreef:
elineline schreef:Ook Dior en andere bekende modemerken hebben hun eigen (vaak uitvergrote) versie hiervan geproduceerd.
Ik denk niet dat Dior gourmet sieraden produceerde. Dior was een kledingontwerper. Mijn vader heeft in de jaren 50 bij een fabriek gewerkt die gouden en zilveren sieraden ontwierp en maakte. In de periode dat hij er werkte, kwam Dior gewoon een of twee maal per jaar langs, bekeek de collectie en wees er een paar aan die onder zijn naam geproduceerd mochten worden. (kreeg hij natuurlijk provisie van).

Dat deed hij ook bij Italiaanse, Franse en Duitse fabrieken. Dus dat Dior gouden sieraden produceerde verwacht ik niet, hij gaf er alleen zijn naam aan.
Bedankt voor de reactie! Dat is bruikbare informatie!
elineline
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 05-12-2013, 15:07
Ervaring: Overig

Bericht door elineline »

Marja schreef:Weet niet of je dit helpt:

Wij waren een maand of zo geleden in berlijn.

Daar heb je in het techniekmuseum ook een afdeling goudsmeden waar veel machines staan waar ze diverse kettingen op maken en die machines ook werkend kunnen laten zien. Meen me te herinneren ook het type waar jij het over hebt.

Verder was er toen wij er waren in het gemeentelijk kunstmuseum een tentoonstelling van FIOR (londens sieraden huis met veel dior) waar een soort overview werd gegeven van de ontwikkeling van de DIOR sieraden.

MIsschien zijn dit links om verder te graven?

Marja
Bedankt voor de reactie Marja, daar kan ik zeker iets mee!
Plaats reactie