Golden Angel : help

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Plaats reactie
Goldbug
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: dinsdag 24-11-2015, 11:18
Ervaring: Overig

Golden Angel : help

Bericht door Goldbug »

hello,

Eerst en vooral, ik ben geen juwelen ontwerper of goudsmid o.d. Ik zoek advies en eventueel hulp van een professional.
Ik heb een juweel ontworpen voor mijn echtgenote (die nog van niks weet), dit wil ik laten 3D printen in 18k goud. Heeft hier al iemand ervaring mee ? Wat mag ik verwachten, wat gaat de kwaliteit zijn...
Ik heb wel positieve ervaring met het 3D printen maar niet in goud of zilver... de voorbeelden die ik zie lijken wel ok...

Ziehier mijn ontwerp:
angel.jpg
Het betreft een hangertje van +/- 19mm x 29mm hoog, de 'draad' is 1mm dik.
Mijn probleem is echter dat ik graag ook een briljant zou willen voorzien. Ik heb zitten zoeken naar CAD ontwerpen van '4 prongs' (ik ken de NL term niet) om de diamant vast te houden maar niets gevonden.
Maakt een goudsmid zo'n houder zelf of wordt dat ingekocht ? Ik zou eventueel 'iets' kunnen voorzien waar deze 'prong' op vastgezet kan worden, maar wat ?...
Ik weet ook niet of de prong kan geprint worden aangezien de minimum dikte 0.8mm is. Wellicht is dat veel te dik ?

De goudsmid zou dan nog een ketting moeten voorzien en ringetje om het in te hangen en het geheel wellicht wat moeten bijwerken/afwerken/polijsten...
Misschien is het 3D printen niet haalbaar en kan iemand het traditioneel maken ?
De briljant heb ik al aangekocht (3.2mm) Kleur F / VS2

vast bedankt !

ps: ik ben van belgisch limburg
Bijlagen
angel2.jpg
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Golden Angel : help

Bericht door @tjuh »

Dit is op zich geen ingewikkeld ontwerp en zou (denk ik) voordeliger vanuit draad gemaakt kunnen worden dan via 3D "printing" (wat eigenlijk inhoudt printen in was en dan gieten in goud). Zou zelfs als leuke workshop geheel door jezelf gemaakt kunnen worden (ok misschien het zetten van de steen niet).
dan kan je eventueel ook nog oud goud kunnen hergebruiken, om de sentimentele waarde nogmaals te verhogen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Golden Angel : help

Bericht door Erika »

in het nederlands heet het een chaton zetting.
Dit kan met de hand worden gemaakt, maar ook ingekocht.

Zoals atjuh al heel netjes zegt: het proces van printen en dan laten gieten is mss duurder als uit de hand laten maken. Het moet hoe dan ook afgewerkt worden, want printjes hebben vaak toch nog lijntjes en dat komt je in gieting terug.
Met oud goud en zelf doen (en de steen dan door de smid laten zetten) is toch ook erg leuk en nog sentimenteler waardevol denk als een 18 kt printje
Maar dan zit je wel met of je 18 kt oud goud hebt.
(doch, als het bijvoorbeeld die eerste armband is die je gaf aan haar en die nu gewoon te versleten is, heeft dat natuurlijk ook wel iets)



Jammer dat belgisch limburg niet om de hoek ligt hier, anders was je van harte welkom om te kijken en te kletsen :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Golden Angel : help

Bericht door Abo »

Misschien dat ik hier kan helpen. Ik woon in Belgisch Limburg.

Ik ben van dezelfde mening als Tjuh en Erika.
Dit engeltje wordt eerst in was of plastic gemaakt met een 3D printer en dan pas gegoten.
Het is zoals Tjuh zegt een heel eenvoudig patroon dat simpel en voordeliger in draad kan gemaakt worden.

Kijk maar hoe je het wil maar dat 3D printen wordt een heel kostelijke grap met het gietproces erbij vrees ik.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Golden Angel : help

Bericht door Briolet »

Goldbug schreef:…dit wil ik laten 3D printen in 18k goud. Heeft hier al iemand ervaring mee ? Wat mag ik verwachten, wat gaat de kwaliteit zijn...
Zoals anderen al aangeven kun je goud of zilver niet 3D printen. De gangbare methode die 3D printing firmas bij metaal gebruiken is in plastic printen, het model in gips inbedden en dan het plastic uitbranden. (of uitsmelten). Deze holtes vul je vervolgens met het vloeibare metaal.

Bij te dunne kanaaltjes vloeit het metaal niet naar alle hoekjes. De kans is groot dat je tijdelijk extra kanaaltjes moet toevoegen voor een betere vloeiing, die dan later weer weg moet knippen. Allemaal extra werk.

Daarnaast is gegoten metaal veel zwakker dan gesmeed metaal. Draad is gesmeed metaal.

Dit model uit 1mm draad maken geeft een kwalitatief beter product dat er waarschijnlijk ook nog strakker uit gaat zien. En bij dit model uit draad van uniforme dikte, zal handwerk waarschijnlijk goedkoper zijn.
Goldbug
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: dinsdag 24-11-2015, 11:18
Ervaring: Overig

Re: Golden Angel : help

Bericht door Goldbug »

Bedankt allemaal voor de reacties.

Dit ontwerp is indd wellicht minder geschikt om te printen, anderzijds zou ik wel graag eens in goud laten printen, misschien moet ik m'n ontwerp herzien.
@abo: je hebt een pm.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Re: Golden Angel : help

Bericht door smidje »

Het is tegenwoordig al mogelijk om met laser goud direct 3D te printen, je zal dan wel met een goede tekening aan moeten komen.
De zetting kan je dan ook tekenen en meeprinten maar het zetten blijft handwerk.
Dit ontwerp lijkt mij echter toch ook op de traditionele manier vrij een voudig te maken en dat zou best wel eens goedkoper kunnen zijn.
"Quality is a habit not an act"
Plaats reactie