combineren materialen. wat wel, wat niet?

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Plaats reactie
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

combineren materialen. wat wel, wat niet?

Bericht door tinkywinky »

Heel af en toe zie ik iemand schrijven, ik zou dit of dat kiezen in plaats van zus of zo. En zo kom ik op de volgende vraag. Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Als jij nou een sieraad aan het maken bent, zijn er dan materialen die je bij elkaar vind horen, of juist helemaal niet?
Dan bedoel ik bijvoorbeeld dat je een gouden ring gaat maken en daarbij voor diamant kiest omdat je zirkonia daar niet bij vind passen.
Dat weet ik niet natuurlijk, maar vroeg me dat zo eens af, zijn er materialen waarvan jij vindt dat ze perse bij elkaar moeten, en materialen die je absoluut niet met elkaar zou gebruiken.
Jouw mening dan he, niet die van een klant.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik vind als je in beperkingen gaat denken dat je verkeerd bezig bent. Sommigen kiezen bv. voor goud in combinatie met beton, geen combinatie die meteen logisch klinkt maar wel mooi werk op kan leveren.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Bericht door tinkywinky »

Ik denk dat dat toch een beetje met je gevoel erbij te maken heeft.
Een voorbeeld. Voor mij voelt het bijvoorbeeld niet goed om een dure diamant in een zilverkleurige (geen echt zilver) oorbel te steken.
Maar bv hout en goud samen zou ik dan weer wel nieuwsgierig naar zijn. Ik zeg maar even wat.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

tinkywinky schreef:Ik denk dat dat toch een beetje met je gevoel erbij te maken heeft.
Dat zijn persoonlijke trekken, wil niet zeggen dat een voor jouw gevoel vreemde combinatie per definitie slecht is.

Je kunt een heel mooi handgemaakt zilveren sieraad upgraden of een finishing touch geven door een brillant te plaatsen, niks mis mee toch ondanks dat je het niet vaak ziet.
Soms is het wel zo dat je in onedel spul wel brillant kunt zetten maar dat de letterlijke waarde en niet hoger door wordt ( behalve dan de toegevoegde brillantwaarde), maar ook in een artistiek gemaakt onedel werkstuk zou een brillant heel goed kunnen staan.
Je vindt iets mooi of niet mooi maar m.i. zijn er geen beperkingen om te combineren, althans ik voel dat niet zo
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Gadiena
Actief lid
Actief lid
Berichten: 266
Lid geworden op: woensdag 01-09-2010, 9:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Gadiena »

Tinky,

Bij mij zijn het niet de materialen die ik niet bij elkaar vind passen.
Wel eens dat ik bepaalde stenen beter vind uitkomen in andere kleuren metaal.
Citrien vind ik bijvoorbeeld minder mooi in geelgoud. Dan komt het voor mij gevoel minder tot zijn recht.
Er is zo veel mogelijk en smaken verschillen. Tuurlijk zitten er wel eens dingen tussen die ik zelf niet zo snel zou dragen, denk dat elke goudsmid dat wel heeft.
"Sometimes there's not a better way. Sometimes there's only the hard way.?
― Mary E. Pearson
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Ik heb zelf een hekel aan combinaties van edelmetaal en wol, krijg ik de hiebusgriebus van, zal ik dus nooit doen tenzij ik er plots een briljant idee mee krijg :mrgreen:
O ja smeedwerk met van die plakken agaat, brrr ( en dan ook nog een vlinder :shock: ).
[-X
Maar zoals Willem het al zei het is puur persoonlijk en geen wetmatigheid
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik zit daar totaal niet mee en juist als iets ?zo hoort? krijg ik de kriebels.
Ik heb nu een stuk mijn in bezit, diegene die paar weken terug hier een graafmachinist de schrik van zn leven heeft gegeven en ons een mooie knal en heel wat herinneringen die weer naar boven kwamen.

Dat stuk mijn wil ik Juist met goud of zilver gaan ?zetten? voor de tegenstelling en om iets wat gemaakt is om te doden nu om te smeden tot iets wat gemaakt is om te versieren. Iets mooier te maken ipv een leven te nemen.

Een diamant in een onedelmetaal zetten, als de klant daar hele mooie herinneringen aan heeft, waarom niet.
Zelf zou ik het niet snel doen, maar dan denk ik dus net zo, waarom niet.

ik begrijp wel je ?allergie? voor gebreide sieraden met edelmetaal. T voelt voor mij zo hobbymatig al hoeft niet zo te zijn.
Maar ik zou het zeker kunnen gebruiken als ik dat ene idee krijg,
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik heb al even een nieuw logo voor je gemaakt..... :mrgreen:

Afbeelding
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie